נדל"ן ותשתיות

אברבנל המחודש: השדרוג הדרמטי של מרכזי בריאות הנפש

סיום פרויקטים נרחבים ושיפוץ יחידות במרכזי בריאות הנפש ברחבי הארץ – מהנגשת תחנת אחיות ועד שימוש בצבעים ועיצובים מרגיעים. ומה דעתו של שר הבריאות?
אור בוקר | 
ניצן הורוביץ (צילום רועי כץ)
בשעה טובה הסתיימו שורה של פרויקטים לשיפור תנאי האשפוז והמרחב במרכזים הממשלתיים לבריאות הנפש בישראל. המחלקות השונות שופצו במרכזי בריאות הנפש ברחבי הארץ, על פי עקרונות שהובאו על ידי האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות והם מייצגים גישה תומכת, תוך יצירת חוויית מטופל מטיבה ומרגיעה. הקמת מרחבים ייעודיים דרך התוכנית האדריכלית, הנגשת תחנת האחיות כך שתהיה נגישה וללא ניכור, שימוש בצבעים ואלמנטים עיצוביים מרגיעים כחלק מעיצוב המחלקה.
בשלב זה הסתיימו ארבעה פרויקטים  - חלקם אוכלסו וחלקם יאוכלסו בקרוב:
-המרכז לבריאות הנפש אברבנאל - הקמת מחלקה לנוער על הרצף (אוטיזם) והוסטל
העבודות מסתיימות בימים אלו ומוכנים לאכלוס בקרוב. הפרויקט הנו בשלושה מבנים בשטח כולל של כ-5,800 מ"ר ועלותו 105 מיליון שקל. משך הביצוע כשלוש שנים. הפרויקט כולל שלושה מתחמים - מחלקת נוער עם 26 מיטות, מחלקת אוטיזם עם 20 מיטות והוסטל עם 32 מיטות.
במסגרת הפרויקט בוצע פיתוח שטח נרחב של המתחמים בין המבנים בשטח כולל של כ – 2,500 מ"ר כולל עבודות גינון. במקום נוספו מתחמי פעילות באוויר הפתוח, מגרש ספורט, שבילי הליכה ועוד. נסללו כבישים וכן נסללו דרכי גישה וחניות.
-המרכז לבריאות הנפש באר שבע - מבנה מחלקת ביטחון מוגבר
הפרויקט נמצא בשלביו האחרונים ולקראת אישורי אכלוס. שטח הפרויקט הנו 3,000 מ"ר. עלות הפרויקט: 37 מיליון שקל. שיפוץ הפרויקט וביצועו בפועל נמשך 34 חודשים.
 
-המרכז לבריאות הנפש נס ציונה – מחלקת נוער חדשה
מבנה הכולל מחלקת אשפוז לנוער. שיפוצו הסתיים לאחרונה ואוכלס. שטח הפרויקט: כ-1,200 מ"ר. עלות הפרויקט:  8.6  מיליון שקל. שיפוץ המבנה הביא לשיפור ניכר ומהותי בתנאי האשפוז במחלקה. הן במרחב הכללי של הצוותים המטפלים, המבקרים והמטופלים והן במרחב האישי של כל מטופל בתוך המחלקה.
הסטנדרטים שהובאו בעבודת הבינוי, התשתיות והאלמנטים לגימור תואמים את הפרוגרמות העדכניות של משרד הבריאות לתנאי אשפוז. הנראות החזותית תורמת רבות להליך הטיפולי ומשפרת את תחושת המטופל והצוותים המטפלים גם יחד.
-המרכז לבריאות הנפש מעלה הכרמל – שתי מחלקות חדשות
שטח הפרויקט הנו 5,680 מ"ר. עלות  הפרויקט 70 מיליון שקל ואילו סיום בינוי היה בחודש שעבר. הפרויקט כולל: 2 מחלקות אקוטיות פעילות סגורות עם 36 מיטות, כיתות לימוד ושירותים נוספים.
תנאי האשפוז שופרו באופן משמעותי. מחלקות האשפוז הוגדלו לשטח של 1,600 מ"ר וכוללת אפשרויות שיקום רבות נוספות, רווחה ומרחב, מיגון לחירום נגישות לנכים ועוד.
המחלקות תוכננו לפי סטנדרט עדכני של הרגעה ובידוד, ריפוי בעיסוק, נגישות, מלונאות, מיגון לחירום, בטיחות, התמצאות ושליטה במרחב. משרד הבריאות דוגל בשיפור וייעול מתמיד במסגרתו נעשים צעדים לטובת ורווחת אזרחי מדינת ישראל, ציבור המטופלים והצוותים המטפלים.
שר הבריאות, ניצן הורוביץ: "שנים שמערך בריאות הנפש הוזנח, והפך לחצר האחורית של מערכת הבריאות – לא עוד. בתי החולים והמרכזים הפסיכיאטריים לא שונים משום מוסד רפואי אחר, ולמתמודדי הנפש מגיע לקבל את הטיפול הטוב ביותר, בדיוק כמו לכל מטופל אחר. השינוי מתחיל בתקצוב ראוי, ובתקציב האחרון כבר הקצנו מאות מיליוני שקלים לשיקום מערך בריאות הנפש בישראל. השינוי כבר מתחיל, ויש עוד הרבה עבודה לפנינו. אני מברך על הפרויקטים החשובים שהושלמו, ויקנו תנאי טיפול ואשפוז ברמה הגבוהה ביותר עבור מתמודדי הנפש והצוותים המסורים. נמשיך ונחזק את מערך בריאות הנפש, בתשתיות, בכוח אדם, במענים טיפוליים חדשים ובמאבק בסטיגמה".
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש: "תנאי האשפוז בעלי משמעות ישירה לאיכות הטיפול. אנחנו מחויבים לשינוי ושיפור התנאים. המשימה גדולה מאד והטיפול בה יארך מספר שנים, אבל לכל נדבך יש חשיבות רבה מאד ואנחנו גאים להציג את ההתקדמות הזו וסיום שורה של פרויקטים ברחבי הארץ במרכזים לבריאות הנפש".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה