נבחרת אייס

הטבות מס לטייקונים אבל מיסים לאזרחים | פרופ' ירון זליכה

אם נמשיך לשתוק כל פעם שהממשלה מטילה עלינו מס חדש וכל פעם שהיא מוצאת סיבה לעוד הטבת מס למונופולים ולטייקונים, סופנו שנהפוך למדינה הכי ענייה במערב, עם השכר הכי נמוך במערב, עם הכי הרבה שעות עבודה ועם המחירים הכי גבוהים במערב. אוי סליחה. כבר הפכנו להיות מדינה כזו
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  6
מיסים (צילום freepik)
הממשלה הפכה כלשונה של אותה אמרת שפר ידועה של האמריקאים לפוני של תעלול אחד (One trick pony).
כמעט כל בעיה שקיימת במשק נותנת לה הממשלה פתרון אחד ויחיד. מס חדש שהיא מטילה עלינו האזרחים. בואו נמנה את הרשימה רק מהחודשים האחרונים:
זיהום האוויר משתולל אז מטילים מס חדש על הפחם אותו צורכת דווקא הממשלה בתחנות הכוח של חברת החשמל שלה. התוצאה ייקור מחיר החשמל לכולנו.
 
הצפיפות בכבישים הפכה למכת מדינה פועל יוצא מהכישלון הממשלתי הקולוסאלי בפרויקט המטרו והרכבות הקלות אז מטילים מס חדש וקוראים לו אגרת גודש. חס וחלילה לא נפיק לקחים מהכישלון הפרויקט. מס יותר קל להטיל.
זיהום הסביבה משתולל, בין היתר עקב העובדה כי הממשלה לא מצליחה להשיק אסטרטגיה כוללנית של טיפול בגורמי הזיהום אז שוב מטילים מס חדש והפעם על כלים חד פעמיים.
הבריאות שלנו נפגעת עקב שימוש במיצים ובמשקאות דייט אז מטילים מס חדש שייקר אותם. חס וחלילה לא יחשבו אולי להוריד את מחיר המים.
הכנסות הממשלה עלולות לרדת אם חלילה ניסע פחות מדאגה לסביבה או בשל הצפיפות אז נטיל מס חדש גם על נסיעה ברכבים חשמליים. למרות שהם תורמים למאבק בזיהום האוויר.

ליברמן, בנט ולפיד. צילום: Ohad Zwigenberg/POOL
הכנסות הממשלה יורדות אז נייצר אינפלציה שתשחק לנו את השכר, בדיוק כמו שעושה העלאה של מס הכנסה, אך מה זה חשוב. העיקר שהאינפלציה תגדיל את הכנסות הממשלה.
הרשויות המקומיות מתקשות לסגור את תקציבן אז כמובן יש פתרון. העלאת ארנונה.
מערכת הבריאות קורסת כיוון שהממשלה לא דאגה להכשיר מספיק רופאים אז שוב הפתרון המוכר. נעלה את מחיר דמי הביקור אצל רופא כדי להקטין את הרצון שלנו לגשת לרופא.
 
אנו מעזים ברוב חוצפתנו לצרוך שירותי תקשורת בחו"ל כמו נטפליקס אז כמובן בוא נטיל גם עליהם מס חדש. 
אין כמעט שבוע שחולף מבלי שהאוצר מעלה התחכמות חדשה שכל מטרתה להכניס עוד יד לכיס שלנו. לצערי, אנשי המקצוע בממשלה ובציבור בתחומים הבריאות, איכות הסביבה, האנרגיה והתחבורה ממהרים לאמץ ולתמוך בתוכניות החדשות.
נראה שכל כך רצו המומחים שינוי שהם לא מסוגלים לראות בעיניים וכולם הפכו למומחי מס. אנשי איכות הסביבה ואנשי בריאות הציבור ואנשי התחבורה. כולם משתפים פעולה בתמימותם עם תוכניות האוצר להעלות עוד ועוד את נטל המס על כולנו. הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות.
 
מנגד, הממשלה בוחרת גישה הפוכה בבואה לטפל בבעיות החברות הגדולות והטייקונים. One trick pony. עוד ועוד הטבות מס אותן הם מממנים במיסים החדשים המוטלים עלינו. ושוב דוגמאות רק מהחודשים האחרונים.
משקיעי ההייטק בוכים כי חלילה לא יצליחו לרכוב על כל הבועה בתחום אלא רק על חלקה ומיד הם מקבלים הטבות מס על השקעות בהייטק. אולם המשק מוצף בדולרים, הממוטטים את שער החליפין והורסים את כדאיות היצוא. מה הטעם לסבסד בהטבות מס עוד דולרים של משקיעי הייטק אשר ממילא נמצאים בבועה מטורפת ומסוכנת?
 
החברות הגדולות מסרבות לשלם מס על הדיבידנד אז מה הבעיה? בואו ניתן להן עוד הטבות מס כדי שיואילו בטובן לחלק דיבידנדים ולשלם. אולם, אם עסקים קטנים לא מחלקים דיבידנדים אזי רשות המיסים כופה עליהם ולוקחת מס על דיבידנד גם ללא חלוקה. אז מדוע האפליה?
היצואנים בוכים כי שער הדולר יורד אז כמובן בואו נרכוש דרך בנק ישראל מיליארדים של דולרים בעלות מטורפת שמי יחזיר אותה? כמובן אנחנו הציבור הרחב. מדוע שלא תפתחו את היבוא באופן חופשי ותפסיקו לסבסד את היצואנים הגדולים עם שפע הטבות מס? זו לבטח תהיה אסטרטגיה זולה יותר שלא לומר יעילה יותר כדי לייצב את שער הדולר. אולם הממשלה בשלה. היא מכירה רק טריק אחד. עוד ועוד הטבות.
אם נמשיך לשתוק כל פעם שהם מטילים עלינו מס חדש וכל פעם שהם מוצאים סיבה לעוד הטבת מס למונופולים ולטייקונים סופנו שנהפוך למדינה הכי ענייה במערב, עם השכר הכי נמוך במערב, עם הכי הרבה שעות עבודה ועם המחירים הכי גבוהים במערב. אוי סליחה. כבר הפכנו להיות מדינה כזו.
הכותב: פרופ' ירון זליכה, הוא ראש החוג בחשבונאות וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    ככה זה כשהציבור לא חשוב
    עמי 01/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מעלים מסים ופוגעים במעמד הביניים ובצעירים
    סגור
  • 5.
    איך עוצרים את הדבר הזה??
    כל מילה בסלע. 12/2021/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברגע שלממשלה קל יותר לגבות מיסים חדשים במקום להתייעל (קחו את המגזר הציבורי העודף בישראל, באזור ה30 אחוז ביחס למגזר הפרטי, במדינות בסדר אוכלוסיה דומה לשלנו ומגזר ציבורי יעיל יש 11 אחוז לשם השוואה) הממשלה פשוט תגבה עוד ועוד.. זה ריקוד שדים שעובד רק בכיוון אחד.
    סגור
  • 4.
    המוח היהודי הפך לטיפש. ובראשונה, ממשלתו. (ל"ת)
    ש 12/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 3.
    מסכים עם כל מילה והמציאות אפילו גרועה יותר
    אזרח 12/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הטייקונים מקבלים משאבי טבע בחינם קונים חברות ממשלתיות ענק בחינם משלימים מיסים מגוחכים ועוד. העניין שלא ניתן לייחס זאת למפלגה כזאת או אחרת כולם מקבלים תרומות ולכן כולם קפטלסיטים. איו קשר לתחרות חופשית אם כבר הקפטליזים בארץ מונע רק מהצורך להעשיר כל שנה יותר קבוצה מצומצמת של אנשים כמובן על חשבון כולנו. לצערי נמצא במילכוד כדי לעזוב בגיל שלי צריך כסף ואת זה לא ניתן לעשות בארץ. מרגיש שבוי של המערכת.
    סגור
  • 2.
    שוב אתה מסית? פוליטיאי כושל (ל"ת)
    הגז 12/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 7
    סגור
  • 1.
    צריך להתנגד למדיניות של הממשלה הזאת בכל הכוח (ל"ת)
    זוהר 12/2021/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור