נבחרת אייס

טיעוני השווא של הממשלה על עליית מחירי החשמל והמים

עליית מחירי החשמל בכעשרה אחוזים ועליית מחירי המים בכחמישה אחוזים תגלגל להאצה נוספת באינפלציה. טענת הממשלה כי עלויות המחירים הם תולדה של ההתפתחויות בעולם ולפיה אין ביכולתה לעשות דבר, היא בורות מקצועית במקרה טוב ונוכלות פשוטה במקרה הרע
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  8
פרופ' ירון זליכה על מחירי החשמל והמים (צילום באדיבות המצלם, shutterstock, פלאש 90)
הממשלה ורשות החשמל החליטו להעלות את מחירי החשמל בכעשרה אחוזים. העלאת המחירים תתגלגל כמובן לעלייה של מחירי המים בכחמישה אחוזים ולעלייה בעלויות הייצור של המגזר העסקי. במילים אחרות, זו עלייה שתגלגל להאצה נוספת באינפלציה.
רבים מדי בציבור מקבלים בהבנה את עליית מחירי החשמל והמים, כמו גם את עליית מחירי הדלק, התחבורה הציבורית, הארנונה, מוצרי החלב בפיקוח, הלחם שבפיקוח ועוד מוצרים ושירותים שבאחריות הממשלה או בפיקוחה. חלקים נרחבים בציבור אימצו את טענתה של הממשלה כי עלויות המחירים הם תולדה של ההתפתחויות בעולם – ובפרט השלכות משבר הקורונה ומלחמת רוסיה ואוקראינה – ולכן אין ברירה אלא לספוג את עליות המחירים וקצרה ידה של הממשלה להושיע.
 
טענת הממשלה לפיה אין ביכולתה לעשות דבר, היא בורות מקצועית במקרה טוב ונוכלות פשוטה במקרה הרע. צר לי על כי הציבור מאמץ כל כך מהר את טיעוני השווא של הממשלה.
בידי הממשלה שורה ארוכה של כלים שביכולתה להפעיל כדי לנטרל את האינפלציה או לכל הפחות לקזז את השלכותיה. אינפלציה אינה מכת גורל שאין לה תרופה. מיד אפרט כמה צעדים בסיסיים שהיה על הממשלה לנקוט כדי להקדים תרופה למכה. אולם, תחילה אדגיש, כי המחיר הכלכלי של אינפלציה להתפתחות המשק הוא כבד ואילו המחיר החברתי של אינפלציה הוא לא פחות מקטסטרופה. ממשלה שלא נערכה להילחם באינפלציה היא ממשלה שהפקירה את אזרחיה ובפרט מעמד הביניים והשכבות החלשות.
ראשית, היה על הממשלה להפחית מיסים כדי לנטרל את עליות המחירים. חשוב לציין, כי האינפלציה בה אנו עוסקים בימים אלה מקורה בצד ההיצע (כלומר בצד עלויות הייצור) ולא בצד הביקוש (כלומר עודף צריכה). לכן, הפחתת מיסים המתמקדת בצד המחירים היא חיונית. באופן קונקרטי היה על הממשלה להוריד מע"מ לפחות לרמה של 15% כדי לסייע למגזר העסקי לספוג את התייקרות העלויות ולא לגלגל אותן לציבור.
 
יודגש, כי הממשלה העלתה את נטל המיסים בשנה האחרונה בכעשרים וחמישה מיליארד שקלים, בניגוד למה שהיה נדרש. הממשלה סגרה את הגירעון שלה והגדילה את הגירעון של האזרחים בשעתם הקשה ביותר כאשר נטל החוב הפרטי הגיע לשיאה, האינפלציה שוחקת את השכר ואילו הריבית העולה תייקר את המשכנתאות ואת עלות מימון החוב הפרטי. גלגול הגירעון על כתפיו של הציבור הוא טמטום כלכלי ופשע חברתי.
כדי לשמור על אמינות תקציבית היה על הממשלה לממן את הפחתת המע"מ בביטול הטבות המס לחברות הגדולות. הטבות חסרות כל יעילות שרק מקצינות את חוסר השוויון בין עסקים גדולים לעסקים קטנים בישראל. אגב אורחא אציין כי במערב נפטרו כבר מזמן מהטבות המס המופרכות הללו לחברות הגדולות ובשנה האחרונה מתעקשים במערב להשוות את שיעורי המיסים בין חברות קטנות לגדולות.
שנית, היה על הממשלה לבלום בכל דרך ייקור של מוצרים בפיקוח ממשלתי. כל מונופול המבקש לייקר את מוצריו בפיקוח היה חייב לעבור תחילה ביקורת עומק של מרווח הייצור שלו בדיוק כפי שמשה כחלון העביר את חברות הסלולר לפני עשור. ביקורת כזו הייתה מוציאה למונופולים את החשק לבקש ייקור תעריפים בפיקוח.
שלישית, היה על הממשלה להבין כי חשמל, מים ודלק הם לא רק מוצרים חיוניים לכל האזרחים אלא חומרי גלם שמזינים את כלל עלויות הייצור במשק. על כן, היה על הממשלה לבטל זמנית ועד חלוף המשבר את המע"מ על חשמל, מים ודלק. כך לקזז את רוב רובו של עליית המחיר.
רביעית, היה על הממשלה להכריז על כל היבואנים הבלעדיים כמונופולים ולהתחיל לטפל בהם בכלים של הגבלים עסקיים. עוד היה על הממשלה לבטל את כל המכסים וכל מכסות היבוא כדי לסגור את פערי המחירים בין ישראל לבין המערב.
חמישית, היה על הממשלה לפטר את ראשת רשות התחרות הכושלת שאינה מצליחה לייצר הרתעה אל מול המונופולים האוכלים פה כל חלקה טובה.
 
אסתפק בצעדים בסיסיים אלה. כמובן שיש כלים נוספים בארגז הכלים של הממשלה כדי להילחם באינפלציה אולם האמת היא פשוטה. הממשלה לא רוצה להילחם באינפלציה כיוון שמלחמה כזו תעמת את הפוליטיקאים עם בעלי ההון, הבנקים ועם מנהלי החברות הגדולות. הם מעדיפים לרמוס את הציבור ולא לשלם את מחיר העימות עם גורמי הכוח.
הכותב הוא יו"ר המפלגה הכלכלית וראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    יפרח
    יוסי 07/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל המגיבים לדאוג שלפחות זליכה יעבור את אחוז החסימה .אני עושה לו קולות אצלי בעבודה...מי יודע בואו ננסה משהו חדש ורענן ולא חבורת פקידים שנשלטים ע"י בעלי ההון...הלוואי ויכנס
    סגור
  • 5.
    נדבר זה ששרף שני מנדט
    תראו מי שמדבר 07/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדבר זה ששרף כמעט שני מנדטים למרות שהבטיח לפרוש אם הסקרים יראו שאין סיכוי לעבור אחוז חסימה. שני מנדטים שהיו יכולים להחזיק את ממשלת השינוי בחיים. לפחות שילם על זה מכיסו
    סגור
  • למה להשאים אחרים בכישלון של הממשלה הזאת
    רון 07/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היה לכם 61 מגדל בבל כל אחד חושב משהו אחר. אם היו יותר אנשים בכלל היו אי הסכמות.
    סגור
  • 4.
    קודם כל בהצלחה בבחירות אתה ישר וזה כבר עדיף עלינם
    פרופ' זליכה 07/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דבר ראשון מה אתה מסביר לפוליטיקאים.. הם יודעים הכל..מה ההשפעה , מה המשמעות.. על הסיפור..של כל אחד שמגיע לשלטון הוא שברגע שהוא מבין שהוא מוריד לאזרחים מיסים..הוא מקבל פחות למשרד הממשלתי שלו..וכך יש לו פחות כסף לקדם את האינטרסים שלו שלשמם הוא נבחר ואת האינטרסים של העסקנים שדאגו שהוא יהיה בכנסת..לכן אין מה להסביר להם הם יודעים הכל פשוט לא איכפת להם ממי שלא חשוב להם לאינטרסים..זה כל הסיפור עם פוליטיקה ולמה תמיד האזרחים נדפקים ובעלי ההון שמשמנים ודואגים למשרות לפוליטיקאים לאחר הפרישה ולבני משפחותיהם וחבריהם תמיד יהיו עם היד על העליונה..אתה מכיר את זה הייטב וכולם יודעים את זה ..לכן אין לנו ציפיות מהם וכל אחד שנכנס מגיע נקי ותוך חצי שנה מתקלקל לטובת עתידו הפוליטי והכלכלי..כסף יעוור עיניי צדיקים..
    סגור
  • 3.
    לפחות לגבי המים הרווח של המדינה מופקע
    אזרח 07/2022/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עלות המיםלצרכן היא פחות משליש ממחירה לצרכן כך שהיה נכון להוזיל את המים בחצי לפחות.
    סגור
  • 2.
    ומכיון שלרשות הממשלה עומדים כלכלנים
    יורם ברט 07/2022/25
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בעלי שיעור קומה, אין מצב שכל האמור בכתבה לא היה ידוע להם. והנה למרות זאת!
    סגור
  • יפרח
    יוסי 07/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "בעלי שיעור קומה" אולי קומת קרקע שנשלטים ע"י המונופולים ובעלי ההון
    סגור
  • 1.
    אכן ממשלה רומסת רוב אזרחיה
    מלך 07/2022/25
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מצפצפת על טובתם ומחזקת את בעלי ההון!!!
    סגור