משפט

ביטוח לאומי בהלם: מי הזכאים החדשים לדמי אבטלה?

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ סמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת לפי המתמחים יהיו זכאים לדמי אבטלה מביטוח לאומי
מערכת ice | 
עורך דין (צילום freepik)
מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) את הצעת החוק של  ח"כ סמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת בקריאה טרומית לאפשר למתמחים לקבל דמי אבטלה בזמן ההתמחות וההכנה למבחני הלשכה. 
בדברי ההסבר לחוק נכתב: "נקבע כי מבוטח שהוא מובטל, והשלים תקופת הכשרה, יהיה זכאי לדמי אבטלה בכפוף לתנאים לפי החוק. תשלום דמי אבטלה מהווה רשת ביטחון סוציאלית בתקופת הזמן שמבוטח הוא מובטל ואינו עובד. בשנת 2009,  נקבע כי אדם שנבחן בבחינה לפי חוק לשכת עורכי הדין או שנבחן בבחינה בחשבונאות לפי חוק רואי חשבון  לא יראו אותו כמובטל בחודשיים הקודמים לבחינה, ולכן הוא אינו זכאי לדמי אבטלה.
 
התיקון לחוק נבע מתוך הבנה שנבחנים בבחינות אלה אינם מחפשים עבודה במהלך תקופה זו, אלא מתכוננים לבחינה, למרות שהם נרשמים כדורשי עבודה בשירות התעסוקה. נוסף על כך, הנבחנים בבחינות אלה אינם זכאים לקבלת פיצויי פיטורים בשל סיום התמחותם. נמצא כי בעוד שהמדיניות המוצהרת של ממשלת ישראל היא חיזוק ההשכלה הגבוהה בישראל והשכבות החלשות, תיקון מס' 114 לחוק יוצר פערים באמצעות אבחנה בין נבחנים לבחינות הלשכה האמורות ובין נבחנים במקצועות אחרים שעבודתם הסתיימה. בנוסף, אבחנה זו מפלה נבחנים שאינם יכולים להיעזר בהוריהם.
הנבחנים לבחינות הלשכה שילמו דמי ביטוח לאומי במשך שנים, ולכן הם צריכים להיות זכאים לדמי אבטלה ככל עובד, עם סיום יחסי העבודה עקב סיום תקופת ההתמחות. יודגש, כי רבים מאלה הנבחנים הם בעלי משפחות שאין באפשרותם להסתדר חודשיים אלו ללא הכנסה, מאידך, לא תמיד מתאפשר להם לעבוד במקביל ללמידה לבחינות ההסמכה. לפיכך, מוצע לבטל את ההוראה המגבילה את זכאותם לדמי אבטלה של נבחנים בבחינות במשפטים ובחשבונאות הלומדים למבחני הלשכות האמורות, וכך יהיו זכאים לדמי אבטלה בדומה לנבחנים בבחינות ההסמכה במקצועות אחרים, כגון אחיות, שמאים, יועצי השקעות וכדומה".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה