בריאות

לא רק קורונה: המחלות המידבקות שהחיסונים נגדם נמצאים בשלבי פיתוח

חיסוני הקורונה האיצו תהליכי פיתוח של חיסונים נוספים נגד מחלות מידבקות. אלו חמש מהמחלות שהעולם מקווה שייעלמו בזכות המחקר והפיתוח
מערכת ice |  1
רופא מחסן בחורה חיסונים קורונה (צילום pexels)
כבר יותר מ-100 שנה שהחיסונים מצילים אנשים מהידבקות במחלות, קשות יותר או פחות, ומאז המצאתם הצילו את חייהם של עשרות מיליונים ברחבי העולם. כמו אז גם היום, החיסונים סייעו לעולם להפחית את השפעתה של מגפת הקורונה, ובכל העולם עדיין מקווים להיעלמותה בזכות החיסונים.
מה שעוד גרמה הקורונה היא העלאת המוטיבציה של חברות התרופות לייצר עוד חיסונים שיעלימו בשים הקרובות מספר מחלות מידבקות מהעולם. הטכנולוגיה הבולטת היא ה-mRNA שפיתחה חברת מודרנה עוד הרבה לפני הקורונה. כיום, החלו בחברה וגם בחברות כמו פייזר ו-GSK, לנסות לפתח חיסונים נוספים באמצעות טכנולוגיות חדשניות, אלו חלק מהם:
נגיף ה-HIV
לפני כחודש מודרנה הודיעה לציבור כי הגיעה לפריצת דרך חשובה: חיסון ה-mRNA נגד נגיף ה-HIV ניתן לנבדק ראשון לאחר שהצליח בניסויים על חיות מעבדה. בדומה לנגיף הקורונה, גם נגיף ה-HIV נוטה להשתנות הרבה מבחינה גנטית, מה שמקשה על הגוף ליצור נוגדנים מולו, וזו אכן אחת מהסיבות שהקשו עד היום על ייצור החיסון נגדו.
למרות פריצת הדרך של מודרנה, מי שהתקדמה יותר בחקר החיסון הזה היא חברה בשם יאנסן, שכבר בשנת 2017 החלה לנסות את החיסון שפיתחה. התוצאות החיוביות שהגיעו מהניסוי הראו כי בקרב 152 המשתתפים, החיסון הצליח לנטרל מגוון רחב של נגיפי HIV. בינואר 2021, נמשך הניסוי והחיסון נבדק על 3,800 איש בשמונה מדינות, והתוצאות צפויות להתפרסם בשנה הבאה.
 
נגיף הזיקה
בשנת 2015 פרץ נגיף הזיקה בדרום אמריקה והתפשט לעשרות מדינות בעולם, מה שעורר בהלה עולמית. נגיף הזיקה הוא וירוס שמועבר על ידי יתושים מסוג אדס. משפחת וירוסים זאת, מקושרת למחלות נוספות כמו קדחת צהובה וקדחת דנגי. על אף שיתושים הם הנשאים של המחלה, המקור העיקרי להפצתה טרם נמצא. אף על פי כן, נמצאו עדויות סרולוגיות לכך שהמחלה עשויה להתפתח מקופים מערב-אפריקאיים וממכרסמים.
המחלה מתבטאת בתסמינים דומים לשפעת, אך עלולה לגרום לתסביכים קשים יותר. קיימים דיווחים על מקרים שבהם הועבר הזיהום סביב לידה, בעת קיום יחסי מין ובעירוי דם מזוהם מתורם. נגד המחלה פיתחה חברת מודרנה חיסון שעבר בהצלחה שלב אחד של ניסוי, וכעת נמצא בשלב השני.
נגיף CMV
נגיף זה הוא אחד משני נגיפי מחלת הנשיקה. CMV מסוכן מאוד לנשים בהיריון ויכול לגרום להפלות או לפגיעות ושונות בעובר. כיום לצערנו עוד לא קיים טיפול יעיל נגד הנגיף, ומשתמשים בעיקר בתרופות שונות כדי למנוע נזק לעובר.
גם כאן חברת מודרנה היתה הראשונה להסיר את הכפפה, ופיתחה חיסון חדש ויעיל, שפועל גם הוא ע"פ טכנולוגיית ה-mRNA. הניסוי הראשון החל בשנת 2019, והתוצאות שלו פורסמו לאחרונה והעידו כי הוא בטוח לשימוש, ואף מעלה את רמת הנוגדנים אצל נשים בהיריון.
לפני כשנה החל השלב השני של הניסוי, וכעת עומדים לסיים את השלב השלישי בו השתתפו כ-8,000 איש. אם ידווח שהשלבים הללו הסתיימו בהצלחה, ככל הנראה בסוף השנה הזו כבר יתחיל ייצור המוני של החיסונים.
 
נגיף אפשטיין-בר
נגיף אפשטיין-בר (EBV) הוא הסוג היותר נפוץ מבין נגיפי מחלת הנשיקה. הנגיף גורם לרוב לחום, כאבי גרון ובלוטות לימפה מוגדלות. במקרים קשים מופיעים גם קשיי נשימה בשל בלוטות הלימפה הנפוחות החוסמות את מעבר האוויר.
גם נגד הנגיף הזה פיתחה חברת מודרנה שני חיסונים: אחד נגד הידבקות והשני נגד סיבוכי המחלה. הראשון נמצא בסיום השלב הראשון, והשני בשלב גיוס המתנדבים למחקר.
מחלת ליים
מחלת ליים התפרסמה בעולם בעיקר לאחר שהזמר ג'סטין ביבר סיפר כי לקה בה בעברו. המחלה פחות נפוצה בישראל אלא יותר באירופה ואמריקה, אך גם כאן ידוע על מקרי הדבקה. ישנם כמה סוגים של חיידקים, שגורמים למחלה, שהעיקרי בהם הוא חיידק הבורליה העובר לאדם באמצעות קרציות ופרעושים.
תסמיני המלחה דומים בתחילה לתסמיני שפעת, כמו חום, כאבי ראש ועייפות. בדרך כלל החולה בשלב הזה מטופל, אך אם לא עלולות להתפתח דלקות מפרקים, הפרעות בקרב הלב, פגיעה בכבד, דלקות ריאות וקשיי נשימה, דלקות שרירים ועוד סיבוכים.
מי שאמונה על החיסון נגד המחלה הזו היא חברת פייזר, שנמצאת כרגע בשלב השני של פיתוח החיסון, שעתיד להגן מפני שישה זנים נפוצים של החיידק. בדומה לחיסון נגד קורונה, גם חיסון זה ניתן בשתיים או שלוש מנות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צוחקים עלינו בפרצוף (ל"ת)
    עוד חירטוט, אין אמון 05/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור