משפט

התעכבתם במסירת דירה? זה הצעד שינקוט משרד השיכון והבינוי

ריבוי תלונות על עיכובים הגיעו לפתחו של משרד השיכון והבינוי, כאשר היזמים מתרצים את הבעיה בהשלכות משבר הקורונה. כעת פועל הממונה על חוק מכר דירות להטיל קנסות בנושא
מערכת ice | 
שוק הנדל"ן (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
הציפייה לדירה, כך יודעים כולם, יכולה להיות מורטת עצבים – מקבלת האישורים הדרושים ועד הרגע הנכסף של מסירת המפתח. כעת מתברר כי לאחרונה היא מורטת עצבים אף יותר, זאת בעקבות תלונות רבות על עיכובי מסירה מצד חברות בנייה, שהצטברו אצל הממונה על חוק המכר דירות במשרד השיכון והבינוי, עמית גריידי. חשוב לציין שברוב המקרים הקבלנים מסבירים את העיכוב במשבר הקורונה, וכפועל יוצא מסרבים לשלם פיצוי.
בעקבות ריבוי התלונות פועל כעת גריידי במספר מישורים – הן מול הפעילים בענף והן מול משרד המשפטים, על מנת לגבש תיקון חקיקה שיאפשר לאכוף את העיכובים באמצעות הטלת קנסות משמעותיים על המעכבים. התיקון צפוי להיות מובא לאישורו של שר השיכון והבינוי, זאב אלקין.
 
יש להדגיש כי במתכונתו הנוכחית, מאפשר החוק להימנע מתשלום פיצויים, זאת במידה והעיכוב נגרם מכוח עליון שאינו תלוי כלל בחברת הבנייה. אלא שרוכשי הדירות שסובלים מאותם עיכובים, ממעטים לפנות לבית המשפט בנושא, בעיקר בשל חוסר מודעות לזכויותיהם.
 
תיקון משנת 2011 בחוק מכר דירות קובע כי ליזמים יש תקופת חסד של 60 יום מעבר למועד מסירת הדירה שנקוב בחוזה. אלא שכל איחור מעבר לתקופה הזו מחייב תשלום פיצויים מוגדל בשיעור של 150% משכר דירה חודשי באותו אזור, זאת מיום האיחור הראשון כולל תקופת החסד. סעיף אחר בתיקון קובע כאמור שיזם לא יחויב בפיצוי אם יוכח שהעיכוב נגרם כתוצאה מכוח עליון.
אבל האם הסיבה העיקרית לעיכוב היא אכן הקורונה? למשרד השיכון והבינוי יש אינדיקציה לכך שהתשובה שלילית, זאת משום שבין ינואר 2016 למאי 2020, הרבה לפני שהקורונה הלכה לחלק בלתי נפרד מחיינו, קנה המשרד מקבלנים 475 דירות לטובת הדיור הציבורי. הדירות האלה פרושות ב-99 פרויקטים ב-38 ערים שונות, ועל פי הנתונים לא פחות מ-87% מהן נמסרו באיחור ממוצע של 9 חודשים. כעת נותר לברר האם אותו תיקון חקיקה יאושר, וחשוב יותר – האם הצעד יוכל למנוע את העיכובים הבלתי נסבלים בציפייה לדירה הנכספת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה