בריאות

טיפול בהתמכרויות: משרד הבריאות מעלה הילוך במיליוני שקלים

קופות החולים יקימו מערך מקיף חדש לטיפול בהתמכרויות, בתכנית חדשה שתתוקצב בלמעלה מ-85 מיליון שקלים
מערכת ice |  1
קופות החולים מאוחדת, לאומית, כללית ומכבי (צילום וייקפדיה, יחצ, פייסבוק/מכבי)

משרד הבריאות ישקיע 85 מיליון שקלים ברפורמה חדשה, במסגרתה יוקם מערך טיפולים חדש בהתמכרויות בקופות החולים. זאת לאחר שהוועדה לטיפול בהתמכרויות, הצביעה על העדר מענה מספק, ולעיתים על העדר מוחלט של השירותים הציבורים הנחוצים. 
 

על פי המרכז האקדמי הישראלי להתמכרויות, כיום חלק גדול מהציבור הסובל מהפרעה נפשית מסוג הפרעת שימוש בחומרים (כגון סמים, אלכוהול ותרופות מרשם) או התמכרות להתנהגות, לא מטופל כלל או מטופל באופן חלקי. כמו כן לדבריהם, השירותים הציבוריים במסגרת משרדי הבריאות והרווחה, נוגעים במקרי קצה בלבד, לא מטפלים בחלק גדול מהאוכלוסייה הרלבנטית ולא עוסקים כלל בטיפול מוקדם ובמניעה ברמה הממשלתית.

בדיון בכנסת שהתקיים בנושא בפברואר האחרון, התייחס פרופ' שאול לב רן, מייסד המרכז הישראלי להתמכרויות, על הצורך ברפורמה לצורך ברפורמה: "אדם שמתמודד עם דיכאון - קופות החולים משלמות על זה. אבל אם אני חייל שסובל מפוסט טראומה, מכאבים כרוניים ומהתמכרות למשככי כאבים - אני 'יתום טיפולי' במדינה, כ-90% מאלו שמתמודדים עם התמכרות, לא זוכים לטיפול" כמו כן האשים את קופות חולים על אוזלת ידם בנושא: "קופות החולים שרושמות את תרופות המרשם הממכרות מתנערות מהמטופל כשהוא מגיע אליהן ומספר שהוא מכור. האם זה סביר שאותו גורם שרושם את התרופה הממכרת לא אחראי לטיפול באדם שפיתח התמכרות?".
 



חגי ברוש, ראש תחום בכיר טיפול ושיקום במשרד לביטחון פנים, הסביר שאין מספיק מסגרות לטיפול בתום והתייחס גם הוא לצורך במעורבות קופ"ח בנושא :"להפוך את קופות החולים לגורם המתכלל זה הפתרון בעיני. הגיע הזמן להפסיק לעבוד לפי מכסות – גמילה היא רפואה דחופה וצריך לתת למי שמעוניין בכך מענה מהיר"

ד"ר פאולה רושקה, מנהלת המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הבריאות, סיפרה כי יש חשיבות רבה לזמינות הטיפול: "הרבה מאוד אנשים הופכים להיות חולים ופסיכוטיים בעקבות החומרים שהם לוקחים. הזיהוי המוקדם של אנשים שמתחילים להתמכר צריך להיות גם בקופות החולים על מנת למנוע התדרדרות של המצב שלו".
יש לציין כי  צפויים גם אתגרים רבים בדרך להוציא את הרפורמה לדרך. לדברי ד"ר דניאל לנסברגר, שייצג את מכבי שירותי בריאות בדיון, להוסיף תחום טיפול נוף תכביד על הקופות שמתקשות "כבר עכשיו לספק שירותים, כי אין הרבה עוסקים בתחום". גם עמיתתו מקופת חולים כללית  ד"ר אביבה קיס טענה שקופ"ח התקשו לעמוד בכך: "אין לנו כח אדם לטפל ואין את מי להכשיר. התורים לטיפול הם בין חמישה חודשים לשנה. אתם תעלו אותי לדיון בעוד כמה חודשים ותתלוננו שהתורים לבריאות נפש כ"כ ארוכים".



לצד זאת ח"כ שרן השכל יו"ר הועדה בכנסת שדנה בנושא, התחייבה לתת מענה למצוקת קופות החולים : "נכנס גם את המועצה להשכלה גבוהה ואת האוניברסיטאות ונקיים שם דיון חירום על איך מכשירים בשנתיים הקרובות כוח אדם כדי לטפל במחסור הזה כשלקופות החולים תהיה שליטה על הטיפול תדעו לתת טיפול מיטבי וגם לחסוך בין 30 ל-40 מיליון שקל בשנה על טיפולים עודפים באותם אנשים כשהם מגיעים למצבים קשים".
 

התכנית החדשה שתצא לדרך, אמורה לתת מענה טיפולי מקיף, הכולל מניעה רפואית, טיפול מוקדם וטיפול תרופתי, בשירותים קהילתיים. היא תתוקצב מבסיס תקציב המדינה, זאת לאחר הסיכומים בין משרד הבריאות למשרד האוצר ומשרד רה"מ, ובהתאם להסכם הקואליציוני .

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למי שרוצה לקרוא עוד על טיפול בהתמכרויות:
    אביב 05/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למי שרוצה לקרוא עוד על טיפול בהתמכרויות: https://ozcenter.co.il/טיפול-בהתמכרויות/
    סגור