משפט

מדוע פיליפס העולמית נתבעת ב-2 מיליארד שקל?

במסגרת התביעה הייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, נטען שמכשירי ההנשמה ותומכי נשימה מתוצרת פיליפס, שלא רק שהם אינם מקלים על מצוקתם של החולים, אלא הם גורמים להחמרה ולסיכון אפשרי של מחלתם הקשה לכאורה, גם החברות המשווקות בישראל נתבעו
כפיר אדר | 
פיליפס (צילום at screen יחצ פיליפס)
תביעה יצוגית בסך של כ-2 מיליארד שקל הוגשה נגד חברת פיליפס והחברות המשווקות אותה בישראל בעקבות הודעת הריקול של החברה בנוגע למכשירי ההנשמה מתוצרתה. מדובר במכונות הנשמה ותומכי נשימה מסוגים שונים, בכללם CPAP ו-BIPAP  שבהם משתמשים לפי הערכה כמאה אלף ישראלים.
מכשירי הנשימה העיקריים ניתנים לאלו החולים במחלת דום נשימה בשינה, מחלה המלווה לעיתים בנחירות ונפוצה פי שלושה אצל גברים מאשר אצל נשים (14% מהגברים ו- 5% מהנשים) . כתוצאה מכך, מתרחשות הפסקות נשימה חלקיות או מלאות, שתדירותן מגדירה את חומרתה של המחלה.
בעקבות פגם חמור לכאורה שנפל במכשירים, טוענים עורכי הדין יעקב דוידוביץ, ליאור להב ושמואל יקירביץ, נגרמו למטופלים נזקים בריאותיים זמניים ועלול להגרם סיכון רפואי עתידי. את הבקשה לייצוגית הגיש פלוני שסובל מדום נשימתי אשר רכש את המוצר במאי 2020. לטענתו לא היה כל פרסום בנושא וכי בניגוד להנחיית משרד הבריאות, החברה ממנה קנה את המכשיר נמנעה מלפנות אליו מיד כשפיליפס הודיעה על הפגם החמור.  
לטענת מגישי הבקשה, עוה"ד דוידוביץ, להב ויקירביץ, הבעיה הראשונה נעוצה בכך שהספוג מתפרק ובדרך זו גורם לפיזור לחלקיקים, העלולים לחדור לדרכי האוויר של החולים. הבעיה השניה נעוצה בכך שהספוג עלול לגרום לפליטת גזים של כימיקלים מזיקים.
לפני כחודשיים הוציאה חברת פיליפס הודעת ריקול בארה"ב, הנוגעת לאיסוף של מכשירי ההנשמה בשל הפגם החמור שנמצא בהם. בהודעה לרופאים מתוארות הבעיות שמצויות בעזרי הנשימה ובמכונות הנשימה וכן הסיכונים הרפואיים הקיימים בהם, שנלמדו הן מתוך תלונות החולים שהשתמשו במכשירים וכן מתוך ניתוחי ובדיקות מעבדה. באותו חודש  ניתנה הודעת אזהרה חמורה מטעם ה-FDA המתריעה בפני אנשים המשתמשים במכשירי הנשמה של פיליפס עקב סיכונים בריאותיים פוטנציאליים כי בוצע ריקול של המכשירים המפורטים. בסוף חודש יולי גם משרד הבריאות פרסם הודעה כי היצרן הודיע על הפסקת השימוש והחזרה מהשוק (ריקול) במכשירי הנשימה שסיבתו נעוצה בסיכוני בריאות פוטנציאליים הנוגעים לספוג להפחתת הרעש וחייב את הנציג של פיליפס בארץ, חברת מדטכניקה בע"מ להחליף בדחיפות את המכשירים.
עוה"ד דוידוביץ, להב ויקירביץ, מציינים כי חרף קיום התלונות בשנת 2020 ודוחות מעבדה בשנת 2020, לא ניתנה לכך כל התייחסות במהלך כל הדו"חות הרבעוניים בשנה זו. בינתיים התקבלו מהמטופלים תלונות על כאבי ראש, גירוי בדרכי הנשימה העליונות, שיעול, לחץ בחזה ודלקת בסינוסים (סינוסיטיס).
לפי קביעת המומחה הרפואי בתחום הריאות, פרופ' אורן פרוכטר (מנהל מחלקת ריאות וטיפול נשימתי בבי"ח וולפסון ובאוני' תל אביב), פיזור חלקיקי הספוג לדרכי האוויר עלול לגרום לחסימה חלקית של דרכי אוויר קטנים, בהיותם גוף זר המוזרם בלחץ אוויר גבוה העלול להיתקע בסימפון, וכן ליצור חסימה ומוקד זיהומי פעיל, העלול אף לדרוש התערבות להוצאתו. לפי קביעת המומחה הרפואי, לאור נתונים אלה, ברור כי הסיכון בחשיפה לחומרים מגרים לדרכי האויר של החולים גבוה. ללא ספק, החשיפה האמורה עלולה להחמיר את מצב מחלתם ויש בה אף כדי לגרום לסיכון חיים. 
במקרה של מכשירי CPAP מדובר בהחדרה אקטיבית בלחץ בלא שמנגנוני ההגנה של החולים יכולים לעמוד בפני כן, מאחר שמנגנון השיעול מדוכא בעת השינה. המשמעות של הזרמת חומרים אלה, עלולה להוות גורם מחיש להתפתחות ממאירות של דרכי אוויר עליונות- לרינקס ומיתרי קול, ודרכי אוויר תחתונות כולל קנה הנשימה, הסימפונות והריאות. חולים המשתמשים במכשיריCPAP/BIPAP  הפוטנציאל המסרטן של הזרמה באופן אקטיבי של חומר קרצינוגני לדרכי האוויר עלול להיות מסכן חיים.
במקביל להגשת הבקשה לתביעה ייצוגית מבקשים עורכי הדין דוידוביץ, יקירביץ ולהב מבית המשפט להורות למשווקות בארץ של מכשירי הנשימה, ליידע באורח מיידי במישרין ובאמצעות כלי התקשורת את כל הרוכשים חברי הקבוצה נשוא בקשת האישור, בדבר הריקול ובדבר הסכנות הטמונות בשימוש במכשירי הנשימה בעניינם בוצע ריקול. 
תגובת הנתבעות תובא לכשתתקבל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה