השוק

הפדרל ריזרב עומד בתחזיות: מעלה ריבית ב-0.75%

הבנק המרכזי האמריקאי עומד בתחזיות המוקדמות ומעלה את הריבית ל-1.75% וזאת לאחר חשש מוקדם שהריבית תעלה ב-1%; הנאסד"ק מגיב בעליות של יותר מ-2%; תשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים חוזרות לעלות וחוצות את רמת 3.4%
ניצן כהן |  2
ג'רום פאוול (צילום יוטיוב/ CBS News)
ג'רום פאוול שומר על המוניטין שלו ככזה שלא רוצה להפתיע את השווקים ואכן הוא מעלה את הריבית בהתאם לתחזיות המוקדמות ב-0.75% לרמה של 1.75%. תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים עולות שוב וחוצות את רמת ה-3.4% תוך שהמשקיעים יוצאים לחיפוש אחר נקודת האיזון החדשה.
נכון להיום המצב בארה"ב הוא של התפרצות אינפלציונית וזאת לאחר שמדד חודש מאי עלה ב-1% (לעומת התחזיות שצפו 0.8%) וזה הביא את קצב האינפלציה השנתי לרמה של 8.6%, רמה שלא נראה כבר הרבה שנים. הריבית נכון להיום עומדת על 1% והיא רחוקה מריבית נורמלית שקיבלה את הביטוי "ריבית נייטרלית".
ועידת השוק הפתוח (ה-FOMC) מעריכה כי האינפלציה בארה"ב תעמוד בסוף השנה על 5% או קרוב לכך. הנחת עבודה זו אופטימית מעט בשל העובדה כי נכון לחודש מאי האינפלציה ברמה שנתית של 8.6% ותנאי המקרו הסביבתיים לא השתנו, כך שאם לא יקרה משהו מיוחד, השפעת הריבית על האינפלציה עשויה להיות איטית מכפי שחושבים ולכן האינפלציה עשויה להיות גבוהה מהתחזית של הפד.
באופן עקרוני ריבית נייטרלית שלוקחת בחשבון את שוק העבודה, האינפלציה, הצמיחה וכן הלאה עומדת על סדר גודל של 3.5% בטווח של שנה וזו ריבית גבוהה אבל בגדול היא כבר מגולמת בשווקים. בועידת השוק הפתוח מעריכים שהריבית בסוף 2023 תעמוד על 3.8%.
 
מה שהדאיג את המשקיעים בניו יורק היה אינפלציית הליבה שעלתה ב-0.6% והייתה מעל הציפיות לעלייה של 0.5%. נתון מדאיג נוסף הוא מחירי האנרגיה, מחירים שהכלכלה האמריקאית מאוד רגישה אליהם, מחיר ממוצע של גלון בנזין חצה את רמת ה-5 דולרים וזה התחיל לכאוב בכיס של האמריקאים שהיו רגילים, ברמות גבוהות, לגלון במחיר 4 דולרים.
בינתיים מחיר הנפט חצה השבוע את רמת 122 הדולר לחבית אולם היום, לפני הודעת הריבית של הפדרל ריזרב, המחיר התמתן מעט אבל הכיוון ברור. מחיר הנפט באזור חיוג של 120 דולר לחבית, יהיה כאן עוד זמן מה.
מעבר לריבית צריך לזכור את מאזן הפד האימתני שעומד על יותר מ-9 טריליון דולר והבנק המרכזי הודיע לא מכבר על כוונתו לצמצם אותו בקצב של כ-50 מיליארד דולר בחודש וזה לחץ את תשואות האג"ח מעלה. שינוי בקצב הצמצום יביא לעליית תשואות נוספת. נזכיר כי תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים נסחרו לפני הודעת הפד ברמה של 3.4% וזאת לאחר שנקודת האיזון הקודמת הייתה ב-3.2%.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אז איך זה ייתכן שהבורסה דווקא עלתה די חזק ?????? (ל"ת)
    אאא 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כי 0.75% טוב מהשמועה על 1% (ל"ת)
    חגי 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור