בעולם

זיכרון השואה נמצא בסכנה: "נעלי הילדים הם הסמל לטרגדיה"

לכבוד יום השואה הבין-לאומי שחל היום (27.1), מוזיאון אושוויץ וארגון מצעד החיים מחדשים את קול הקורא שפרסמו בספטמבר לאיסוף תרומות עבור הליך שימור חשוב לילדי הילדים הנספים בשואה. נפתלי פירסט, שורד שואה, נרתם למטרה: "שימורם זו מלאכת קודש"
מערכת ice | 
הנעליים באושוויץ (צילום טלי נטפוב קרן נישלוס)
בחודש ספטמבר האחרון מוזאון אושוויץ וארגון מצעד החיים יצאו יחדיו בפרויקט חדש שמטרתו לאסוף כספים שיעזרו לבצע שימור של זיכרון מוחשי וחשוב בערכו משנות מלחמת העולם השנייה והשואה - נעלי הילדים שנספו. עלות הפרויקט הוא כ-1.7 מיליון שקלים ועד כה נרתמו מיליון שקלים. לכבוד יום השואה הבין-לאומי המוזיאון והארגון קוראים לציבור להמשיך ולתרום על מנת שהפרויקט יוכל להתקיים.
במסגרת הפרויקט ובמידה וייאסף הסכום הנדרש יתבצע שימור של 8 אלף נעלי ילדים שנרצחו בשואה ובמחנות ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. בעת זו הנעליים נמצאות במצב קשה של התפוררות ובלאי. עד כאמור גויס יותר מחצי הסכום הנדרש לביצוע השימור החשוב, כאשר חלקו נתרם על ידי איתן ניישלוס, דור שלישי לניצולת שואה, ואלפי אנשים נוספים ברחבי העולם.
שורד השואה נפתלי פירסט נרתם לאחרונה גם הוא לפרויקט. פירסט סיפר על חייו במלחמה: ״אני חי בזכות הנעליים שלי שבנס נשארו אצלי במחנה. בלעדיהן לא הייתי שורד את צעדת המוות. צעדת המוות היה הדבר הקשה ביותר שעברנו: הלכנו שלושה ימים  בתוך הגיהנום ככל העת יהודים מתו בצדי הדרך. צעדנו בקור המקפיא, בלי אוכל, בלי יכולת לעצור, עד שהגענו לרכבות פתוחות בשלג, שהובילו אותנו במשך כמה ימים שאנחנו קופאים לבוכנוולד״. נפתלי ואחיו צעדו יחד במסע הנוראי ושוחררו יחד. לאחר המלחמה הצליחו בדרך נס להתאחד עם הוריהם ולעלות לישראל.
באשר לפרויקט השימור פירסט מספר: ״נעלי הילדים הם הסמל לטרגדיה של יהודי אירופה. שימורם זו מלאכת קודש. אני כל כך מתרגש להיות כאן ולראות כיצד זה נעשה, ואני חושב על משפחתי שנרצחה, אני כמעט בטוח שהנעליים של סבתא שלי ובנות הדודות שלי הן פה״.
 
משנה למנכ״ל מצעד החיים העולמי רויטל יכין קרקובסקי שיתפה: ״אנחנו 'זוכרים דרך הרגליים' וצועדים בעקבות אותן צעדות מוות ארורות. כשנחשפנו לצורך לשמר את נעליי הילדים שנרצחו באושוויץ, שרובם נרצחו באותו יום בו הגיעו למחנה, היה לנו ברור שיש פה הזדמנות חד פעמית לשמר את העדויות המוחשיות לפשעי הנאצים, וגם להעלות מודעות לרצח האכזרי של הילדים בשואה.
לכך היא מוסיפה: "החלטנו לצאת בקמפיין מימון המונים כדי לאפשר לציבור להשתתף במשימה החשובה הזו של שימור הזיכרון ושימור העדויות. וההתייגסות מדהימה, אנשים תורמים, בהם איתן ניישלוס דור שלישי לשואה, גייסנו כמחצית מהסכום הדרוש לפרויקט. חסרים לנו כעת 700 אלף שקלים כדי להתחיל במלאכה החשובה הזו. אני מזמינה את הציבור להיכנס לאתר מצעד החיים ולקחת חלק, ולתרום לפרויקט ההיסטורי הזה״.
 
מנכ״ל קרן אושוויץ, וויטק סוביבצ'ה הוסיף: ״אנו נתחיל בעבודת השחזור בשבועות הקרובים לאחר שיושלם גיוס המימון לכך. העבודה על שימור נעלי הילדים תמשך שנתיים, אבל מלאכת שימור העדויות תמשך לעד״.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה