נבחרת אייס

לתבוע עכשיו: כך איראן תממן במיליארדי דולרים את טילי החץ של ישראל | פרופ' ירון זליכה

אויבינו מנצלים כל זירה משפטית בינ"ל לאכוף עלינו כללי משפט חד סטריים. אבל המתקפה של איראן על ישראל משנה לראשונה את כללי המשחק: ברשות ממשלת ארה"ב מיליארדי דולרים מוקפאים השייכים לאיראן - ותביעה משפטית לא מסובכת במיוחד יכולה להעביר את ההון הזה אלינו
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  64
פרופ' ירון זליכה על הממשלה (צילום באדיבות המצולם, פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, freepik)
המאבק בין ישראל לבין אויבינו הרבים סובל מנחיתות משפטית מובנית שמקשה עלינו לנצל את הזירה המשפטית לטובתנו, בעודה מקלה על אויבינו לנצל זירות משפטיות בין לאומיות למאבק לא סימטרי נגדנו.
כידוע, חלק מאויבינו כלל אינם שחקנים מדינתיים ברי תביעה (חיזבאללה, חמאס), חלק אחר הם שחקנים מדינתיים חסרי כל רכוש בין לאומי משמעותי (לבנון, תימן), והיתר מסתתרים מזה שנים מאחורי שחקני פרוקסי (איראן ובעבר גם סוריה). ממילא כולם גם לא מצייתים לחוקים הבין לאומיים. כתוצאה מכך, נקל על אויבינו הרבים לנצל כל זירה משפטית בין לאומית ולנסות ולאכוף על ישראל כללי משפט בין לאומיים חד סטריים בעוד הם ומעשיהם כלל אינם ברי תביעה, לכל הפחות הלכה למעשה.
 
ההתקפה המאסיבית והישירה של איראן על ישראל משנה לראשונה את כללי המשחק המשפטי הלא סימטרי. בפעם הראשונה, תקפה איראן את ישראל באופן גלוי ומאסיבי. זאת ועוד, ההתקפה גרמה לישראל (וכן לארה"ב) הוצאות כבדות הנאמדות בלמעלה ממיליארד דולר באופן ישיר, ובצורך להתגונן מפני התקפות עתידיות בעלות נוספת של מיליארדי דולרים. בפעם הראשונה עומד אפוא בפנינו שחקן מדינתי בר תביעה, עם ראיות מוצקות (הודאה פומבית) להתקפה, נזק בר תביעה בסכום משמעותי ולא פחות חשוב רכוש בין לאומי נגיש, בר עיקול וחילוט.
כידוע, ברשות ממשלת ארה"ב מיליארדים של דולרים השייכים לאיראן ומוקפאים בשל משטר הסנקציות. סכומים אלו אמורים להיות מופשרים לטובת איראן במסגרת המו"מ שמקיימת ארה"ב עם הרפובליקה האסלאמית אף בתקופה האחרונה. הממשל האמריקאי מחזיק בסכומים הללו ומציע אותם לאיראן במסגרת המו"מ עימם, על אף שישראל מתנגדת כי ישחרר אותם לאיראן מחשש שיגבירו את יכולתה הכלכלית להתחמש ולחמש את מסע הטרור שהיא עורכת בכל המזרח התיכון. אולם ארה"ב היא מדינת חוק בעצמה, ולכן תביעה לבתי המשפט האמריקאים נגד איראן יכולה להביא להקפאת אותם סכומים ולעקל אותם בגין הנזקים המוכחים שהיא יצרה.
תביעה משפטית כזו אינה מסובכת במיוחד וההליכים האמריקאים גם אינם ארוכים מאוד. עיקול של כמה מיליארדי דולר יממנו את צה"ל, יפחיתו מיכולתה הכלכלית העתידית של איראן וישמשו גורם מרתיע נוסף כלפי איראן. אינני טוען כי די בהרתעה זו, אולם גם איני רואה כל סיבה מדוע נימנע מנשק משפטי בעל משמעות.
יוזכר, כי איראן עצמה לא נמנעה מלתבוע את ישראל על שלל אירועים הכרוכים בפעילות הנפט המשותפת של ישראל ואיראן מימי השאה (תביעות שזכיתי להיות אחראי במשך מספר שנים על ניהולן בשנותיי כחשב הכללי האחראי על חברת קצא"א). למזלנו ולרוע מזלם של האיראנים, התביעות מתנהלות מכוח ההסכם הישן בין הצדדים בבוררות בין לאומית שמטבעה נמשכת עשרות שנים. במקרה של ההתקפה האיראנית על ישראל, אין חובה לתבוע בבוררות בין לאומית מתישה, אלא די בבית משפט אמריקאי שהוא יעיל מאוד ולא סבלני במיוחד למדינות טרור.
יהיה זה צחוק הגורל אם איראן תיאלץ על אפה וחמתה לממן לישראל את טייסת ה-F35 הבאה שלנו או את סוללת טילי החץ הבאה, או אולי את נשק הלייזר שישראל מפתחת. יתר על כן, ברור שישראל לא יכולה לעמוד לאורך זמן בהתקפות שעלותן עשרות מיליוני דולרים ועלות ההגנה מפניהן היא מיליארד דולר בלילה אחד. הפער הכלכלי בין עלות ההתקפה לעלות ההגנה מייצר תמריץ להתקיפנו שוב. אך אם נחזיר הכדור הכלכלי למגרש האיראני, נוכל להתמודד טוב יותר עם האיום. מן הדין ומן הצדק אומרים בבתי המשפט והייתי מוסיף שגם מן ההיגיון הכלכלי.
*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(64):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 51.
    תביעה נגד אירן
    אבי 04/2024/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רעיוו לגמרי לא רע, רק עם חברי ממשלה כמו שלנו הסיכוי הוא אפסי שיתממש. יש להם חשיבה של חנות מכולת.
    סגור
  • 50.
    אם זה בר ביצוע ובעל סיכוי... למה מחכים !? (ל"ת)
    פ.מ 04/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 49.
    כן?? ככה זה עובד?
    אריאל 04/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם יש לי רכוש ואני תוקף מישהו בית המשפט ייקח ממני את הרכוש ויעביר למי שתקפתי אותו? מה תחום העיסוק שלך ירון? אולי כדאי לך לנוח ולחפש תעסוקה נוספת??
    סגור
  • 48.
    תוקפים
    מוטי 04/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ישראל תוקפת את ישראל לפחות 15 שנים.מנהיגיהו איימו וגם התגאו בכך .זליכה גאון המשפט.ישראל עכשיו מואשמת בהאג.צריך זהירות
    סגור
  • 47.
    פרופ' זליכה
    אריאלה 04/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קום ועשה מעשה. הצבעתי לך, לצערי, לא הצלחנו. תצטרף ללפיד או בני גנץ ותעזור למדינה שלנו.
    סגור
  • טען עוד
  • 46.
    זליכה צודק אבל מה עם קטאר
    אבי 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ישראל צריכה לדרוש במפגיע את כל הוצאות המלחמה מקטאר..... קטאר נתונה לסחיטה מצד אירגונים ומדינות שונות , היות והם השקיעו כספים רבים בעזה החמאס ובאחים המוסלמים ובאוניברסיטאות באירופה וארה"ב
    סגור
  • 45.
    זליכה אחד הכלכלנים המוערכים .ואהבה אותו (ל"ת)
    צ.ח 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 44.
    או ... בוקר טוב לביביסט שמייצר ספינים תקשורתיים
    משה 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    2 7
    וססמאות עצובות כמה חבל שאיבדת דרך
    סגור
  • טעה
    מוטי 04/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עבר לימין בזמן הלא נכון .הימין הולך ונופל.
    סגור
  • תשב בשקט!
    מרדכי שטיינברג 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאלן קיצוני!בגללאנשים כמוך התקפנו ולא הגבנו 5 שעות ב 6 לאוקטובר...בושה!
    סגור
  • ואל תשכח את הכדורים!
    תהיה חזק 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בוט איראני מבוהל וחביב.
    סגור
  • 43.
    שמתם לב זליכה כבר לא תוקף את הממשלה הזאת .צבוע (ל"ת)
    ימין שפוי 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    4 16
    סגור
  • רעיון טוב
    שמואל שטרן 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ראשית זליכה תקף את הממשלה לא פעם ולא פעמיים, אולי לא עקבת אחריו מספיק. קצת התייחסות עניינית לרעיון. אם הממשלה תימנע מלעשות את המתבקש הוא לא יאחר להגיב. השאלה היא אם מערכת המשפט ערוכה לתביעה כזאת ואם לא יהיו מספיק נשמות טובות שישימו מקלות בגלגלים.
    סגור
  • מלחמה
    יוסי 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם שכחת אנחנו באמצע מלחמה וצריך להיות מאוחדים בכדי לנצח את האויב, יש את האויב מבית שמנסה להפיל את המדינה לאבדון ואת האויב מבחוץ שלא מפסיק לרגע לתקוף אותנו
    סגור
  • 42.
    יצירתי, אהבתי. (ל"ת)
    ליאור 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 41.
    זליכה נכשלת
    האמת שבפנים 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 10
    בנית מפלגה וטעית במספרים ונכשלת למרות שהימרת באחוז של 100%. אם היית אומר 99% אז אולי היינו סולחים לך אבל אתה נכשלת במקצוע שלך ועכשיו צנסה להכשיל אתה מה שנשאר מהעם בסרטונים שאתה מפיץ. הפכת את עורך וקפצת לאוניה כדי ללקט קצת כסף מזה שנופל למלך ולפמליתו. לא אמין לא ישר ואני מהמר ע 100%.
    סגור
  • 40.
    ממשלת ישראל...דרדלה....לא תעשה זאת
    כהן צדק 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    6 3
    חוסר משילות וביצים כמו לשלו, או ליונה יש היה וימשיך להיות לממשלות ישראל. את כולם עכשיו לסלק. התאריך שבת שמחת תורה התשפ"ד...7/10/2023...עדיין כאן
    סגור
  • 39.
    זליכה טוען שאם נצבע את האיראנים שתרףו אותנו הם ישלמו
    א.א.חיםה 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כספים ואםדר לקהל. הכספים שאמרקאים הקפיאו לאיראניים מיליארדי כספים שהםלרחו והקפיאו אצלנם . לי זכור שלם י כמה חודשים אמרקאים שיחררט את הכספים כבר החזירו להם אני חושבת שהוא טועה
    סגור
  • 38.
    עכשיו נראה מי ירים את הכפפה
    רונן 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    10 0
    ויממש את הרעיון הזה! זה יהיה צדק פואטי
    סגור
  • 37.
    הסכמה מלאה
    ישראלי 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אני מסכים עם כל מילה של פרופסור זליכה, אבל מוסיף עוד כמה מילירדים לתביעה על כל עוגמת הנפש שנגאמה למשפחות שלמות בישראל, הפסד לימודים לתלמידים, ועוד כהנה וכהנה..
    סגור
  • 36.
    צודק לגמרי
    שמואל 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    7 0
    שני ציפורים במכה אחת .ונראה מה יהיה הלאה .
    סגור
  • 35.
    עקרונית זה נכון הבעיה שזה יצור פתח לתביעות זהו על ישראל
    You 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    6 1
    לצורך העניין לטעון שאנחנו צריכים לשלם על הנזק בעזה. ישראל צריכה להפסיק לשחק את המשחק המערבי העקום ולהבין שבמזרח התיכון אין בית משפט במזרח התיכון יש נשק וכוח
    סגור
  • 34.
    האיראנים כמו איראנים
    אורון 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ירו טיליפ שוב בתגובה לכך. הם יודעים שזה כסף אבוד.
    סגור
  • 33.
    תגידו מה שתגידו זליגה תותח על
    רון 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הוא צודק . אפילו אם ארה"ב בסוף תקבל את הכספים הללו . אין תחשוב שוב אם לתקוף בעלות כזאת
    סגור
  • 32.
    פיצויים
    אנשים טובים 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה לא טיפשי להחזיר לחמס כספים שנמצאו? זה לא טיפשי לתבוע פיצויים על כל הנזקים של 7/10 אחר כך אירן .רק לא נשכח .שאם יתאפשר סבב נוסף חמס ישלח אטום.ולפני זה כל ההנהגה שלהם תברח קודם 1000ק"מ
    סגור
  • 31.
    תביעה נגד ישראל
    קצא"א 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואתה זוכר שעדיין מתנהל דיון בעניין הכספים שישראל חייבת לאיראן בנוגע לקצא"א? לא בטוח שהתביעה כזאת תשרת את את האינטרנט של ישראל בנוגע לתביעה של אירן נגד ישראל.
    סגור
  • ביב
    חנה 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    איך הוא מעז חייך? כולו מדושן מעונג.מתאפקת לא להגיד מה חושבת
    סגור
  • 30.
    בגץ יעצור את זה (ל"ת)
    הבוחר 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 29.
    גם לישראל יש כספים איראניים- חב' קצא"א
    יאיר 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אבל אין סיכוי שממשלת החורבן - ימין חזק מלא מלא, זוכרים- תעשה עם זה משהו, אפילו לסלק מפה את אלג'זירה הם לא מסוגלים.
    סגור
  • 28.
    הבעיה שבארהב יש משטר פרו איראני
    אריק 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בראשות ברק חוסיין אובמה
    סגור
  • 27.
    שלשום היה צריך לעשות כך
    ישראלי 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אם מדינת ישראל לא עשתה כך שלשום אז זה חמור. מהר מהר להגיש את התביעה
    סגור
  • 26.
    צודק!
    צודק! 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    7 0
    צודק!
    סגור
  • 25.
    נתת רעיון מצויין לכל תושבי עזה
    שששש 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 4
    מחר הם יתבעו את ישראל על עשרות מיליארגים. מה תעשה אז?
    סגור
  • עזה- כמו אירן- פתחו נגדך במלחמה. אנחנו פעלנו
    יאיר 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מתוך הגנה עצמית - מושג מוכר ומקובל בדין הבינלאומי.
    סגור
  • 24.
    הסתרת הכשלון.
    האמת 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    במקום להעצים את מה שקרה . כי לא ישראל הגנה. 6 מדינות . איראן תוכל לקחת את האוניות האמרקים ואז ארצות הברית תצטרך לשלם להם שיחזרו אותם??
    סגור
  • 23.
    הבעיה היא החלשלשות ונשלח ד של נתניהו
    קדוש 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 3
    נתיניהו לא יזיז את התחת אם הוא לא מרוויח ישירות מכך..כמוצה50 מיליון דמי תיווך שקיבל בשל הסכמתו להעביר כספים לחמאס. לכן על הפרקליטות ללבחון ולהגיש בהקדם תביעה
    סגור
  • 22.
    שטויות יש לנו את תלמידי החכמים ששוקדים יום ולילה
    אלעד 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    5 6
    יש לנו מאות אלפי תלמידי חכמים שמגינים על ישראל יום ולילה כל תפילה שלהם בעלות של טיל חץ
    סגור
  • 21.
    תביעה
    מירי 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ברור זליכה צודק, למה מחכים?היו צריכים כבר אתמול להתחיל בתביעה, לפי חוק הבנתי שזכותנו, בהצלחה לנו מחזיקים אצבעות
    סגור
  • 20.
    המדינה אירן אחראית לטרור וברת תביעה .
    ילדי ישראל 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    5 0
    נתן לתבוע את אירן והרשות הפלסטינית שאחראיות ישירות לטרור. נתן גם לתבוע את החמס שהוא אירגון מוכר ע"י מספר מדינות .
    סגור
  • 19.
    זליכה צודק
    גלית 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    6 0
    ברור שיש לתבוע את האיראנים.למזלינו כבר 75 שנה היהדות העשירה בכל העולם מממנת אותנו.נכון ל 2010 היהודים בעולם שווים 1.7 טריליון $.
    סגור
  • 18.
    רעיון נוסף
    דניאל 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    8 1
    אני חושב שגם צריך להוסיף רעיון נוסף וזה שיקום עזה יהיה רק ואך ורק יחד עם שיקום ישראל דולר לעזה דולר לישראל כל מה שנכנס לעזה יתורגם לכסף . כגון שק קמח שווה X. כסף ישראל תקבל שווה כסף
    סגור
  • בישראל הכל פי 3
    אלעד 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז שיהייה 3 $ לישראך על כל 1$ לעזה אם בכלל
    סגור
  • 17.
    להקשיב להארץ זה כמו להקשיב לאחיטופל..
    טל טל 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ליצור תקדים לתביעות נגד ישראל כהרגלם . צ'בו בשקט.
    סגור
  • 16.
    בוחר בזליכה
    זליכה 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בוחר בזליכה
    סגור
  • 15.
    אירוניה .זליכה היה בעד החלשת מערכת המשפט
    יוני 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 12
    עכשיו הוא פתאום מוצא תועלת בלהיות מדינה עם מערכת משפט חזקה ועצמאית
    סגור
  • 14.
    יש אלוהים בשמיים
    ארז 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כמו שאומרים "צוחק מי שצוחק אחרון".
    סגור
  • מעניין איפה אלוהים היה כשרצחו 1400 אזרחים
    ... 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 2
    כמו כן בשואה, במאורעות תרפט, ובעצם בכלל הקיום העלוב שלנו פה כשכל יום מישהו נרצח מפיגוע,גם חרדים ודתיים. נראה שאלוהים היחיד שצוחק, על אפסים שעודמאמינים שמעניין אותו להפריד בין בשר וחלב
    סגור
  • 13.
    קאטר תשלם
    אבי מתל אביב 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    11 1
    איש יקר קאטר ידעה ומימנה והשתתפה בכך ב 7 לאוקטובר,קטר תשלם פיצוים לישראל, בשביל זה לא צריך תביעה משפטית, צריך להיות ביחד ולהודיעה לקאטר: הנזק 250 מיליארד דולר לשלם מייד, אם לא מתחילים בהשמדת בארות הנפט,ממתינים שבוע ומשמידים באר ראשונה וזה יספיק, קאטר תשלם 250 מיליארד דולר בטילי זהב
    סגור
  • 12.
    למי אנחנו מחכים (ל"ת)
    מוטי המטיף 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • יש מרחק ענק בין דיבורים למעשים. (ל"ת)
    דיבורים כמו חול 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 11.
    כל הכבוד.את זה שלחתי לשרים
    אלי 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אין מענה
    סגור
  • 10.
    בוחרת בזילכה. עוקבת אחריו הרבה זמן. (ל"ת)
    שוש 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    15 0
    סגור
  • 9.
    רעיון נפלא
    מוטי 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    9 0
    למימוש מיידי. ישר כח זליכה.
    סגור
  • זרקת רעיון..תן לחשוב
    שחר 05/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זרקת רעיון...תן לחשוב
    סגור
  • 8.
    אני בעד
    ברוך 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    5 0
    רעיון טוב. קדימה, לבצע אותו!
    סגור
  • 7.
    יש לי הצעה משלימה
    המעיר 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    8 0
    פשוט וזה אכן פשוט להשמיד לאיראן את תעשיית הנפט שהיא המקור הבלעדי שלה לכסף. זה הרבה יותר פשוט והרבה יותר יעיל מאשר לנסות לפגוע בתעשיית הגרעין. מה עוד שבמקרה של השמדת תעשיית הנפט לא יהי כסף לאיתוללות למשמרות המהפיכה לחיזבאללה לחותים וליתר השלוחים שלהם. צריך לעשות את זה עכשיו לפני שהם גורמים לנו עוד נזקים גם כלכליים ולפני שהם בחכמתם מפתחים גן הם מיירטים מוצלחים.
    סגור
  • וחשבת על ההשלכה העולמית?
    Sv 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 5
    הם לא יוכלו לייצא נפט תקופה ארוכה, מאגרים יקרים יושמדו, מדינות יזמינו ממקומות אחרים, יהיה ביקוש אדיר, מחסור והמחירים יתפסו לשמים, וכשתגיע לתדלק את הרכב שלך תתצטרך לשלם 10-15 שקל לליטר?
    סגור
  • מה עדיף איראן גרעינית או 15שח לליטר דלק (ל"ת)
    אמיר 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    זליכה
    יונית 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לדעתי זליכה צודק הגיע הזמן שימנו אותו לתפקיד משמעותי שיוכל להגן עלנו מפני המזיקים.
    סגור
  • 5.
    כבר הציעו את זה.
    לא מקורי. 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תהייה יצירתי
    סגור
  • 4.
    יכול לאזוק את ידינו בפעולות עתידיות
    מדרון חלקלק 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    צריך לבחון את סך התרחישים ולקבל החלטה נבונה
    סגור
  • 3.
    תביעה כנגד איראן
    ציפ 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    8 0
    גאוני.....חייבים ומהר כנופלץ הזדמנות כזאת לנצל עד הסוף וצריך לבדוק אם אפשר עוד דברים מסוג זה
    סגור
  • 2.
    רעיון מעניין
    היועץ 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אף שזה רעיון מעניין מה יקרה שנצטרך לתקוף את אתרי הגרעין שלהם? אז הם יתבעו אותנו.
    סגור
  • 1.
    יום אחד זה יכול ליפול עלינו
    מישהו נוסף 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 11
    יום אחד ארה"ב יכולה לדרוש מיליארדים שתוציא על שיקו עזה עקב הצורך בנקמה של הימין הבביסטי. ואז תבכו
    סגור