נבחרת אייס

הניסוי שמוכיח: הישראלים אדישים לבעיית יוקר המחיה | פרופ' ירון זליכה

אנחנו צריכים לקבל את אות הפראיירים הכי גדולים בעולם. איך אני יודע? כי ערכתי ניסוי קטן שיוכיח זאת. עד לא מכבר הייתה פאריז העיר הכי יקרה בעולם. היום, תל-אביב יכולה רק להתקנא במחירי מוצרי הצריכה הבסיסיים בעיר האורות. אלו הסיבות לכך שאנו צריכים להפסיק לבכות ולהתחיל לפעול
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  17
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
הישראלים מצטיינים בהרבה מאוד תכונות חיוביות, אך לרוע המזל אנו לוקים גם בקומץ קטן של תכונות שליליות. או לכל הפחות תכונות שלא מסייעות לקדם את חיינו. אחת התכונות השליליות שהכי מרגיזות (לפחות אותי) היא האדישות המופתית שלנו לבעיית יוקר המחיה. אדישות או אולי מוטב לומר השלמה סטואית שצריכה להעניק לנו את אות הפראיירים הכי גדולים בעולם לו הייתה מתנהלת תחרות כזו.
הממשלה, המונופולים, היבואנים הבלעדיים והבנקים מאוד נהנים מהאדישות שלנו ומההשלמה הרבתית עם רוע גורלנו. אמנם יש הרבה ביקורת ציבורית על יוקר המחיה ברשתות החברתיות. אפילו הרבה כעס וכמובן הרבה מאוד מצוקה. אך כל אלה הם לא יותר מהעלאת גירה ציבורית או קצת שחרור של קיטור. ובכל זאת, איך אני יודע שאנו הפראיירים הכי גדולים בעולם וכי אנו כה אדישים לבעיית יוקר המחיה? תכננתי ניסוי קטן להוכיח זאת.
 
בשלב הראשון של הניסוי, בחנתי היכן ממוקמת תל אביב במדד הערים הכי יקרות בעולם ומי היא העיר הסמוכה לנו בדירוג. מתברר שתל אביב היא העיר הכי יקרה בעולם, על פי הדירוג שפרסמה מחלקת המחקר של האקונומיסט (EIU) כבר בסוף שנת 2021. פאריז אשר דורגה בשנת 2019 כעיר הכי יקרה בעולם ירדה בשנה זו למקום השני במניין הערים הכי יקרות בעולם לטובת תל אביב. 
בשלב השני של הניסוי ביקשתי מכמה מחברי המפלגה הכלכלית שטסו לביקור בפאריז להיכנס לסופר מרקט בלב פאריז. לא חלילה באחת משכונות הפרברים, אלא לסופר במרכז העיר. במקום הכי יקר. ביקשתי שיצלמו מדגם של המוצרים הכי בסיסיים שיש במגוון קטגוריות שבחרנו. מדוע בסיסיים? מכיוון שדי נמאס לי כי בתגובות לסרטונים שלי, אנשים כותבים וממליצים שבתגובה לבעיית יוקר המחיה לא נרכוש את המוצרים ונחרים את היצרנים. במוצרים הכי בסיסיים אי אפשר כמובן להחרים. נו? ומה אתם חושבים יצא במדגם? להלן התוצאות. 
בקטגורית מוצרי ילדים ביקשתי שיצלמו לי את המחירים של מטרנה ושל חיתולים. המחירים בפאריז הם שני שליש מהמחיר בישראל. אם הזוגות הצעירים בישראל היו מבינים עד כמה יקרים פה מוצרים לילדיהם הרכים אזי הם היו מביאים לישראל מזון לתינוקות ולא פאקטים של סיגריות.
בקטגורית מוצרים לנשים ביקשתי שיצלמו את המחיר של תחבושות היגייניות, שהוא אולי המוצר הכי בסיסי לנשים. המחיר הפאריז הוא חצי מהמחיר בישראל. אגב, מוצר אחר לנשים הוא גלולות נגד היריון. מוצר זה התייקר בישראל במשך שלושת החודשים האחרונים בכשבעים אחוזים. לא יכולנו לצלם את המחיר בפאריז אך אני משער כי אף הוא לא יותר מחצי מהעלות בישראל, לפני שהקפיצו את המחיר בעוד שבעים אחוזים.
בקטגורית טואלטיקה ביקשתי שיצלמו את המחיר של משחת שיניים. המחיר בפאריז של משחות שונות היו באזורי חיוג של חצי מהמחירים בישראל. בקטגורית שתייה קלה ביקשתי שיצלמו קוקה קולה. המחיר בפאריז הוא פחות משני שליש מהמחיר בישראל. 
בקטגורית מזון ביקשתי שיצלמו את המחיר של חלב. יש מוצר יותר בסיסי מזה? ובכן המחיר בפאריז פחות מחצי מהמחיר בישראל. וזאת עוד במוצר שהמחיר שלו בישראל מפוקח על ידי הרגולטורים!
שימו לב שהמדובר במחירים של העיר השנייה ביוקר המחיה בעולם. לכאורה הפערים בינה לבין תל אביב היו אמורים להיות קטנים. תל אביב ראשונה ופאריז שניה בסך הכול. הפערים במדגם יצאו עשרות רבות של אחוזים שלא לומר ברובם כפול. ועוד לא אמרנו מילה על מחירי הדיור. ברור לכם מן הסתם שהפער בין ערים פחות יקרות בעולם המערבי יהיה אם כן עוד יותר משמעותי. 
בשלב השלישי של הניסוי בדקתי כמה תוצאות יהיו בגוגל לחיפוש המשלב את מילות המפתח באנגלית פאריז, הפגנות וכלכלה. 128 מיליון תוצאות. 9,000 מהן תוצאות חדשות. יש להניח שבצרפתית התוצאה תהיה חריפה בהרבה. כמות ההפגנות בפאריז העוסקות במחאה על החיים הכלכליים היא פשוט מטורפת. 
ומה בישראל? מאז המחאה החברתית של 2011, שאף היא התפזרה בקול ענות חלושה, הציבור שומר בקפדנות על אדישותו ולכל היותר זורק קללה מהצד מעת לעת. הציבור מקבל בהשלמה את העובדה שהפוליטיקאים משני הצדדים מכרו אותנו ומנהלים את אותה מדיניות כלכלית שסגרה את כולנו בבית כלא כלכלי.
בית כלא של מכסים, מכסות יבוא, תקינה ישראלית שחוסמת יבוא מתחרה, מונופולים בייצור המקומי שמשתלטים גם על היבוא וחוסמים את התחרות, יבואנים בלעדיים שמשתלטים על היבוא של מספר יצרנים בנל"א שבעולם הם מתחרים אחד בשני, אך בישראל מתמזגים הלכה למעשה באמצעות אותו היבואן, ממשלות שרומסות את העסקים הקטנים ולכן חוסמות את התחרות גם מבפנים וגם מבחוץ, וכמובן חוסר אכיפה מוחלט של חוקי התחרות שמרוקנים מכל תוכן בישראל על ידי רשות התחרות ובתי המשפט. 
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית 
תגובות לכתבה(17):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    כמה חירטוטים כדי לא לאמר דבר
    מינוס 03/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יפה שאתה שופך מלל ללא תוכן ענייני מיסטר קלקולוס לא מרשים ועצוב
    סגור
  • 12.
    זליכה, גם אני אדיש לקישקושים שלך! (ל"ת)
    מילטון פרידמן 03/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 11.
    לעניים אין זמן להפגין.
    יוגב 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כשמי שיוצא להפגין זה ילדה מכפר שמריהו, אנחנו מבינים שהגורם הוא יותר פוליטי ופחות יוקר המחיה. בתכלס, אם נשווה את מצבינו ללפני שני עשורים, המצב שלנו הרבה יותר טוב. הרבה מהחברה מסביבי טסים לחול אפילו ארבעה פעמים בשנה, אז על מה הבכי?
    סגור
  • 10.
    הישראלים אדישים. נקודה. (ל"ת)
    סילי 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 9.
    קצת פרופורציות
    יחסיות 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בעזה אוכלים פיתה
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    עזוב עם של חמורים ,קונים קולה ב11 שקל,מהם אתה מצפה?
    החתול במגפיים 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בלונדון קניתי פחית קולה במסעדה ועוד של יהודים בפחות מ5 שקל זה העם,אם יש פראיירים שמשלמים על בקבוק צבע עם מיים 10-14 שקל,על לאפה 70 שקל!!!! אני הכי הייתי אוכל בחוץ,היום מכין אחלה כריך בבית ב5 שקל,שתיה או שוקולד,רק במבצע של2-4 שקל
    סגור
  • 7.
    אין קשר למכסים אלא ליבוא בלעדי והסדרים כובלים
    ירושלמי 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הורדת המכסים לא תעזור כי יש יבואן אחד, בלעדי. שמבקרה מייבא גם את במותג המתחרה. כך נוהגת דיפלומט למשל. גם תנובה, יצור מקומי וייבוא שניהם דרכה. אז הורדת מכס זה רק לובי להגדיל את רווחי היבואנים. דרך אגב, ברב שפע פחות יקר. קנו שם (במזון פחות תכירו את המותגים החרדיים אז תסתכלו על עגלותיהם ועל הרכיבים במוצר).
    סגור
  • 6.
    אולי בזמן מלחמה לישראלים יש פרופורציות
    רונית אהרון 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל ישראלי מבין שמלחמה עולה כסף, אבל המלחמה הזאת היא מלחמת קיום והישראלים השפויים מוכנים לשלם מחיר. יש כאלה, לצערינו, ששלמו מחיר יקר הרבה יותר
    סגור
  • 5.
    וזה נכון
    אורן לוי 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכתבה מעניינת אבל בגלל הקרע שיש בעם שלא צריך להיות כי ממש אין סיבה ובמקום להתאחד כנגד יוקר המחייה אנחנו מתאחדים בלשנוא אחד את השני
    סגור
  • כששר הכלכלה רוצה לפטר את הממונה על התחרות
    יוגב 03/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל כישלון בתפקידה, אבל בגלל שהיא שייכת למחנה פוליטי ספציפי לא נותנים לו, אז אין סיבה שלא נשלם יותר. אנחנו צריכים מערכת שבה אם בעל תפקיד ציבורי שלא ישרת את הציבור(ולא את המונופולים) יילך הביתה, ואז פתאום כולם יתחילו לעשות את העבודה שלהם.
    סגור
  • 4.
    השאלה מה דעתו הפוליטית
    ברק הראל 02/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 4
    כימני אני מעדיף את בן גביר עם כלכלה רופסת מאשר את גנץ/לפיד עם כלכלה פורחת ... ירון אני עוקב אחריך לא מעט אנא הסבר את דעתך על נושאי ביטחון . אל תמהר שיצביעו לך על עיוורובסוף נגלה שאתה שמאלן מצוי גם אם אתה נשמע ימין ...
    סגור
  • הצבעתי בן גביר וכנראה עובר לזליכא
    החתול במגפיים 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסיבה שמלכתחילה הגעתי לבן גביר כי הימין היה חייב שיעבור,עכשיו הימין חייב שזליכא יעבור חסר לימין עוד מפלגת ימין רך,מרכז שלא מחרימה את הימין בשביל קואליציה,רק עם משיחים חרדים וביסיסטים לא נצליח,אנחנו צריכים גם אותו כאופציה,שלא לדבר על הקטע הכלכלי שהוא וברקת מקדמים,אם הוא יעלה בסקרים ל7 מנדטים ,הוא ישתנה מגנץ מנדטים,ירון זליכא טוב לימין וטוב למדינה
    סגור
  • ו... הנה כל התורה כולה על רגל אחת
    מיה 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פה הבסיס לכתבה הבאה: "ולמה הציבור הישראלי מאפשר שיגנבו אותו כך" בכל דו"ח בינלאומי, ישראל מוכתרת כיקרה ביותר בעולם. ה oecd מבהיר כי גם הפער בין גובה השכר ליוקר המחיה בישראל הוא הגדול בעולם. נדפקים מכל עבר. העובדות גלויות ומפורסמות, ואין ויכוח עליהן. אבל מי שמצביע על העובדות? הוא הבעיה. לא שהממשלה וחבריה המונופולים מורידים אנשים לעוני, לא שעול המחיה הוא בלתי נסבל והולך ונעשה מכביד יותר במקום שיעשו שההיפך. לא. הבעיה היא שמי שמבין את זה ומתריע עלול להיות שמאלן. עשרה קבין של טמטום חלק לאנושות השם, תשעה חטפו הישראלים. בתיאבון שיהיה לנו, נמשיך לשלם על הדיסה שאנחנו מבשלים, עד שנמות ברעב
    סגור
  • 3.
    שונא לדבר עם אנשים על יוקר המחיה
    עמית 02/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא אוהב את איך שהם אף פעם לא מקבלים את העצות שלי לוותר על דברים, והופכים אותם ל"חובה". אני כבר מעדיף להתנתק וללכת עם האמת שלי לבד.
    סגור
  • 2.
    ירון די, מיצינו, שחרר מאיתנו. (ל"ת)
    יוני 02/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 15
    סגור
  • זליכה אל תשחרר !! תמשיך להיות המתריע בשער !
    הכוכב הירוק מחיפה 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זליכה כל הכבוד שאתה מאיר את עיננו בפעם הבאה שתרוץ בבחירות אני מצביע בשבילך !
    סגור
  • 1.
    זליכה אתה צודק בכל מילה והדרך הטובה
    אורי 02/2024/29
    הגב לתגובה זו
    11 0
    ביותר להשפיע ולשנות היא בכנסת, את הקול שלי קיבלת
    סגור