השוק

התאחדות התעשיינים מאותתת לנגיד: לא יהיו עוד העלאות ריבית

לאחר העלייה החדה בריבית, בהתאחדות התעשיינים אומרים כי על בנק ישראל להימנע משלב זה מהעלאות ריבית נוספות לאור התייצבות הכלכלה. עו"ד דורון אריאל: "דירות הפכו למוצר נחשק לעשירים בלבד", שמאי המקרקעין ירון ספקטור: "הריבית הגבוהה תוביל חלק ניכר מרוכשי הדירות לחפש אלטרנטיבות ותדחוף אותם לשוק השכירות"
מערכת ice |  1
רון תומר (צילום יחצ)
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, מגיב היום (שני) לעליית הריבית הנוספת של בנק ישראל כחלק מהמלחמה באינפלציה, ואומר כי לאור העלייה החדה בריבית יש להימנע משלב זה מעליות נוספות.
כזכור, לפני שעה קלה, הורה נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, על העלאה נוספת של ריבית בנק ישראל ב-0.75%, כאשר הריבית בחודש הבא תעמוד על 2%: ""במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה. לכן, הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות", אמרו בבנק ישראל.
 
לאור העלייה החדשה, נשיא התאחדות התעשיינים על העלאת הריבית יוצא נגד אפשרות לעלייה נוספת: "בשלושת החודשים הבאים יש להימנע מהעלאות ריבית נוספות" 
לדבריו, "אמנם ההחלטה להעלות את הריבית הנה סבירה ואחראית לאור נתוני הצמיחה והתפתחות הפעילות הכלכלית במגזר הפרטי, לצד היציבות בשיעורי התעסוקה והאבטלה. בייחוד כאשר הפרמטרים מצביעים על כלכלה איתנה בהובלת המגזר הפרטי. מבחינה זו תזמון העלייה בריבית הוא נכון ויצמצם למינימום את ההשפעות השליליות של עליית הריבית על הצמיחה, המימון והחזרי ההלוואות. אולם לאור העלייה החדה, אשר תוביל בשילוב עם גורמים ותהליכים נוספים למיתון האינפלציה, על בנק ישראל להימנע בשלב זה מהעלאות ריבית נוספות ולבחון את השפעת העלאת הריבית על צריכת האשראי במשק".
עו"ד דורון אריאל, יו"ר ועדת פיננסים ובנקאות בלשכת עורכי הדין הוסיף "בנק ישראל שוב העלה את הריבית בשיעור חד יותר מהתחזיות המוקדמות ובכך נתן עוד ביסוס להנחה שדירות הפכו למוצר נחשק לעשירים בלבד. העלאת הריבית בעוד 0.75% תשתקף בתוספת של מאות רבות ועד אלפי שקלים בחודש עבור נוטלי המשכנתאות, דבר שיקשה עוד יותר על זוגות צעירים לרכוש דירה ויצטרף לעלייה של 17.8% במחיר הדירות. המהלך יגדיל את הנטל על הרוכשים, ויחזק בעיקר משקיעים עם הון עצמי זמין וכמובן יחזק את מגמת העלייה בדמי השכירות. בקרב היזמים עליית מחיר הכסף תביא להערכתי גם לעליית מחירים נוספת וגם להקפאת הפתיחה של פרויקטים חדשים עד להתייצבות השוק מחדש, והתוצאה כרגיל תהיה הפוכה ממה שהתכוון המשורר - רוכשי הדירות ישלמו יותר, פחות דירות ייבנו, המחירים יעלו, הפוליטיקאים יכריזו על עוד 'תוכנית חדשה', והשיירה תעבור. בלי שמדינת ישראל תכריז על הקמת 2 ערים חדשות מאפס בצפון ובדרום, כל אחת מראש לחצי מיליון תושבים, ועם הלוואות מדינה לזוגות הצעירים שיקנו שם, משבר הדירות יעצים ובעוד מספר שנים נתגעגע למצב הנוכחי".
שמאי המקרקעין ירון ספקטור, בעלים ומנכ"ל משרד ירון ספקטור שמאות מקרקעין אמר: "העלאת הריבית החדה שביצע בנק ישראל תוביל לצינון חלק מהביקושים לדירות ותגרום גם להשפעות משנה שלילות בשוק הנדל"ן: הריבית הגבוהה תוביל חלק ניכר מרוכשי הדירות לחפש אלטרנטיבות ותדחוף אותם לשוק השכירות. הרוכשים יגידו לעצמם שבמקום לשלם משכנתה בהיקף 7000 שקל בחודש ולהסתכן בייקור נוסף בהמשך, הם יעדיפו לשלם שכירות בסכום זה – דבר שיוביל להגדלת הביקוש לדירות להשכרה ולעליית מחירי השכירות. אם יעדיפו בכל זאת לרכוש דירה – הם יספגו עליית מחיר של מאות שקלים בהחזר החודשי במשכנתה. כך, שהרוכשים נפגעים לא משנה מהי החלטתם – אם יקנו דירה ואם ישכרו. מבחינת יזמי הנדל"ן, לתפיסתי עליית הריבית לא תשפיע באופן מהותי כי משקלה ממכלול ההוצאות נמוך יחסית. הוצאות המימון שלהם אכן יעלו אבל לא ברמה קריטית לדעתי שיש לה השפעה על קידום הפרויקטים". 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שטיפת מוח מזעזעת
    דני 08/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי ברור שעליית הריבית כן תומכת בירידת מחירי הדירות. זה מקטין את כוח הקניה של דירות וגם את כוח הקניה של שכירות (כי שאר ההלוואות מתייקרות).
    סגור