בריאות

בשורה לחולי סרטן הלבלב: פריצת דרך בשילוב קנאביס ופטריה

לראשונה בעולם: חברת קנבוטק מדווחת כי התרופה הבוטאנית שבפיתוחה הראתה אפקט אנטי סרטני משולב בין קנאביס ופטריה. זוהי פריצת דרך מבטיחה שתומכת בקונספט הבוטאני המשולב שאותו קנבוטק מובילה. החברה הישראלית צופה לסיים את שלב הוכחת ההיתכנות והבטיחות עד אמצע 2023
מערכת ice |  1
אלחנן שקד, מנכ"ל קנבוטק (צילום יחצ, unsplash, freepik)
פריצת דרך מבטיחה בתרופה של קנבוטק לטיפול בסרטן הלבלב: לראשונה בעולם, התרופה הבוטאנית של קנבוטק הראתה אפקט אנטי סרטני משולב בין קנאביס ופטריה זוהי פריצת דרך מבטיחה אשר תומכת בקונספט הבוטאני המשולב אותו קנבוטק מובילה. התרופה הבוטאנית מבוססת על מיצוי מפטריית Cyathus striatus ומיצוי קנבנואידים ייחודיים מצמח הקנאביס ומפותחת ע"י קנבוטק במעבדה של פרופ' פואד פארס, חוקר סרטן בכיר מאוניברסיטת חיפה. החברה, העובדת על המחקר מזה זמן, צופה לסיים את שלב הוכחת ההיתכנות והבטיחות עד אמצע 2023.
 
קנבוטק, חברת ביוטכנולוגיה העוסקת בין היתר בפיתוח תרופה בוטאנית המבוססת על מיצוי מפטריית Cyathus striatus ומיצוי קנבנואידים מצמח הקנאביס, מדווחת על פריצת דרך מבטיחה בתרופה הבוטאנית לטיפול בסרטן הלבלב. בניסוי שנערך במודל תאי, השיגה התרופה הבוטאנית של קנבוטק, המשלבת פטרייה וקנבנואידים, אפקט סינרגטי בין החומרים הפעילים אשר הביא להרג תאים סרטניים ביעילות גבוהה של עד 100%. במחקר נבחנו הפטרייה והקנבנואידים בנפרד ובמשולב, ונראה שהאפקט המשולב משיג את התוצאה המבטיחה ביותר. תוצאה זו מחזקת את ההנחה שטיפול משולב במיצוי הפטרייה ביחד עם קנבנואידים יאפשר טיפול יעיל בסרטן הלבלב.
מדובר בפעם הראשונה בעולם בה נראה אפקט אנטי סרטני משולב בין קנאביס ופטריות בסרטן הלבלב המהווה פריצת דרך מבטיחה אשר תומכת בקונספט הבוטני המשולב אותו קנבוטק מובילה: שימוש במספר חומרים פעילים ומנגנוני פעולה שונים התומכים זה בפעילותו של זה. בניסוי נבחנה השפעת הקנבנואידים והפטרייה על 3 תתי סוגים של סרטן הלבלב, כאשר התוצאות הטובות ביותר התקבלו בתת סוג אשר מייצג סרטן Poorly Differentiated אשר נחשב לאלים ביותר. אלמנט נוסף אשר נבדק בניסוי הינו זיהוי מנגנון הפעולה של הרג התאים הסרטניים. הרג התאים על ידי הפטרייה לווה בעליה של תמותה תאית מתוכנתת הנקראת אפופטוזיס, ומנגנון הפעולה של הקנבינואידים בהרג תאים היה אחר. הספרות המחקרית התומכת וכן הניסוי מלמדים שלמנגנוני פעולה שונים בהרג תאים סרטניים יש יכולת גדולה יותר להשגת אפקט סינרגטי בין החומרים. בנוסף, הממצאים מצביעים על כך שלא התקיימה תמותה לא סלקטיבית, אלא הפעלה של מנגנונים מולקולריים תאיים שאחראיים להרג תאים מבוקר.
הפטרייה נמצאת במחקר לבחינת היעילות האנטי-סרטנית שלה במעבדה של חוקר הסרטן הבכיר פרופ' פואד פארס באוניברסיטת חיפה מזה כ-8 שנים ונבחרה כמועמדת המועדפת לפיתוח תרופה לסרטן הלבלב וסרטן המעי הגס לאחר שהראתה תוצאות אנטי-סרטניות טובות יותר ממגוון פטריות אחרות אשר נבחנו. לפני מספר חודשים קיבלה קנבוטק זכויות שימוש גלובליות ובלעדיות על פטנטים שנוצרו במחקר של פרופ' פארס והחלה בהובלת תהליך פיתוח מואץ של תרופה בוטאנית כהגדרתה ע"י ה-FDA. קנבוטק צופה כי הליך הפיתוח יהיה קצר וזול משמעותית בהשוואה לתהליך פיתוח של תרופה רגילה. הרכב הקנבנואידים לבדו, אשר נוסה בניסוי התרופה הבוטאנית, צפוי להשתלב גם בקונספט האונקולוגיה האינטגרטיבית של קנבוטק, ולהתחיל להיות משווק לחולי סרטן בקליפורניה כבר בסוף שנת 2022, ולאחר מכן גם בישראל בתחילת 2023.
קנבוטק צופה שתסיים את שלב הוכחת ההיתכנות תוך 9 חודשים, עד אמצע 2023, ובסיומו תפעל ליצירת שיתוף פעולה פיתוחי עם חברת פארמה גדולה לאישור תרופה מול ה-FDA. במסגרת אבני הדרך הבאות בהליך הפיתוח, החברה מתכננת לעבור לבדיקות במודל חייתי אשר יתבצעו במעבדה של פרופ' פארס באוניברסיטת חיפה בניהול הצוות המדעי של קבנוטק. פרופ' פואד פארס מסר: "אני שמח ששיתוף הפעולה עם קנבוטק מביא לתוצאות פורצות דרך, כאשר שילוב המיצוי הפטרייתי עם קנבנואידים הפועלים במנגנונים אנטי סרטניים אחרים, מחזקות את המחקר שערכנו באוניברסיטת חיפה בשנים האחרונות אשר מתמקד בפיתוח תרופה בוטאנית יעילה ובטוחה לטיפול בסרטן. העובדה שהתוצאות המרשימות הושגו בתאים המדמים תת סוג של סרטן הלבלב הידוע כאלים ביותר, מעודדות מאוד".
 
קנבוטק הינה חברת סטארט-אפ ישראלית בתחום הביומד המפתחת פתרונות רפואיים מותאמים אישית, בתחומי האונקולגיה ורפואת המניעה. הפתרונות מבוססים על שילובים של חומרים פעילים מצמח הקנאביס ומפטריות ועובדים על שתי מערכות מרכזיות בגוף האדם: המערכת האנדו-קנבנואידית ומערכת החיסון.
לאחרונה, דיווחה קנבוטק על הצלחה במחקר נוסף שהיא עורכת לשם פיתוח תרופה, על הורדה של בכאב ממקור דלקתי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חחח (ל"ת)
    יועץ 07/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור