השוק

איי.בי.איי: לבנק ישראל אין מרחב תמרון - הריבית תעלה ב-0.75%

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות איי.בי.איי, רפי גוזלן, מעריך שבנק ישראל יעדיף להעלות את הריבית בשיעורים גבוהים יותר מאשר למשוך את התהליך לזמן ארוך יותר; האינפלציה הגבוהה לא מותירה לבנק ישראל יותר מידי מרחב תימרון
ניצן כהן |  2
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90, vecteezy)
הכלכלן הראשי של בית ההשקעות איי.בי.איי, רפי גוזלן, מעריך שבשל העלייה החדה באינפלציה, לבנק ישראל לא נותר מרחב תימרון והוא יאלץ להעלות את הריבית כבר החודש ב-0.75%.
"מדד יולי עלה ב-1.1%, וסיפק הפתעה משמעותית כלפי מעלה ביחס לקונצנזוס לאחר תקופה ממושכת של עלייה בצפי או נמוך מכך.  תמהיל המדד היה חזק, ומעבר להשפעות צד ההיצע הצביע על תמונת ביקושים חזקה, והדבר קיבל ביטוי גם בעלייה של כ-4.5% במדדי האינפלציה הבסיסית. האינפלציה בשנה אחרונה עלתה ל-5.2%, ולהערכתנו היא צפויה לנוע עד לסוף השנה סביב 5%. 
 
"אנו מצפים לעלייה של כ-2.5% באינפלציה בשנה הקרובה, תחזית שמשקפת סביבת ביקושים גבוהה עד לסוף השנה, את השפעות התמתנות מחירי הסחורות והתחזקות השקל לעומת האצה באינפלציית השירותים, בדגש על סעיף הדיור. לעומת זאת, בשנת 2023, אנו מצפים להתמתנות בסביבת האינפלציה בין היתר על רקע הצפי להאטה משמעותית בצמיחה עולמית שתוביל למגמה זהה גם בכלכלה המקומית, במקביל להשפעה בפיגור של הריסון המונטארי שצפוי לצבור תאוצה בחודשים הקרובים.
"הצפי להגברת מינון העלאות הריבית ל-75 נ"ב  - ההפתעה כלפי מעלה ביולי וההאצה בקצב האינפלציה השנתית, שצפוי להמשיך לנוע סביב 5% לאורך המחצית השנייה של השנה, לא מותירים מרווח ביטחון רב עבור בנק ישראל מבחינת האינפלציה, ולהערכתנו הוא יעדיף להגיע מהר יותר לסביבת ריבית גבוהה יותר, מאשר בדרך של תוואי העלאה הדרגתי. לפיכך, אנו מעריכים כי הבנק יעלה את הריבית בשבוע הבא ב-75 נ"ב ל-2% וכי הריבית צפויה להגיע בסוף השנה ל-2.75%" אומר גוזלן.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רווח לבנקים על חשבון הציבור
    טל 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז למה לא? צל"ש לבנק ישראל
    סגור
  • לא חייבים ללוות ולהתמנף בטירוף (ל"ת)
    אוהד 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור