משפט

תביעת ענק נגד צ'מפיון מוטורס: העלימה את התקלה מנהגים בישראל?

תובענה ייצוגית נגד צ'מפיון מוטורס טוענת: תקלה סדרתית במערכת ההיברידית ברכבי פולקסוואגן גוררת עלויות תיקון של עד 15,000 שקל. המקרים המובאים בבקשה מלמדים כי בפועל האחריות הועברה לנהגים במקום להישאר בידי היבואן

דסק משפט | 
פולקסוואגן, פורשה (צילום unsplash, pexels)
בעלי רכבים מקבוצת פולקסווגן שמאגדת את מותגי פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט וקופרה מתארים סיוט חוזר הרכב פשוט נעצר באמצע הדרך ללא התראה, ואז מתחילה מסכת יקרה של גרירות, השבתות ותיקונים.
על פי פרסום בערוץ 14, תובענה ייצוגית חדשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד חושפת את מה שעומד מאחורי המקרים הללו: תקלה סדרתית במערכת ההיברידית המתונה שמותקנת בחלק מהדגמים. המערכת, שנועדה להפוך את הנהיגה לחלקה וחסכונית יותר באמצעות מנוע עזר וסוללה קטנה, הופכת כשהיא מתקלקלת לבעיה משתקת: הנהג מקבל אזהרה על תקלה במערכת החשמל, מרגיש אובדן כוח מיידי, ולעיתים הרכב נעצר ואינו מתניע. מנוע העזר עולה 10,000-12,000 שקלים להחלפה, הסוללה כ-6,000 שקלים, סכומים אבסורדיים כשהרכב עדיין בשנותיו הראשונות.

על פי הפרסום עורכי הדין דוד מזרחי ורון סולן, שמייצגים את המבקשים, טוענים כי "פגם סדרתי במערכת מרכזית מטיל על היבואן הישיר חובה לטפל בו ללא חיוב, ליידע את הנהגים ולספק תמונה מלאה וברורה של הבעיה. המקרים המובאים בבקשה מלמדים כי בפועל האחריות הועברה לנהגים במקום להישאר בידי היבואן.
כזכור, בתאריך 21.01.2024 אישר בית המשפט המחוזי מרכז בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד היבואנית, מהגדולות בישראל בתחום הרכב, צ'מפיון מוטורס בע"מ ונגד היצרנית פולקסווגן AG, כך נודע ל-ice הערב (שלישי) לראשונה.
עניינה של הבקשה הוא בטענה לקיום פגם במכלול בורר ההילוכים המותקן בדגמי כלי  הרכב הבאים מתוצרת פולקסווגן העולמית - פולקסווגן גולף, פולקסווגן ג'טה, פולקסווגן ביטל, סקודה אוקטביה, סיאט לאון  ואאודי - שיובאו לישראל בין השנים 2019-2015.
 
במסגרת התביעה נטעו כי ברכבי כלי הרכב הללו קיים פגם בתכנון ו/או בייצור ו/או בתכנות של מכלול בורר ההילוכים (גיר), כך שנוצר או יכול להיווצר מצב בו הרכב נמצא בהילוך D, אולם בשל כשל חשמלי במגעים - מחשב הרכב חושב שהרכב נמצא במצב P, באופן שיאפשר לנהג להוציא את מפתח הרכב ולצאת מהרכב, וכך הרכב יתדרדר. נטען בבקשה כי פגם זה מהווה גם סיכון בטיחותי, ויש בכך משום נזק ממוני ונזק לא ממוני למבקשים ולקבוצה הייצוגית.
לתובענה הייצוגית צורפו תצהירים רבים, מאות פוסטים מקבוצת פייסבוק, מאות מיילים ופניות, התכתבויות שונות עם מוסכי צ'מפיון מוטורס, ראיות בדבר קריאות שירות ותיקון בארה"ב, וכן חוות דעת של מומחה רכב. כל אלה מעידים הן על קיומה של התקלה הסדרתית החמורה והן על כך שפולקסווגן מודעת לתקלה ואף מרוויחה ממנה סכומי עתק באמצעות תיקונים שהיא מבצעת לכלי הרכב.
בפסק הדין אישר ביהמ"ש כי הנתבעות מודות כי קיימת תקלה במתג הנעילה החשמלי של כלי הרכב, וכי הודעת החווי מלמדת על תקלה. בנוסף, ביהמ"ש קבע כי קיימת תקלה בתכנון או בייצור של בורר ההילוכים, ולכן בתקלה שיש לטפל בה גם לאחר תום תקופת האחריות. כן נקבע כי שיעור הנזק לכל צרכן ייקבע בשלב הבא של ניהול ההליך, כשמדובר בלכל הפחות במאות שקלים ואף עד אלפי שקלים הוצאה לכל צרכן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה