בעולם
בהיקף של 13.5 מיליארד דולר: עסקת הענק של בריטניה
באחת מהעסקאות הביטחוניות הגדולות בתולדותיהן - נורבגיה תשלם לבריטניה סכום עתק בתמורה לספינות קרב - מה ההשפעה על הכלכלה הבריטית?
בריטניה ונורבגיה חתמו על עסקת ייצוא ביטחונית מהגדולות בתולדותיהן - ממשלת נורבגיה הודיעה כי תזמין חמש פריגטות מתקדמות מדגם Type 26 מהתעשייה הבריטית, בעסקה בהיקף של כ-10 מיליארד ליש"ט (כ-13.5 מיליארד דולר).
מדובר בעסקת הייצוא הגדולה ביותר של ספינות קרב בהיסטוריה הבריטית, שתזרים מיליארדים לתוך הכלכלה המקומית ותשמר למעלה מ-4,000 מקומות עבודה ברחבי הממלכה המאוחדת - יותר ממחציתם במספנות ענקית הביטחון BAE Systems בגלאזגו, סקוטלנד.
לצד התחזקות התעשייה הביטחונית, ההסכם צפוי להעניק תמיכה ליותר מ-400 חברות בבריטניה, כולל 222 עסקים קטנים ובינוניים, תוך עידוד צמיחה, חדשנות וחיזוק הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות. כמו כן, צפוי שיתוף פעולה ארוך טווח בהדרכה, אחזקה וחילופי צוותים בין המדינות.
מלבד התרומה הכלכלית, להסכם משמעות אסטרטגית עמוקה - בריטניה ונורבגיה יפעילו יחד צי משותף של 13 פריגטות ללחימה בצוללות, מהן 8 בריטיות ו-5 נורבגיות לפחות. הצי יתפרס בצפון אירופה במטרה להרתיע איומים רוסיים ולחזק את האגף הצפוני של נאט"ו.
ראש ממשלת נורבגיה, יונאס סטורה, הצהיר כי ההחלטה להעדיף את בריטניה על פני הצעות מצרפת, גרמניה וארה"ב התקבלה לאחר תהליך שקול ובחינה עמוקה של השותפות האסטרטגית. לדבריו, "המסקנה הייתה ברורה: בריטניה היא גם השותפה האסטרטגית ביותר וגם זו שמציעה את הפריגטות הטובות ביותר".
ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, בירך על ההסכם ואמר כי "זו בדיוק המהות של תכנית השינוי שלנו - ליצור מקומות עבודה, להניע את הכלכלה ולחזק את הביטחון הלאומי".
הוא הדגיש כי ההצלחה שייכת לאלפי העובדים הבריטיים שמעורבים בפיתוח, ייצור ותמיכה בפרויקט, ושאותם עובדים הם שמספקים גם את ביטחון המדינה וגם את הציוד החיוני לבעלות בריתה.
לוק פולארד, שר ההגנה הבריטי, הגדיר את ההסכם "העסקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של ספינות הקרב הבריטיות" והוסיף כי מדובר ב"אמון עצום בעובדים ובתעשיית הביטחון הבריטית".
למרות החגיגות בלונדון ובאוסלו, היו גם קולות יותר ביקורתיים. הקפטן הנורבגי טור איבר סטרומן טען בראיון שהפריגטות הצרפתיות והגרמניות עדיפות, במיוחד בהגנה האווירית. לדבריו, "הצי הבריטי בונה כלי שיט ייעודיים למטרה אחת, אך יש להם הגנה אווירית מיושנת ומוגבלת".
ועדיין, מדובר בעסקה שמגיעה בתקופה של התרחבות משמעותית של תעשיית הספנות הביטחונית בבריטניה - ב-BAE Systems השקיעו השנה 300 מיליון ליש"ט בשדרוג תשתיות, כולל פתיחת "מפעל הפריגטות", בו ניתן לבנות שתי ספינות במקביל. בריטניה גם בונה כיום חמש פריגטות מדגם Type 31 עבור הצי המלכותי, לצד שמונה מדגם Type 26, שיחליפו את דגם Type 23 המיושן.
פריגטות ה-Type 26, שנבחרו גם על ידי אוסטרליה וקנדה, נחשבות לבעלות יכולת גבוהה במיוחד בזיהוי והשמדה של צוללות, ומסוגלות להגן גם על תשתיות תת-ימיות חיוניות. האספקה לנורבגיה צפויה להתחיל ב-2029, כאשר עד אז גם בריטניה צפויה להשלים את בניית שמונה הספינות שלה.
עוד ב-
ההסכם אמנם עוד דורש תיאום בין המדינות לגבי זמני האספקה, אך ברור כבר כעת כי הוא מהווה אבן דרך בכל הקשור ליחסים הביטחוניים, הכלכליים והתעשייתיים של בריטניה ונורבגיה - ובייחוד לשאיפתה של בריטניה למצב את עצמה מחדש כמעצמה כלכלית-ביטחונית גם לאחר הברקזיט.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



