משפט

דין שדרות לא כדין פ"ת: כך קבע השופט

בית המשפט אישר שאזכור שמו של ראש עיר בדיוור לתושבים אינו מהווה תעמולת בחירות אסורה במקרה של שדרות. מדובר בסתירה להחלטה במקרה דומה בפתח תקווה. שם, נקבע  כי שמו של ראש העיר, רמי  גרינברג, יוסר לאלתר מכל הפרסומים

אביחי דלאל |  2
רמי גרינברג ואלון דוידי (צילום רועי עלימה, פלאש 90)
בראשון האחרון, קיימה וועדת הבחירות המרכזית דיון בעתירה שהגיש חבר מועצת העיר שדרות, עו"ד אמיר פינטו, נגד ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, והעירייה בנושא תעמולת בחירות אסורה באמצעות דיוור ישיר לתושבי שדרות ואזכור שמו של ראש העיר. בעתירתו, טען עו"ד פינטו כי דפי הנחיתה ("ניוזלטר") ששולחת העירייה באמצעות הודעות SMS לטלפונים הניידים של תושבי העיר, בהם היא מעדכנת אותם על הנעשה בעיר, מהווים תעמולה בחירות אסורה. זאת, בשל העובדה שבחלק מדפי הנחיתה הוזכר שמו של ראש העיר, הופיעה תמונתו או צוטטו דבריו.
מנגד, טענה העירייה, באמצעות עורכי הדין דן שווץ ויודן קוריצקי ממשרד גדעון פישר ושות', כי הודעות הדיוור אינן אלא כלי של העירייה לשמירה על קשר עם תושביה ולעדכונם אודות הנעשה בעיר. עוד טענה העירייה, כי ההודעות אינן מנכסות את הישגי העירייה לעומד בראשה ואינן מפארות את ראש העיר באופן אישי, אלא מביאות את התייחסותו העניינית והתמציתית לאירועים שונים בעיר. בנוסף לכך, הראתה העירייה כי ההוצאה הכספית הכרוכה בשליחת ההודעות הינה זניחה ביותר ומסתכמת באלפי שקלים בודדים בשנה.
 
לאחר דיון שבו שטחו הצדדים את טענותיהם, החליט השופט גד גדעון, שישב בראש וועדת הבחירות המרכזית, לקבל את טענות העירייה, וקבע כי אין לראות בדפי הנחיתה שמפיצה העירייה תעמולת בחירות אסורה. בהתאם לכך, הורה השופט גדעון לברר את העתירה לגופה ואישר את ההסדר שהתקבל בין הצדדים.
בכפוף לכך שבפרסומים עתידיים, תקפיד העירייה לכלול את שמו, תמונתו או דבריו של ראש העיר בפרסומיה יותר מפעמיים, ככל שדף הנחיתה יכלול חמש כתבות ולא יותר משלוש פעמים, אם יכלול יותר מחמש כתבות. מדובר בקבלה מלאה של עמדתה המשפטית של העירייה באשר לחוקיות הפרסומים ולתפקיד שרשאי ראש העירייה למלא במסגרת פרסומים אלה, על פי חוק.
אישור בית המשפט בבאר שבע לאזכור שמו של ראש עיריית שדרות בדיוורים לתושבים, הופך את ההחלטה שנתנה  בשבוע שעבר, שופטת ועדת הבחירות האזורית רמלה-לוד, חנה קיציס, במקרה דומה בפתח תקווה. שם, נקבע  כי שמו של ראש העיר רמי  גרינברג יוסר לאלתר מכל הפרסומים האינפורמטיביים של העירייה. כמו כן קבעה  כי "פרסומים הנוגעים לתפקידו הטקסי של המשיב, כשהוא פועל בשם הרשות, ינוסחו בלשון רבים ויאזכרו גם את שמה של העיר/העיריה/תושבי העיר".
החלטת בית המשפט אף מסדירה את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנושא שלא היו ברורות דיין.  לפי הנחיה מס' 1.170 "השתתפות נבחרי ציבור ועובדי מדינה בפרסום ממשלתי", קובעות שנבחר ציבור שמשתתף בפרסום ממשלתי יכול לעשות את זה אם הפרסום קצר וענייני; נותן דגש על פעילות המשרד הממשלתי ולא על הפעילות האישית שלו;  לא מתייחס להישגי עבר ולא משווה בין ההישגים היום להישגים של מי שהיה קודם בתפקיד; שומר על תדמית ניטרלית מבחינה פוליטית. עד כה כל עירייה עשתה כרצונה בתחום זה. כעת בית המשפט אישר נתן אישור לאזכור שמו של ראש העיר בפרסומים אינפורמטיביים ואף קבע את הכמות המותרת.
 
העותר, עו"ד אמיר פינטו, מסר בתגובה ל-ice: "פסק הדין קובע כי מעתה ואילך כי העירייה באמצעות מחלקת הדוברות (שאמורה לדברר את העירייה ולא את ראש העירייה), לא תוכל להשתולל ולעשות כרצונה בניוז לטר ולבזבז את כספי הציבור על מסע יחסי הציבור ופולחן האישיות של ראש העירייה אלון דוידי. חבל מאוד שראש העירייה לא מוציא מכיסו כספים על המיתוג שלו אלא מבצע זאת על חשבון התושבים ומבזבז כספי ציבור.
פסק הדין קובע מגבלות ברורות על אזכור שמו של ראש העירייה ומגביל את התייחסותו לכתבות ל- 2 משפטים בלבד ובאופן ענייני לנושא מבלי שיוכל לעשות תעמולה אסורה ולייחס לו הישגים של העירייה. תמונתו של ראש העיר לא תופיע יותר מפעם אחת לחודש.
בנוסף, אזכור ראש העיר יוגבל לכל היותר ל- 2 מתוך חמישה פרסומים.
לסיכום, קודם לכן העירייה מימנה על חשבון התושבים תעמולה אסורה להאדרת שמו של ראש העירייה כרצונה וללא הגבלה ועתה היא מוגבלת לכללים נוקשים וברורים והחשיפה צומצמה מהותית. מצער מאוד שמחלקת הדוברות של העירייה עסוקה בניסיון לייחס את הישגי העירייה לראש העירייה במקום לעירייה ולעובדיה, אולם כאמור מעתה ואילך ישנה הגבלה מהותית על הפרסומים הללו ועל בזבוז כספי ציבור למימון הקמפיין של ראש העירייה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אנחנו בוחרים ראש עיר שידאג לתושבים באמת
    אזרח ישראלי 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הישראלים כבר לא טיפשים, מהיום בוחרים רק ראש עיר שידאג לתושבים שלו, הכסף הגדול שנמצא בקופות העירייה מושך אליו אנשים רעים....
    סגור
  • 1.
    אלון דוידי
    שדרותי 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלון דוידי קיבל כול כך הרבה מהליכוד ושס ובגד בהם בחר בבנט שמכר את הדרום דוידי רע כפויי טובה
    סגור