נבחרת אייס

כמה טוב שיש חברים באוצר: לאן הולכים 1.2 מיליארד שקל? | פרופ' ירון זליכה

הגירעון המבני הכבד שנוצר בתקציב המדינה, מחייב קיצוץ משמעותי בתקציב הממשלה. לצד החלטותיו השגויות, משרד האוצר בחר בדרך הנלוזה של העלאות המיסים ואף העביר סכום עתק של 1.2 מיליארד שקל לקרנות הון סיכון ישראליות - וכל זאת על חשבוננו
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  2
פרופ' ירון זליכה על יוקר המחיה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
הגירעון המבני הכבד שנוצר בתקציב המדינה (כלומר הגירעון שאינו נובע מההוצאות החד פעמיות של ניהול המלחמה והמשק המלחמתי), מחייב קיצוץ עמוק בתקציב הממשלה. למרבה הצער, בחר משרד האוצר לנקוט בדרך הנלוזה של העלאות מיסים כאשר את ההתייעלות המתבקשת בתקציב ההוצאות של הממשלה הוא צמצם למינימום כמעט קוסמטי. התייעלות שלו ביצע אותה משרד האוצר אזי לא היה מקום להעלאות מיסים שרק יחלישו עוד את המשק.
חמור לא פחות, את הקיצוץ בצד ההוצאה בתקציב המדינה בחר משרד האוצר לבצע בתקציבים חיוניים של בריאות, רווחה, חינוך, תשתיות ועוד. חס וחלילה לא לבטל את הכספים הקואליציוניים, או לעצור את הסכמי השכר של ההסתדרות ובטח שלא לפגוע בהמשך הצבירה של זכויות מופלגות חדשות לעובדי מדינה הנכללים במסגרת תנאי הפנסיה התקציבית.
כמובן שכמעט אף החלטה לא הוקדשה לביטול משרדי הממשלה המיותרים או לצמצום הפטור המורחב והמופקר מחובת מכרז שהנהיג שר האוצר ליברמן בימי הממשלה הקודמת. בקיצור, פוגעים במעמד הביניים ובשכבות החלשות הן בצד ההוצאה והן בשורת העלאות המיסים וחלילה לא פוגעים במחוללי הבזבוז האמיתיים אשר קיצוץ בהם לא יפגע במשק ואולי גם להיפך. 
עסקתי בכך בהרחבה באחד מהטורים הקודמים ולכן חשבתי כי לא אדרש להרחיב שוב בסוגיה זו. ברם, התברר לי כי ברוב חוצפתם ניצלו פקידי אגף התקציבים במשרד האוצר את המלחמה כדי להעביר החלטה הזויה וחצופה מאין כמותה.
העברת כספי עתק בסך של 1.2 מיליארד שקל (שנלקחו הלכה למעשה ישירות מתקציבי הבריאות, החינוך והרווחה המקוצצים והמסכנים) לטובת סבסוד קרנות הון סיכון ישראליות. המנהלים המסכנים של קרנות ההון סיכון הישראליות ספגו בשנתיים האחרונות ירידה גדולה בהיקף הגיוסים שלהם (בהשוואה לשנות החגיגה הגדולה של הדפסת הכספים בעידן הקורונה בשנים 2020 ו- 2021 אך לא בהשוואה לשנים שלפני כן).
הירידה החדה בגיוסים נבעה בראש ובראשונה מעלית הריבית ומהפסקת הדפסת הכספים האדירה שביצעו הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה. חלק לא מבוטל מהדפסת הכסף זרם בזמנו דרך הבורסות בעולם למגזר ההייטק וחלקו הגיע ישירות לקרנות ההון סיכון. אלה רשמו דמי ניהול בהיקף חסר תקדים שהעשירו את מנהליהן.
עליית הריבית העולמית שהחלה במהלך 2022 ונמשכה בשנת 2023 הביאה להפסקת הדפסת הכספים ואף למשיכתם החלקית החוצה משוקי הכספים. זרם ההשקעות המלאכותיות פסק ובה בעת התברר כי הכספים הונחו בחלקם הגדול על קרן הצבי.
כלומר הושקעו בסטארט אפים חסרי שחר והעיקר שזרם דמי הניהול ימשיך לעבוד. על רקע זה התיאבון להשקיע בקרנות ההון סיכון ירד. בוודאי תאבונן של קרנות פנסיה שנוטות להשקיע במכשירים סולידיים יותר ונמנעות (דרך כלל) מהרפתקאות מסוכנות.
כעת מבקש משרד האוצר כי קרנות הפנסיה שלנו, בניגוד למדיניותן, יחלו להזרים את כספינו לקרנות ההון סיכון. מאחר שהוא לא יכול להכריח אותן ומכיוון שהן עצמן לא מתלהבות ובצדק, אזי בחר האוצר להתחכם על חשבוננו.
האוצר יגדיל את הקיצוץ בתקציב המדינה ויעביר חלק מהקיצוץ בסכום עתק של 1.2 מיליארד שקל כדי לסבסד את מי מקרנות הפנסיה שתחליט להשקיע מיליארדי שקלים רבים מכספי הפנסיה שלנו בקרנות ההון סיכון.
חסידי המהלך ינמקו החלטתם בחשיבות של השקעה בהייטק. אולם, לו אכן ההשקעות של קרנות הפנסיה בקרנות ההון סיכון הייתה כלכלית ואטרקטיבית אזי מן הסתם מנהלי ההשקעות שלהן היו מבצעים אותן גם ללא סובסידיה. הרי יושבים שם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה שלנו.
לו קיימת כדאיות כלכלית הרי הם הראשונים שיבינו זאת. הצורך בסובסידיה נבע מכך שההשקעה לא מספיק אטרקטיבית ורמת הסיכון בה גבוהה מדי. זאת ועוד, גם מבחינה כלל משקית,  הסבסוד יעוות את פרופיל ההשקעות במשק מאחר והוא יגרום לזרימת כספים מהשקעות סולידיות (שנלקחו לאחר בחינה מעמיקה ולכן הן גם כלכליות יותר) להשקעות ספקולטיביות בעלות פרופיל סיכון גבוה יותר וכדאיות כלכלית נמוכה יותר (שנלקחו בשל הסבסוד ולא בשל כדאיותן).
אך, למי אכפת? העיקר שהכספים יניבו דמי ניהול למנהלי קרנות ההון סיכון הישראליות.  כעת, תכפילו את מיליארדי השקלים ב-2% דמי ניהול קבועים לשנה ותוסיפו עוד 20% מכל רווח שייווצר (אם ייווצר) ותבינו איזו מתנה ענקית נתן משרד האוצר, על חשבוננו, לקומץ של מנהלי קרנות הון סיכון ישראליות.
לא מיותר להזכיר כי חלק ממנהלי הקרנות (ותעשיית ההייטק) בהווה הם אנשי האוצר בעבר ולא אתפלא אם חלק מהמנהלים העתידיים שלהן יהיו אנשי משרד האוצר בהווה. דלת מסתובבת של פקידים, הטבות וסובסידיות והכול על חשבוננו. גועל נפש.
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שאלה
    אור 02/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם ההיטק כבר לא נראה משתלם, בגלל הממשלה, אז צריך לתת גם לו לשקוע? *בגלל הממשלה - הכוונה למציאות שהיא יצרה במו ידיה.
    סגור
  • 1.
    זליכה תציל אותנו מהגרנמייזר בבקשה!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    אחד 02/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור