בעולם

מחיר הדלק יעלה? הסכסוך בין ישראל לאיראן משפיע על הכלכלה העולמית

המתקפה האווירית של האיראנים על ישראל השפיעה לא רק בהיבט הביטחוני מדיני, אלא גם על תעשיית הדלק העולמית. בשל מעמדה של איראן, במידה ותחול הסלמה, האיראנים עלולים גם לפגוע באספקת הדלק העולמית. כל הפרטים
מערכת ice | 
מחיר הנפט (צילום shutterstock)
במהלך הלילה שבין שבת לראשון, איראן הוציאה את האיומים שלה לפועל וביצעה תקיפה אווירית נרחבת משטחה כנגד ישראל. במסגרת התקיפה, שוגרו קרוב ל-130 טילים בליסטיים, 185 כטב"מים ו36 טילי שיוט. בשיתוף פעולה עם קואליציה צבאית בהנהגת ארה"ב, הצליחו כוחות צה"ל ליירט כ-99% מן האיומים שנורו על ידי האיראנים.
הקבינט המדיני, דן אמש על אופי התגובה של ישראל למתקפה האירנית וניכר שהמתקפה לא רק השפיעה בהיבט הצבאי, אלא גם השפיעה על מחירי הנפט. במידה והמצב המתוח במזרח התיכון, יסלים הוא צפוי להעלות פלאים את מחירי הדלק ואף להשפיע לרעה על אספקת הדלק העולמית. 
 
גורם מוביל בכלכלה האירנית הינו ייצוא הנפט. לפי נתוני ה-IEA, איראן מייצאת בכל יום קרוב ל-1.5 מיליון חביות נפט גולמי ביום, נתון ששווה ערך ל-1.5% מאספקת הנפט העולמית. בשל הסנקציות אשר מוטלות עליה, נכון היום היא מייצאת את מרבית הנפט שלה לסין. צמצום ביצוא הנפט האיראני, ישפיע רבות על השוק העולמי זאת משום שסין תיאלץ להתחרות עם מדינות אחרות על אספקה במקומות אחרים.
כמו כן, חוסר היציבות הנוכחית, מעלה מחדש את החשיבות באבטחת נתיבי הדלק כאשר במידה ותהיה הסלמה במצב האיראנים עלולים לשבש את מעבר הספינות דרך מיצר הורמוז שנמצא בסמוך אליה. נכון להיום, יותר מרבע ממוצרי הנפט והדלק עוברים דרכו כשמלבד האיראנים, גם ערב הסעודית, כווית ואיחוד האמירויות משתמשות בו כנתיב סחר לייצוא הנפט שלהן. 
כאמור, המתקפה האווירית של האיראנים מהווה נקודת ציון בסכסוך הצבאי בין שתי המדינות. השפעתו על שוק הנפט העולמי ניכרה כשמחיר הנפט בארה"ב זינק ל-90 דולר לחבית. על כן, על מנת לבלום את העלייה גורמים מדיניים רבים פועלים על מנת לצנן את האווירה המתוחה במזרח התיכון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה