נבחרת אייס

העלאת ארנונה למגורים? סגן השר אביר קארה התבלבל לגמרי

הממשלה שחגגה השבוע שנה מאז הבחירות חייבת להיגמל מהמנהג המגונה של הטלת מיסים על כתפינו בכל בעיה שהיא עצמה יצרה. חבל שאתם לא יצירתיים כל כך עם חבריכם המונופולים, בעלי ההון, הבנקים והחברות הגדולות. איתם אתם דווקא מאוד נדיבים
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  3
ירון זליכה, אביר קארה (צילום באדיבות המצלם, פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
סגן השר אביר קארה מתכנן לכלול העלאה של הארנונה למגורים בתקציב 2023. לדברי קארה הארנונה שמשקי הבית משלמים נמוכה מדי. כתוצאה מכך, הרשויות המקומיות מפסידות כביכול בגין השירותים הניתנים לתושבים ולכן הן מסרבות להתיר בניה בתחומן שתמשוך עוד תושבים לא רווחיים. מנגד, אם כביכול תתייקר הארנונה למשקי הבית ניתן יהיה לשכנע את הרשויות לבנות עוד וכך לצמצם את עליית מחירי הדיור.
נתחיל מהסוף, אם הממשלה והכנסת תאשרנה את היוזמה ההזויה הזו מחירי הדיור דווקא יעלו ועימם יוקר המחיה כולו. כמובן שגם העוני יתרחב ומעמד הביניים יקבל סטירת לחי נוספת. וכעת להסברים.
 
נטל המיסים המוטל על משקי הבית ועל העצמאים בישראל הוא מהגבוהים במערב. שלל מיסים שונים ומשונים החל ממס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות, דרך מסי צריכה מגוונים כמו המס על הדלק וכלה במע"מ ובמכסים וכמובן בארנונה.
מחישוב שערכתי לאחרונה עלה כי משיעור נהיגה שעולה לנו 160 שקל, שולחת רשות המיסים את ידה ללא פחות מ- 103 שקל. מורה הנהיגה נותר עם 47 שקל בלבד. מעמד הביניים צריך להרוויח כמעט 300 ₪שקל, כדי שיישאר לו נטו של 160 שקל שבהם הוא ירכוש שיעור נהיגה מהם עוד 103 שקל יגיעו לרשות המיסים.
הבנתם? מהכנסה של 300 שקל יישארו למורה הנהיגה 47 שקל וכל ההפרש הולך לרשות המיסים. חפשו בטיק טוק של המפלגה הכלכלית את הסרטון שלי המסביר את החישוב.
אולם לא זו בלבד שנטל המיסים עלינו מטורף אלא שהוא מממן בין היתר שורה ארוכה של הטבות מס לא יעילות על החברות הגדולות בישראל.
 
בעיה חמורה לא פחות היא שהממשלה לוקחת את חלק הארי במס המוטל על משקי הבית ומשאירה חלק קטן מדי לרשויות המקומיות. לכן הן מפסידות כביכול עלינו ולא בגלל שאנו לא משלמים מספיק ארנונה. אולם, במקום להגדיל את חלקן על חשבון המס המטורף שגובה מאיתנו הממשלה, מבקש כעת סגן השר הנכבד שאנו גדיל עוד יותר את המשא על כתפינו ונשלם עוד על הארנונה?
סגן השר קארה התבלבל לגמרי. הוא צריך לפעול להפחתת נטל המס על משקי הבית ועל העצמאים ויפה יעשה אם יזום לדוגמא הפחתת מע"מ. הוא בהחלט יכול גם להגדיל את חלקן של הרשויות המקומיות בנטל המס המוטל עלינו דרך הקטנת חלקה של הממשלה ולא דרך הגדלת העושק שבה עושקת אותנו הממשלה.
זאת ועוד, העלאת הארנונה לא רק שתגדיל את נטל המס על כתפינו אלא תתרום ליוקר המחיה באופן ישיר. היא תתגלגל ישירות למדד המחירים לצרכן שגם כך משתולל באשמת הממשלה. העלאת נטל המס והמשך הגידול ביוקר המחיה מדכאים חריפות את הצמיחה במשק. כפי שהסברתי לא פעם בעבר דיכוי הצמיחה הוא הגורם המרכזי שמניע את הביקוש המואץ לדיור ולא חוסר בהיצע הדיור שנמצא דווקא בשיא של כל הזמנים. הסבר רחב חפשו באחד מהטורים הקודמים שלי באתר ice.
 
ולבסוף, הממשלה שחגגה השבוע שנה מאז הבחירות חייבת להיגמל מהמנהג המגונה של הטלת מיסים על כתפינו בכל בעיה שהיא עצמה יצרה. חבל שאתם לא יצירתיים כל כך עם חבריכם המונופולים, בעלי ההון, הבנקים והחברות הגדולות. איתם אתם דווקא מאוד נדיבים.  
לדוגמא, קיימת פגיעה באיכות הסביבה? אז הממשלה מטילה עלינו מס חדש בגין הדלקים הנצרכים בייצור החשמל, יוזמת אגרת גודש על הכניסה לערים ומייקרת את סכום המס הנגבה מאיתנו כחלק ממחיר הדלק. אולם הממשלה היא המזהמת הגדולה הן דרך העיכובים בפרויקט הרכבת הקלה והן דרך אי האכיפה על החברות התעשייתיות המזהמות. הממשלה מזהמת ואנו משלמים?
קיימים עומסים בבתי החולים ובמרפאות? אז הממשלה מייקרת את דמי הביקור אצל רופא. אולם הממשלה היא זו שלא בנתה בתי חולים ולא הכשירה רופאים ואף שלחה את מרבית רופאינו ללמוד בחו"ל. אתם יצרתם את העומס ואנו נשלם?
וחזרה לענייננו, הממשלה גוזלת מהרשויות המקומיות את מרבית המס שמשלמים משקי הבית ובמקום להעביר להם יותר אתם מנסים להטיל עלינו עוד?
 
מוטב שסגן השר בלי תיק אביר קארה ידאג לקיום הבטחת הממשלה, שנדחתה לאחר הפגרה, לפיצוי העצמאים בגל האומיקרון במקום לתדלק עוד העלאות מחירים והעלאות מיסים.
 
הכותב: פרופ' ירון זליכה, יו"ר המפלגה הכלכלית וראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לגופו של דבר גם זילכה מבין שהארנונה נמוכה מדי בישראל.
    nbjo 04/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכון שצריך להוריד מיסים אך את הארנונה צריך להעלות!
    סגור
  • 2.
    מקוה שכל חברי הממשלה הזאת יעזבו את הארץ ו (ל"ת)
    א 03/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 1.
    קארה איש מושחת ועלוב !!! (ל"ת)
    אסף 03/2022/27
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור