השוק

נגיד בנק ישראל על הסכמי השכר: "להגדיל את הפריון"

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל אמר ביושר רב לציבור הישראלי כי למדינת ישראל יש ניסיון רע עם היענות לדרישות השכר במגזר הציבורי ובכל העלאת שכר צריך לכלול דרישה להגדלת הפריון
ניצן כהן |  1
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90)
במסיבת עיתונאים שקיים לאחר פרסום העלאת הריבית, פרופ' אמיר ירון, אמר ביושר רב (ובאומץ רב) כי למדינת ישראל יש ניסיון רע עם היענות לדרישות להעלאת שכר במגזר הציבורי ובכל מקרה אם מעלים להם את השכר יש להכניס בהסכם דרישות להגברת הפריון שלהם.
באשר לחוסר הוודאות שכפו סוכני הכאוס שלקחו את ישראל למערכת בחירות חמישית בפחות מ-4 שנים. אמר ירון כי זה מכניס את הכלכלה הישראלית לחוסר ודאות וכל ממשלה שלא תיבחר צריכה להעביר תקציב מסודר אבל המכה הגדולה ביותר היא בעובדה שישראל הייתה בעיצומה של תנופת רפורמות מצויינת והתנופה הזו נעצרת כעת - בכלל הבחירות.
 
ננסה להסביר את דבריו של פרופ' ירון. בשנות ה-80 סבלה ישראל מאינפלציה תלת סיפרתית שאיימה באופן ממשי על הכלכלה המקומית. בסופו של יום נוצר מצב (שמוכר היטב בספרות המקצועית) של היזון חוזר של דרישות להעלאת שכר במגזר הציבורי כתגובה לעליית המחירים.
אם כן, מה שנוצר זה מעל שוטה של עליית מחירים, העלאת שכר שמתדלקת את עליית המחירים ומכאן נוצר הצורך בתוכנית ייצוב כואבת מאוד. את זה מבקש הנגיד למנוע עם הסכמי השכר עם המורים. כלומר, אם במקרה מקבלים את דרישותיהם להעלאות שכר, יש לדרוש העלאה בפריון כדי למנוע מתב של היזון חוזר של האינפלציה. הגלת הפריון של המורים תביא להאצה בצמיחה של הכלכלה המקומית והיא זו שבתורה תהווה השפעה מקזזת להשפעה השלילית של העלאת שכר המורים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גם את הכתבה המאד-מקומית ופרובנציאלית הזאת תירגמתם?
    חננאל 07/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה זה "מעגל שוטה"? בעברית קוראים לזה מעגל קסמים.
    סגור