השוק

העלאת ריבית ב-0.5% תהיה על השולחן כבר במאי

יו״ר הפדרל ריזרב מכיר בעובדה שהאינפלציה יוצאת, או יצאה כבר משליטה, ולכן צריך להאיץ את קצב העלאות הריבית
ניצן כהן |  1
יורו, דולר (צילום unsplash)
״העלאת ריבית ב-0.5% כבר בחודש מאי – על השולחן״, אמר אמש (שישי) יו״ר הפדרל ריזרב, ג׳רום פאואל, כשהתייחס לאינפלציה בקצב שנתי של 8.5% שנרשמה בכלכלה האמריקאית. האמירה הזו של פאואל הייתה אמורה להרגיע את המשקיעים שהפד עומד בציפיות שלהם אבל אז המשיך פאואל ואמר כי צריך לאלף את האינפלציה ולכן צריך להגיב מהר יותר להתפתחויות הכלכליות.
החלק השני בדבריו של פאואל כבר היה יותר מדי למשקיעים ונשאלת השאלה מה הכוונה בתגובה מהירה של הפדרל ריזרב, והכוונה היא כמו שניתן להניח רצף העלאות ריבית בשיעורים גדולים יותר. ואם התחזיות היו לריבית של 2.5% עד לסוף השנה, הרי שנית להניח שהריבית אף תהיה גבוהה יותר ככל שהכלכלה האמריקאית לא תתקרר והאינפלציה תגיע לרמת ״נשלטת״.
 
באופן עקרוני נזכיר כי חברות הטכנולוגיה ניזונות מכסף שאין לו אלטרנטיבה חסרת סיכון. כלומר, כשהריבית חסרת הסיכון עומדת על אפס הרי שאותו הכסף מחפש אלטרנטיבות ובדרך כלל הן בתעשיית החלומות בחלק הגרוע שלהן, ובתעשיית ההייטק בחלק היותר טוב שלהן.
 
בימים בהם הריבית עולה, הרי שהאלטרנטיבה חסרת הסיכון כבר קורצת הרבה יותר למשקיעים שמעדיפים את המניות הכבדות יותר, אלה שמייצרות תזרים מזומנים קבוע ובכלל אנחנו מדברים על חברות שאינן טכנולוגיות טהורות אלא חברות שהן חלק מהביג-טק או בנקים, סחורות וכן הלאה. עליית ריבית בקצב מהיר יותר ובשיעורים גדולים יותר כבר גורם למשקיעים לכלכל צעדיהם מחדש ובכלל לוותר על הסיכונים וזה מה שקרה אתמול בניו יורק בשעות האחרונות למסחר.
 
נזכיר כי בחודש מרץ זינקה האינפלציה בארה״ב לרמה שנתית של 8.5% ואמש אמר פאואל כי הוא מעוניין להחזיר את האינפלציה לרמה של 2% וזה מחייב פעולה נחרצת שאמורה בחודש הבא לכלול לא רק העלאת ריבית של 0.5% אלא התחלה של צמצום המאזן המפלצתי של הפד שאמור להיות בקצב של 100 מיליארד דולר בחודש. כלומר, הפד ימכור בשווקים אגרות חוב שרכש בעבר הן של ממשלת ארה״ב והן אג״ח מגובות משכנתאות בהיקף של 100 מיליארד דולר מידי חודש.
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    טעות בשיקול הדעת !!!
    אשל 04/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    דעתי, קרובים מאוד למחאה חברתית גדולה . קופת המדינה מחאה כסף , יש להוריד מיסים עכשיו. ציבור גדול עלול לקרוס בשל יוקר המחיה הגבוה המצטבר.
    סגור