נבחרת אייס

הממשלה מנהלת מדיניות של הון שלטון על חשבון הציבור

נוכח המחאה הציבורית, מואילים בטובם בנט, לפיד וליברמן להחזיר כשניים עד שלושה מיליארד שקלים באמצעות מס הכנסה ועוד יופחתו מכסים על מספר מוצרים בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים. ברם, אם הממשלה לקחה מאיתנו 15 מיליארד שקלים אז מדוע היא מחזירה לנו רק 3 מיליארד שקלים? זה אינו חוזה חדש עם האזרחים אלא שוד לאור היום
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  10
פרופ' ירון זליכה, אביגדור ליברמן ונפתלי בנט (צילום באדיבות המצלם, פלאש 90/ יונתן זינדל)
מכבסת המילים של ממשלת השינוי יכולה לכסות כמעט כל דבר הבל ובלבד שהיא תתקשט בסלוגן המתאים. אמש הודיעו לנו ראשי ממשלת השינוי על תכנית כלכלית חדשה שבמוקדה הקלות במס הכנסה והפחתה של מספר מכסים.
ראש הממשלה בנט אף הפליג וכינה את התוכנית בכותרת חוזה חדש עם האזרחים. אולם, התוכנית מעידה על חוסר הבנה מוחלט הן של הבעיה והן של הפתרון הנדרש והיא דומה יותר לחוזה עם היבואנים הבלעדיים ועם המונופולים המקומיים עליהם מתעקשת הממשלה להמשיך ולהגן.
 
יצוין, כי מאז הבחירות מלבה הממשלה גל של עליות מחירים, ממנו נהנים הממשלה עצמה, היבואנים, המונופולים, בעלי ההון והבנקים. זו מדיניות קפיטליסטית קיצונית קלאסית. במסגרת זו, הגישה הממשלה לכנסת תקציב שגוי הכולל שורה ארוכה של העלאות מיסים וגזרות הפועלים כולם דרך מנגנון המחירים.
מיסים על כלים חד פעמיים, מיצים ממותקים, שירותי תקשורת מחו"ל, פחם, ארנונה ומס מיוחד על כניסה למרכזי הערים. בנוסף שורת העלאות מחירים ובהם חשמל ומים שיתייקרו בעקבות העלאת החשמל, תחבורה ציבורית, גז לבישול ביתי וביקור רופא.  לפני כחודשיים אף אישרה וועדת המחירים במשרד האוצר את העלאת מחירם של 11 מוצרי חלב בפיקוח בשיעורים שבין 3.3 אחוזים ל-8.7 אחוזים. חמור במיוחד כי מוצרי חלב אלה הם מוצרי יסוד בסיסיים המהווים חלק משמעותי מסל המזון של משקי הבית העניים ביותר.
זאת ועוד, מאחר והשקעה בדיור מגנה על המשקיעים מפני עליית אינפלציה הרי תקציב אינפלציוני זה החסר גם כל מנועי צמיחה כלשהם עודד את האצת העליות במחירי הדיור. ואם לא די היה בכל זה הרי שר האוצר ליברמן הביא להאצה נוספת במחירי הדיור בהגדילו את מס הרכישה על דיור ובהזהירו את הציבור כי מחירי הדיור יעלו בקצב מואץ גם בשנה הבאה.  
 
בה בעת, לא שכחנו את המינוי המביש של עו"ד מיכל כהן לתפקיד ראשת רשות התחרות. מי שבתפקידה הקודם הייתה אחראית לרוקן מכל תוכן את החוק האוסר על מונופולים לגבות מחירים מופרזים, סירבה להכריז על היבואנים הבלעדיים כמונופולים ואפשרה למספר בנקים להתמזג וכך גם בתי השקעות וחברות ביטוח ובכך הקטינה את התחרות בענפי הבנקאות, הביטוח והפנסיה.
האם היה סיגנל ברור יותר לאסם, לשסטוביץ, לדיפלומט, למקדונלד או לגלידות גולדה כי הממשלה ורשות התחרות מכוונות להמשיך לעשות כלום ושום דבר נוכח יוקר המחיה? האם מינוי של מי שכשל יכול להרתיע את אסם להעלות מחירים? ואכן, סמוך למינוי פתחה אוסם את גל העלאות מחירים ובעקבותיה שלל הגורמים המונופוליסטיים האחרים במשק.
 
עד כה עלה מדד המחירים לצרכן בכשלושה אחוזים ואילו מחירי הדיור עלו בלמעלה מעשרה אחוזים. מאחר וההוצאות משקי הבית על צריכה פרטית נאמדים בכשמונה מאות מיליארד שקלים הרי ששלושה אחוזי אינפלציה עלו לציבור בכ-24 מיליארד שקל ואם נוסיף גם את העלייה האחרונה במחירי הדיור נחצה בקלות את שלושים מיליארד השקלים. 15 מיליארד שקל, שהם מחצית מסכום עתק זה, הגיע מהציבור ישירות לממשלה באמצעות הכנסות המיסים שהיא גובה מאיתנו.
כעת, נוכח המחאה הציבורית, מואילים בטובם בנט, לפיד וליברמן להחזיר כשניים עד שלושה מיליארד שקלים באמצעות מס הכנסה ועוד יופחתו מכסים על מספר מוצרים בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים.
ברם, אם הממשלה לקחה מאיתנו 15 מיליארד שקלים אז מדוע היא מחזירה לנו רק 3 מיליארד שקלים? זה אינו חוזה חדש עם האזרחים אלא שוד לאור היום. זאת ועוד, אם הממשלה לא טיפלה ביבואנים הבלעדיים ובמונופולים המקומיים אזי הם גם לא יגלגלו את הפחתות המכסים השוליות עליהן הכריזה הממשלה אלינו האזרחים. הם פשוט ישאירו את ההפחתות בכיסם כפי שעשו עם הפחתת שער הדולר. הרי אין כאן ולו יבואן בלעדי אחד שהפחית מחיריו עקב ירידת שער הדולר בשנה האחרונה. זה אפוא אינו חוזה עם האזרחים אלא חוזה דווקא עם היבואנים הממשיכים לזכות להגנת השלטון ועוד מקבלים פרס בדמות הפחתת מכסים.

הכרזת התכנית הכלכלית. צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ
אולם, החמור ביותר בתוכנית החדשה אינו מה שמופיע בה אלא מה שאינו מופיע בה. כדי להילחם ביוקר המחיה היה על הממשלה לאסור על מונופולים בתחום הייצור לשמש גם כיבואנים ולשחרר את היבוא משליטתם של מונופולי הייצור.
היה עליה להכריז על היבואנים הבלעדיים כמונופולים ולטפל בהם בכלים של הגבלים עסקיים. היה עליה לבטל את כלל המכסים על יבוא מוצרים ושירותים ובפרט על הפירות והירקות. היה עליה לבטל את כל עליות המיסים שהטילה עלינו ובמקום זאת להפחית מע"מ בשני אחוזים לרמה של 15 אחוז. המימון להפחתות המיסים צריך היה להיות דרך ביטול הטבות המס לחברות הגדולות ולבעלי ההון, כולל הטבות המס החדשות שחלקה להם הממשלה בתקציב האחרון. היה עליה לחייב בחקיקה את המונופולים לפרסם דוחות כספיים שקופים ומבוקרים לציבור הרחב כך שנדע הן כמה הם עושקים אותנו והן כמה רשות התחרות הפקירה אותנו.
אפשר לתת עוד דוגמאות אך דומני כי התמונה ברורה. הממשלה מתעקשת להמשיך ולנהל מדיניות של הון שלטון על גבי הציבור הרחב. כישלונותיה המתמשכים וההבל של דובריה זורעים רוח של אינפלציה ועוני והם עומדים לקצור סופה עליה ישלם ביוקר הציבור הרחב.    
 הכותב: פרופ' ירון זליכה, ראש החוג בחשבונאות וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    how i got my love back
    maya elijah 04/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לנצח אהיה חב לדוקטור אלאבה הגדול כדי לתקן את הנישואים השבורים שלי. אחרי שבעלי עזב אותי בשביל המאהבת שלו למשך 3 חודשים. מעולם לא האמנתי בכישופים עד שחבר הכיר לי אותו. בהתחלה חשדתי בו כי שמעתי הרבה על גלגלי הלחשים המזויפים, אבל שמתי את הספקות מאחוריי כי נואשתי להחזיר את בעלי ופעלתי לפי מה שהוא הורה לי לעשות. עכשיו בעלי חזר רק תוך 48 שעות של קשר איתו. אני חיה שוב באושר עם בעלי אחרי 6 חודשי גירושין ולא אנוח עד שהוא יכירו בכל העולם. הוא גם מתמחה בהגנה על קסמים, קסמי לוטו, גובה וכו'. או WhatsApp/Viber him דרך +1(425) 477-2744.
    סגור
  • 9.
    marriage solution
    isabella 03/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני רוצה להודות לד"ר אלאבה האיש שעזר לי לתקן את הנישואים שלי ולגרום לבעלי לאהוב אותי יותר, אם יש לך בעיה זוגית כלשהי, מחלה, בעיה רוחנית בעבודה הוא יכול לעזור לך לתקן את זה, אתה יכול לפנות אליו ישירות בכתובת -אימייל- dralaba3000@gmail.com, אתה יכול גם לשלוח לווטסאפ/viber עם המספר הזה +1(425) 477-2744. הוא האדם הנכון לעזור לך עם בעיית הנישואין שלך, אני מאחל לך כל טוב.
    סגור
  • 8.
    marriage solution
    isabella 02/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום לכולם אני רק חייב לומר את זה, אני גרוש כבר שנה ואני אף פעם לא מאמין שבעלי יבוא, עד שיצרתי קשר עם drapata4@gmail.com שעוזרים לי בנישואים שלי, אם תזדקקו לעזרתו תוכלו גם ליצור קשר אותו באמצעות whatsapp ו-viber: +1(425) 477-2744
    סגור
  • 7.
    marriage solution
    isabella 02/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום לכולם אני רק חייב לומר את זה, אני גרוש כבר שנה ואני אף פעם לא מאמין שבעלי יבוא, עד שיצרתי קשר עם drapata4@gmail.com שעוזרים לי בנישואים שלי, אם תזדקקו לעזרתו תוכלו גם ליצור קשר אותו באמצעות whatsapp ו-viber: +1(425) 477-2744
    סגור
  • 6.
    ממשלה חזירה
    אא 02/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם בעצמם מונופולים ושוחים בכסף אס מה איכפת להם? שומרים על עצמם ורוקמים מזימות עם האנשים הנכונים עגי שלא נדע מאין הכסף דלהם הגיע, יגיע יום וכל האמת תצא לאור וזאת כי האמת יותר חזקה מהדקר ובסוף כל חרא צף, מאחלת להם לסבול בדיוק כמו שהעם סובל ושכל מה שעושים לעם והשקרים ששיקרו יסבלו כפליים
    סגור
  • 5.
    הכותרת מזעזעת
    אדם רענן 02/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    = "חוזה חדש עם האזרחים" (לי, זה, היזכיר את "המהפכה הצרפתית"..
    סגור
  • 4.
    תאונות עבודה
    עומרי כאיד אחמד 02/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה כבר עבר כמעט שבע עשרה שנה על מה שעשה בית חולים עפולה לגבי בדיקות היריון ,בטענה עובר פגום ,ומה עם הביטוח של המשכנתא שלא התייחס בכלל למרות שאני מבוטח כללי ,כל הביטוחים ,אז תעשו חישובים כמה אלפי עוברים בבית חולים עפולה היה בתקופת תשע עשרה שנה ,אני לא רוצה לתבוע כי זה כבר בושה וזה גם עבר ,אבל אני רוצה מעורכי הדין לטפל בכל תיקי תאונת עבודה שנמצאים כרגע בקופת חולים כללית ,וגם לסגור עניין שלם לגבי החבלה שעשה בית חולים עפולה בתיאום עם בית חולים רמב"ם ,זה עבר ,אך אני רוצה את מלוא כספיי מבלי לתבוע אותם
    סגור
  • 3.
    תאונות עבודה
    עומרי כאיד אחמד 02/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רואה אותי הייתה דוחה אותי ,למרות שעזרתי לה כל הדרך ,וגם לא הייתי נפרד ממנה אם לא הייתה הבעיה הזו ,אני לא יודע שבית חולים עפולה כזה אכזר גם בתאונת עבודה מסויימת התברר שהייתה לי דלקת הכבד, תודה לאל שזה עבר אבל לא בזכותם אלא בזכותי הפרטית ,רשמו לי בתיק בקופת חולים שאני ...וגם זה גרם לי עוגמת נפש ,אותו דבר עם אשתי השניה הלכנו לעשות בדיקת היריון לאשתי ,אותו דבר אמרו שהעובר פגום ,אז אמרתי להם שיחתמו לי שהעובר פגום ,התחילה הסערה שעליתי על מה מדובר ,לכן לא חתמנו והבן שלי בריא לחלוטין ,לא הסתפקו ,נותנים לבן הגדול שלי תרופה נקראת ריטאלין ולא ויטמינים ,ואני תמיד שואל את הבן שלי מה הוא מרגיש ,הוא אומר לי כל מיני תופעות שהם באמת מפחידות ומסבירים לבן שלי שהיא תרופה לריכוז בכיתה ,אני לא חושב זאת ,הוא מתחיל לתפוס עצבים ודופק הלב שלו עולה מאוד והמרץ שלו יותר מהרגיל ועוד ...לכן תגידו לי בתור אנשים מבינים ,עם כל מה שעברתי ,מה אתם מצפים שאני אעשה הלאה ,לכן מה שהיה היה ,אני מבקש מעורכי הדין אך ורק ללא תביעה לקבל את כל מה שמגיע לי אישית מהיעדים שהזכרתי מעלה ,בלי להיכנס איתם בתביעות ,זה כבר שנים רבות ובית חו
    סגור
  • 2.
    תאונת עבודות
    עומרי כאיד אחמד 02/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכון ועבדתי בחברה שיפוצים ועיצובים ,והייתי חבר בקופת חולים מכבי ,למה כי יש שם אינטרס מיוחד ,ואני לא אוהב את הטיפוס הזה ,יש לי הרבה תיקי תאונת עבודה ,בתיק שלי הנמצא בקופת חולים כללית ,אני לא רוצה לתבוע שום יעד או ביטוח ,אך אני רוצה דרך עורך דין שישלח לכל היעדים מכתב וידע כמה מגיע לי כספים על תאונות העבודה השייכים לי בתיקים ועל עוגמת נפש שנגרמה לי ברשלנות לגבי ניירת ,בלי להיכנס איתם בתביעה ,וגם היה לי ביטוח בפסגות בית השיטה בית שאן בתקופה הזו ביטוח בריאות שלם ,גם לא קיבלתי תמורה מהם ,וגם בבנק המשכנתא ,הייתי נשוי ואשתי בחודשים הראשונים של הלידה הלכנו לבית חולים עפולה לעשות לה בדיקת היריון ,החתימו אותנו שהעובר פגום ,הפנו אותנו לבית חולים רמב"ם ושם עשתה אשתי הראשונה ניתוח והייתי נוכח כל הזמן בחדרי הניתוח ,העובר נולד לידה רגילה, וגם תעודת קבורה ,אז המשכנתא התעלם גם מזה שאני מבוטח בבית באופן כללי ביטוח משכנתא ,וגם זה עוגמת נפש בשבילי והתעלמתי מזה כי תמיד האשמה מוטלת עליי ,לא יודע למה ,אז גם עוגמת נפש שאשתי הראשונה נאלצתי להיפרד ממנה כלומר להתגרש ממנה בגלל שנכנסה לדיכאון לידה וכל פעם שהייתה רו
    סגור
  • 1.
    הכלבים נובחים והשיירה עוברת
    אופיר 02/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לבנט אכפת? לליהרמן אכפת? אנחנו העם מפריעים להם לשלוט.
    סגור