משפט

נטפליקס: השחמטאית תובעת מיליונים בעקבות "גמביט המלכה"

בסדרה "גמביט המלכה" המתארת שחקני שחמט בדיוניים, הזכירו את אלופת העולם לשעבר לנשים נונה גפרינדשווילי, אך השחמטאית לא אהבה את הדרך בה הוזכרה ואף טוענת כי בסדרה שיקרו וזלזלו בה
מערכת ice |  8
גמביט המלכה נטפליקס (צילום אתר נטפליקס)
השחמטאית נונה גפרינדשווילי, אחת הנשים החזקות בענף לפני כמה עשורים, בתביעה של 5 מיליון דולר נגד נטפליקס בעקבות הסדרה "גמביט המלכה" שם עלה שמה אך בעובדות לא נכונות, כדבריה, שפגעו בה.
הרב-אומנית הגיאורגית בת ה-80, הייתה בעברה אלופת העולם לנשים חמש פעמים רצוף בין השנים 1962-1978, ועשתה היסטוריה כאשר הייתה האישה הראשונה שקיבלה דרגת רב-אומן מארגון השחמט העולמי.
ביום חמישי האחרון, הגישה גפרינדשווילי תלונה בת 25 עמודים לבית המשפט המחוזי-פדרלי בקליפורניה על לשון הרע ופגיעה בפרטיות, בעקבות סצינה שהופיעה בפרק האחרון בסדרה "גמביט המלכה", סדרה המתארת דמות בדיונית של שחמטאית שמשחקת מוך האלוף הרוסי (הבדיוני) וסילי בורגוב. בסצינה מופיע פרשן הרדיו המנתח את המשחק שאומר כי "הדבר היחיד החריג בה, באמת, הוא המין שלה. ואפילו זה לא ייחודי ברוסיה. יש את נונה גפרינדאשווילי, אבל היא אלופת העולם הנשית ומעולם לא התמודדה עם גברים".

הסצינה שבתביעה מתוך הסדרה "גמביט המלכה", נטפליקס
אז מה הבעיה? לדברי עורכי דינה של גפרינדשווילי יש באמירת הפרשן כמה בעיות: האחת - היא לא רוסיה אלא גיאורגית, דבר המנציח את שליטת ברית המועצות נגד העם הגיאורגי שסבל משליטתם. בנוסף - וזו הטענה העיקרית - הרב-אמנית התחרתה עד שנת 1968 (השנה בה נקבע הפרק בסדרה בנטפליקס) היא התחרתה נגד 59 שחמטאים גברים - כאשר נגד 28 מהם במשחק סימלונטי בו שיחקה נגדם בו זמנית לבדה.
בתלונה הודגשו העובדות השקריות נגד אלופת העולם לשעבר, כמו גם הזלזול להישגיה, וזאת כדי ליצור דרמה בסדרה ומבלי להוציא על כך התנצלות. לכן, השחמטאית תובעת 5 מיליון דולר פיצויים לפחות, שכן האמירה נגדה היווה עבורה השפלה אישית, עוגמת נפש, וגם נזק ממשי לרווחיה ויכולתה להמשיך לעסוק בשחמט לפרנסתה. 
בנטפליקס הגיבו כי התביעה שנשלחה נגדם היא ללא ביסוס משפטי וכי הם רוחשים כבוד לשחמטאית ולקריירה המפוארת שלה, אך אין בטענתה כל בסיס.
על פי אתר .chessgames.com המשחק האחרון הרשמי של הרב-אמנית הגיאורגית היה בשנת 2016, ובמהלך הקריירה המתועדת שלה שהחלה בשנת 1959, ניצחה ב-446 משחקים, הפסידה ב-249, ו-270 משחקים נגמרו בתיקו.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    בכיינית
    קיק אס 09/2021/21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    עלק סבלו משלטון ברית המועצות,כולם חיו יותר טוב שהייתה אומה מאוחדת היה שיוויון בין המדינות. עכשיו כל המדינות האלה מורעבות .
    סגור
  • 7.
    מצאה דרך להרויח כסף
    ROSE 09/2021/21
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ברור שזה נעשה על מנת להרוויח כסף. שיהיה לה בהצלחה
    סגור
  • 6.
    חמש שנים ברצף מ62 עד 78 (ל"ת)
    אודי 09/2021/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 5.
    קשקשנית . אין ולא הייתה גיאורגיה ב 1968
    איל 09/2021/20
    הגב לתגובה זו
    4 1
    רק רוסיה כל הגאוה המיותרת הזאת של המדינות שהתפרקו מרוסיה ורק החמירו את מצבן , צזכיר לי את סיום האפרטהייד בדרום אפריקה ולהיכן המדינה הזאת התדרדרה היום הכי מתחיקים אלו שאומריםאןקראינה בגאווה עצומה אפשר לחשוב מולדתם של צכוב טולסטוי ודוסטוייבסקי לפעמים הבעיטה בעבר היא מגוחכת וטיפשית
    סגור
  • 4.
    תהי הגיונית.
    עוז 09/2021/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    את רוצה לתבוע? תתבעי כמה עשרות אלפי שקלים, לא חמישה מליון דולר יא גרידית מגעילה (הלוואי שהיא תראה ותבין את התגובה שלי)
    סגור
  • 3.
    היא תזכה כי עשו שימוש בשם שלה ללא רשותה בסדרה בדיונית
    Cool 09/2021/20
    הגב לתגובה זו
    2 6
    ואם כבר לעלות להנחתה - שיעשו סדרה לא בדיונית על האחיות פולגר המדהימות.
    סגור
  • 2.
    טוב שהיא לא תובעת את הסופר
    וולטר טאביס 09/2021/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שמת מזה 37 שנים.
    סגור
  • 1.
    חזק, דרך להתפרנס
    יוסי 09/2021/20
    הגב לתגובה זו
    4 1
    למי אכפת מנטפליקס. 5 מליון אצלם זה כמו 5 שקל אצלנו. אם יש פתח להרוויח מהם, למה לא.
    סגור