נבחרת אייס

מדוע הורידו לישראל את דירוג האשראי ומה פוטנציאל הנזק?

הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת מוד'יס גרם לטלטלה וסערה גדולה, עם החשש הגובר מעומס כלכלי נוסף, על העומס הכבד מאד שכבר קיים. פרופ' ירון זליכה בטור מיוחד ל-ice
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  6
פרופ' ירון זליכה על יוקר המחיה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
לא מכבר הורידה חברת דירוג האשראי מודי'ס את דירוג האשראי של ישראל. קוראי הטור הזה מה-25.1.24 כבר ידעו כי הפחתת הדירוג עומדת ליפול על ראשנו ובכל זאת רבים בציבור סוברים בטעות כי האחריות מונחת לפתחה של המלחמה ולא מבינים את האשמה המוטלת על כתפו של שר האוצר הכושל, בצלאל סמוטריץ'. מטרתו של הטור הנוכחי אינה לבכות על חלב שנשפך אלא להתריע כי בפנינו גל של ירידות דירוג נוספות אשר אם השר סמוטריץ' לא ישנה דרכיו אנו נקלע לכדור שלג מסוכן.
תחילה, מדוע הורידה חברת הדירוג מוד'יס את דירוג האשראי על אף שהמשק הישראלי סופג את נזקי המלחמה ומראה כי הוא יציב ואיתן? ברקע לכך, התפתחות החוב הממשלתי אשר ערב המלחמה עמד על סף נמוך יחסית של 60% תוצר בלבד. 
מצד ההוצאות הלך והתברר עוד בטרם המלחמה כי רמת ההוצאות השוטפות גבוהה מדי. עוד בטרם המלחמה התקרב הגרעון הממשלתי לרף של 3% תוצר. ברור כי בעקבות המלחמה נהיה חייבים להגדיל את תקציבי משרד הבטחון, אגף השיקום, מערך בריאות הנפש וכמובן הוצאות הריבית (מאחר וסביבת הריבית האפסית כבר לא תשוב וכן כי עלויות המלחמה נטו שנאמדות על ידי בכ-150 מיליארד ₪ יתווספו לחוב הממשלתי ויגדילו אף הן את הוצאות הריבית השוטפת). נוסף על כך, הממשלה הגדילה את התקציב בשלל הוצאות קואליציוניות (תוספות שכר למורים ברשתות החינוך החרדי הפרטי, משרדי ממשלה פיקטיביים ותקציבים לשימושם האידיאולוגי של שלל השרים המיותרים בממשלה) וכן התחייבה לתוספות שכר בהסכמי השכר עם ההסתדרות. ולבסוף, עלויות הפנסיה התקציבית הולכות ומאמירות כאשר מדי שנה נצברות עוד ועוד זכויות חדשות תחת הפנסיה התקציבית (אמנם לא נקלטים עובדים חדשים תחת הפנסיה התקציבית אולם עובדים קיימים שטרם פרשו לגמלאות צוברים מדי שנה זכויות חדשות בפנסיה התקציבית במקום להקפיא המצב ולצבור מכאן והלאה זכויות תחת הפנסיה הצוברת). במילים אחרות, מצד ההוצאות אנו צפויים לגירעון מבני שמתקרב  ל-5% תוצר. מאה מיליארד ₪ בשנה.
מצד ההכנסות אנו חווים כבר עשור ומחצה של צמיחה מאוד נמוכה המגיעה בקירוב לכ-1% לנפש, בהשוואה לפוטנציאל הצמיחה שלנו שהוא 4% לנפש (או 6% בתוצר). הפער בצמיחה הפוטנציאלית יורד לטמיון בשל יוקר המחיה האוכל חלק לא מבוטל מהכנסות משקי הבית. בשבוע שעבר הרחבתי בסוגיה זו והראיתי כיצד לא פחות ממאתיים מיליארד ₪ מהכנסות משקי הבית מתאדים עקב פער המחירים האדיר בנינו לבין המערב. במקום שסכום אדיר זה יעבוד לטובת המשק ויניע את הצמיחה בו הרי הוא נזרק לפח האשפה הכלכלי שלנו. בנוסף, מערכת המס מעוותת, החברות הממשלתיות האמונות על תשתיות מבזבזות חלק נכבד מתקציבי הפרויקטים (שלא לומר מתעכבות שנים בהשלמתם), בנק ישראל מחזק את הבנקים על חשבון כולנו והשחיתות והשיקולים הזרים בקבלת ההחלטות הכלכליות משלימים את ההסבר.
 
הבעיה היא שאין כל סימן שהממשלות בישראל (הקודמת או הנוכחית) מתכוונות לשנות את מדיניותן. ולכן, אין סימנים לחיזוק הצמיחה שיגדילו את הכנסות הממשלה ממיסים ואין שום ניסיון להשתלט על ההוצאות. מכאן, ההתדרדרות סלולה בפנינו. 
נוכח החששות של חברת מודי'ס, כמו גם חברות הדירוג האחרות, ניסה שר האוצר לבלבל אותן עם ערבוב נתוני ההוצאה המלחמתית עם נתוני ההוצאה השוטפת. כלומר, ניסה לטעון כי כל הגידול הגירעון נובע מהמלחמה. אך חברות הדירוג לא התבלבלו. מסתבר כי לא יושבים שם מטומטמים. 
זאת ועוד, מלכתחילה חברת מודי'ס העניקה לישראל את הדירוג הנמוך ביותר מבין שלוש חברות הדירוג וכעת לא זו בלבד שהורידה את הדירוג אלא גם קבעה תחזית שלילית שמשמעותה כוונה להפחתת דירוג נוספת בהמשך השנה. כתוצאה מכך נוצר פער משמעותי בין הדירוג שנתנה כעת מודי'ס לבין הדירוג שעדיין נותנות שתי החברות האחרות (סטנדרט אנד פורס ופיץ'). פער אשר הן יתקשו לשמר היות והוא יוצר עליהן לחץ גדול להוריד בעצמן את הדירוג ולסגור את הפער או לפחות לצמצמו. במילים אחרות, אנו עלולים לעמוד בפני גל של הפחתות דירוג העלול מצידו להביא לעליית שער הדולר ולהתחזקות האינפלציה כמו גם לעצירת תהליך הפחתת הריבית ואולי אף עלייה של הריבית במשק. את המחיר נשלם כולנו.  
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית 
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מבטיח הבטחות ולא מקיים כלום שקרן בן שקרן (ל"ת)
    שר אוצר שקרן 03/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    כמה נזק ביבי אחד גרם לכולנו במשך שנה וקצת (ל"ת)
    יוני 02/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    זה הכל בגלל הססססמולנים
    יגאל 02/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מה לא ככה?
    סגור
  • משתכשך בבריכה...חה חה חה (ל"ת)
    מאמי אני במיאמי 03/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא ככה (ל"ת)
    נטע 02/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    חרא של ממשלה עושה למדינה נזק בלתי הפיך (ל"ת)
    א 02/2024/22
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור