משפט

איזי ג'ט חטפה מבית המשפט ותפצה: "זלזול מוחלט בנוסעים"

קבוצת תיירים ישראלים זכתה בפיצוי של יותר מ-40 אלף שקלים מאיזי ג'ט אחרי שנאלצו להמתין 8.5 שעות בנתב"ג, רק כדי לגלות שהטיסה בוטלה
דוד לוי | 
איזי ג'ט (צילום shutterstock)
לאחר מאבק משפטי, זכו שמונה תיירים ישראלים בפיצוי כספי משמעותי מחברת התעופה איזי ג'ט בעקבות התנהלות שהוגדרה על ידי בית המשפט כ"בלתי סבירה" וכ"זלזול מוחלט בנוסעים". פסק הדין שניתן בבית משפט לתביעות קטנות בכפר סבא קבע כי חברת התעופה תשלם פיצוי כולל של 5,100 שקלים לכל אחד מהתובעים - סכום המסתכם ביותר מ-40 אלף שקלים.
המקרה התרחש ביוני 2023, כאשר קבוצת התיירים, שתכננה טיול אופניים בשוויץ, אמורה הייתה לטוס מנתב"ג לז'נבה. יום לפני הטיסה, הודיעה איזי ג'ט על דחיית מועד ההמראה מהשעה 13:05 לשעה 16:30 בשל שביתה מתוכננת בשדה התעופה בז'נבה.
למרות ההודעה על דחיית הטיסה, דרשה החברה מהנוסעים להתייצב לצ'ק-אין בשעה המקורית - 10:00 בבוקר. כך מצאו עצמם שמונת התובעים ממתינים שעות ארוכות בשדה התעופה.
הם פעלו בהתאם להנחיות החברה והגיעו בזמן המבוקש, הפקידו את מזוודותיהם ואת ציוד הרכיבה, כולל אופניים שהובאו במיוחד עם גרר. אולם, מאותו רגע החל מועד ההמראה להידחות שוב ושוב, מבלי שניתן להם כל הסבר או מידע על זכויותיהם. "מלבד שובר לארוחה במקדונלד'ס, התובעים זכו להתעלמות מוחלטת מצד הנתבעת", קבע השופט אלדד נבו בפסק דינו.
לאחר כ-8.5 שעות המתנה מתישות, בערך בשעה 18:30, הודיעה החברה לנוסעים כי הטיסה לא תצא באותו יום אלא רק למחרת. הסיבה הייתה שצוות המטוס היה צפוי לחרוג משעות העבודה המותרות מטעמי בטיחות אם יצאו באותו יום. הנוסעים נאלצו לקחת בחזרה את כל הציוד והאופניים - תהליך שארך שעות נוספות - כך שחזרו לביתם רק סמוך לשעה 23:00 בלילה.
בית המשפט ציין בחריפות רבה את הבעייתיות בהתנהלות חברת התעופה: "הנתבעת ביקשה ליהנות משני העולמות", כתב השופט נבו. "דחתה את זמן ההמראה המתוכנן לשעה 16:30, אך גרמה לנוסעים להתייצב לצ'ק אין כבר בשעה 10:00 ובפועל להמתין לטיסתם כאילו אמורה הייתה לצאת בשעה 13:05".
בנוסף, קבע השופט כי החברה ידעה מראש שהטיסה לא תוכל לצאת באותו יום: "כבר בבוקר של יום 30.6.23, כשהגיע צוות הטיסה לשדה בג'נבה, ניתן היה לדעת שהטיסה בחזרה מישראל לא תצא באותו היום ועל הנתבעת היה להודיע לנוסעים כי הטיסה מבוטלת ושלא יגיעו לשדה".
איזי ג'ט טענה בהגנתה כי פעלה בהתאם לדין וכי העיכוב נגרם בשל השביתה בשדה התעופה בז'נבה - נסיבות שאינן בשליטתה. חברת התעופה גם הסבירה כי היא הורתה לנוסעים להתייצב בשעה 10:00 בבוקר מאחר והייתה אפשרות שהשביתה תתבטל או תתקצר ואז יוכלו להקדים את הטיסה.
"הסבר זה תמוה", כתב השופט ונימק שאילו הייתה אפשרות שהשביתה תתבטל או תתקצר, מדוע הזדרזה החברה להודיע על דחיית ההמראה לשעה 16:30 יום קודם? "ההסבר אף מעיד על זלזול מוחלט בנוסעים, בזמנם ובטרחתם והעדפה של האינטרס הכלכלי הנתבעת על פני אינטרס הנוסעים".
עוד כתב השופט: "יש לראות אותה כמי שחרגה מסטנדרט התנהגות סביר המצופה מחברת תעופה ועליה לפצות את הנוסעים בגין התלאות שהעבירה אותם באותו היום וההוצאות המיותרות שגרמה להם".
עקב ביטול הטיסה, נגרמו לתובעים הוצאות נוספות משמעותיות: עלויות הובלת האופניים חזרה לביתם ושוב לשדה התעופה למחרת, תשלום עבור חדר בבית מלון בו היו אמורים לשהות, והוצאות נוספות בגין השכרת רכבים חלופיים. בנוסף, למרות שהזמינו מקומות ישיבה משודרגים בתשלום נוסף, הם נאלצו להסתפק במקומות רגילים בטיסה החלופית.
פסק הדין קבע כי כל אחד מהתובעים יקבל פיצוי בסך 3,000 שקלים בגין עגמת נפש, 1,000 שקלים בגין הוצאות עודפות, 350 שקלים כהחזר עבור שדרוג המושבים שלא התממש, ו-750 שקלים כהוצאות משפט. בסך הכל יקבל כל אחד מהתובעים 5,100 שקלים. 
רק לאחרונה פרסמנו אודות ענקית התעופה שחטפה תביעה כי נוסעות לא עלו לטיסה רק בגלל מגן דוד. גם דיווחנו אודות עובד שהציע למכירה את כרטיסי הטיסה הסודיים של חברת התעופה. כמו כן, פרסמנו על היעדים שאליהם אפשר לטוס במאה דולר בלבד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה