נבחרת אייס

הממשלה חוזרת על הטעויות של קודמתה | פרופ' ירון זליכה

ממשלת השינוי, שמרבית חבריה ישבו באופוזיציה קודם לכן וצקצקו אז בלשונם, לא הפיקה לקחים מהטעויות וחוזרת עליהן אחת אחר השנייה. לממשלה הקודמת עמדה חזקת ההפתעה אולם מה ההצדקה לטעויות של הממשלה החדשה?
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  3
נפתלי בנט ויאיר לפיד בממשלה החדשה (צילום יערי, יונתן סינדל, נועם פנטון פלאש 90)
הממשלה הקודמת שילמה מחיר כבד על התמודדותה עם מגפת הקורונה. לזכותה יאמר כי היא השכילה להיות הראשונה בעולם שהביאה את החיסונים וניצלה היטב את הפריסה המצוינת של קופות החולים לבצע מבצעי חיסונים רחבי היקף. עד היום אנו המובילים בעולם בשיעור ההתחסנות. עוד יאמר לזכותה כי היא התמודדה עם הלא נודע וכתוצאה מכך נאלצה להחליט בתנאי אי וודאות גדולים. מכאן נבעו חלק ניכר מטעויותיה.
ברם, מאז חלפו כמעט שנתיים וממשלת השינוי, שמרבית חבריה ישבו באופוזיציה קודם לכן וצקצקו אז בלשונם, לא הפיקה לקחים מהטעויות וחוזרת עליהן אחת אחר השנייה. לממשלה הקודמת עמדה חזקת ההפתעה אולם מה ההצדקה לטעויות של הממשלה החדשה?
ראשית, יד קלה מדי על ההגבלות למחוסנים. חשוב לומר, חלק נכבד מהאזרחים ציית להמלצות הממשלה והמומחים והלך להתחסן. מיליוני אזרחים ואזרחיות סיכנו את עצמם ואת ילדיהם בחיסון לא מוכר ולמען הגילוי הנאות גם אני ומשפחתי התחסנו. מנגד, קבוצה לא קטנה באוכלוסייה בחרה לא להתחסן. לא מסכים עימם אך זו זכותם. אולם מדוע מי שהסתכן והתחסן למען עצמו ולמען הכלל אינו זכאי להקלות במגבלות? לא זו בלבד שאין מערכת אכיפה יעילה כנגד השימוש בזיופי תווים ירוקים ובהפרות חובות מסיכה במעליות ובמקומות סגורים אזי גם אין הקלות משמעותיות למתחסנים?
 
שנית, גם בכירי הממשלה הנוכחית אינם נותנים דוגמא אישית. לא נחזור על הצביעות של נפתלי וגילת בנט (היא הייתה רשאית לנסוע ואילו הוא לא היה רשאי להמליץ לנו לא לנסוע בלי לגלות כי אשתו וילדיו פועלים אחרת). יתר על כן, לא סביר כי האדם הכי לא אמין בממשלה, נפתלי בנט, הוא זה שידברר אותה במשבר הקורונה. כן, מר בנט. אנו עדיין ממתינים למודל סינגפור שלך.
שלישית, גם בחלוף שתי שנות לימוד ולאחר שהממשלה בעצמה מזהירה מגל גדול חדש של קורונה, עדיין אין כל מאמץ להקטין את הכיתות לכיוון 18 הילדים בכיתה שהם התקן האירופי בזמן שגרה. מה נראה לכם שיקרה בבתי הספר?
רביעית, לא פחות חמור הוא שעד היום לא הממשלה לא השיקה את מודל התעסוקה הגרמני שיחליף את מודל החל"ת הכושל. מודל שמעניק סובסידיה לשכר העובד במקום עבודתו, בכפוף להתחייבות המעסיק להעסקה ארוכת טווח. זאת, במקום דמי אבטלה בעבור חל"ת מחוץ למקום העבודה. הבנתם סוף סוף כי מודל החל"ת מרחיק עובדים ממעגל התעסוקה ולכן מעודד בטלה ומקשה על חזרה לשגרה. אולם, במקום מודל כושל החלטתם לא להשיק במקומו אף מודל? זו הפקת הלקחים שלכם? ואם אכן יתאמתו תחזיותיכם והמגפה תחזור במלוא עוצמתה אזי שוב נעמוד בפני שוקת שבורה ללא מודל תעסוקה יעיל? לידיעת שר האוצר, מודל תעסוקה גרמני בהתאמה ישראלית שאני וחברים אחרים בנינו, נשלח לאוצר עוד בחודש מאי שנת 2020 וממשיך להמתין לשווא להתייחסות. 
 
חמישית, הממשלה ממשיכה להתעלם מבריאותם הנפשית של אזרחיה. מה הטעם לסגור את כל האזרחים וגם את המחוסנים לנסיעות לחו"ל? תנו לי להפתיע אתכם אך אזרחי המדינה הכי ענייה, הכי צפופה והכי יקרה בעולם זקוקים להתאווררות. גם כך הגענו לשיאים חדשים באלימות במשפחה, בכבישים וברשתות החברתיות. חובתכם לנהל לא רק את מצבם הבריאותי הפיזי של האזרחים אלא לדאוג גם למצבם הנפשי. אתם מפקירים אותנו לאינפלציה השוחקת את שכרנו, אתם רק מדבררים את המשך עליית מחירי הדיור והשכירות מהם הממשלה, הבנקים ובעלי הון רבים רושמים רווחי עתק, אתם מעלים את גיל הפרישה כדי לכסות את העובדה כי מחירי הדיור העולים ידרשו יותר שנות עבודה כדי לממן רכישת דירה או שכירות, אתם ממשיכים להפקיר אותנו לצפיפות בכבישים הנובעת בראש ובראשונה מכישלונה של החברה הממשלתית נת"ע להשלים את פרויקט הרכבת הקלה (במקום להוציא את הקוים הנוספים של הרכבת הקלה ואת המטרו העתידי לחברות פרטיות החלתם להטיל גם אותם על החברה הכושלת נת"ע) ולבסוף ברוב חוצפתכם ובניגוד להתחייבותכם הטלתם עלינו שלל רחב של מיסים חדשים.
אתם באמת חושבים שהאזרחים שלנו יכולים לספוג הכול? גם אינפלציה, גם האצת העלייה במחירי דיור, גם שלל מיסים חדשים, גם צפיפות איומה בכבישים, בכיתות הלימוד ובבתי החולים וכעת גם סגירה של פעילויות פנאי ובפרט חופשות בחו"ל? או שמא אתם חושבים שאם נצא לחופשת התאווררות בישראל ונשלם 10 אלף שקל לכמה לילות במלון עם הילדים ירגיעו אותנו? אז זהו שלא. המחיר במלון בישראל רק יקומם אותנו עוד יותר. אתם מכניסים את כולנו לסיר לחץ בלתי אפשרי ומבשלים במו ידיכם את המחאה הבאה.     
הכותב הוא ראש החוג בחשבונאות וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    זליכה הרמאד הלך עם האשכנזים חשב יעזרו לו תפאק
    עירקי 01/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ירקו לך בפרצוף ועשו עליך סיבוב ארמאד אבן ארמאד יאללה לך בחיאת
    סגור
  • 2.
    שאתם מפרסמים מאחז עיניים כושל. עסקן כושל, גנב קולות וגז (ל"ת)
    בושה 12/2021/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    למה לתת במה לנוכל?
    דב גם נבון 12/2021/30
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לא להאמין שאחרי שזליכה מכר את שארית הכבוד העצמי שלו לקמפיין של "בוא תפרוש מליונר" אם רק תשלם לנו כמה אלפי שקלים על מידע שנמצא באינטרנט בחינם, עדיין יש אתרי זבל זמסכימים לאפשר לו ללרלר על דפי האתר שלהם. מקווה בשבילכם שאתם לא משלמים לו...
    סגור