משפט

ליברמן ברח מאחריות באסון נחל צפית: "משרד החינוך אחראי"

היום העיד נפתלי בנט, שהיה שר החינוך בזמן אסון נחל צפית, בפני הוועדה החוקרת. בנט לקח אחריות בעוד ליברמן הפיל את האחריות על משרד החינוך וספג ביקורת מאחד ההורים של קורבנות האסון: "ארבע שנים אחרי האסון, עכשיו אתה אומר 'צריך לעשות סדר?"
מערכת ice | 
אסון נחל צפית (צילום הדס פרוש פלאש 90)
ועדת הבדיקה הממשלתית לחקר אסון צפית ממשיכה בחקר. ראש הממשלה הפורש נפתלי בנט (שכיהן אז כשר חינוך) ושר האוצר אביגדור ליברמן (שכיהן אז כשר הביטחון) העידו היום בוועדה החוקרת את אסון נחל צפית. האסון, שבו נהרגו תשע נערות ונער אחד מהמכינה הקדם-צבאית "בני ציון". ליברמן ניסה להתנער מאחריות וטען שמשרדו אחראי רק לדחיית השירות בכל מה שקשור למכינות, "משרד החינוך היה אחראי על המכינות". השופטת דחתה את הטענה: "צריך להיות היגיון". 
 
"בסופו של דבר חייבת להיות אחריות אחת ברורה של גוף אחד ולא לכדרר כדור ממשרד למשרד". לדבריו, "חייבים להעביר את כל המכינות באופן מלא לאחריות של משרד הביטחון, הפיצול בין המשרדים הוא לא טוב. הגיע הזמן לעשות סדר". אחד ההורים ביקר את השר: "ארבע שנים אחרי האסון, עכשיו אתה אומר 'צריך לעשות סדר'?"
בנט לעומתו נשא תחילה דברים בפני נוכחי הוועדה וביקש לנחם את ההורים על אובדנם הקשה מנשוא. "לקחת אחריות", אמר בנט, "זה לא לסגור את המכינות אלא לתקן, לדאוג לבטיחות של החניכים. לקחתי אחריות לתקן את מפעל המכינות ואנחנו עושים את זה".
אבל דבריו של בנט לא הרשימו את ההורים השכולים שיצאו בביקורת כנגדו. "היית אצלנו בבית. באת לבקר אותנו בשבעה, עם צוות צילום ויחסי ציבור, ונתת לי את מספר הטלפון האישי שלך ואמרת 'כל דבר שאת צריכה - תתקשרי אליי', אחרי שבועיים - מי מאנשיך אמרו לי 'שלא תעזי להתקשר לכאן יותר" תקפה דורית ברהום, אמה של מעיין ברהום שנהרגה באסון.
גם אביה של שני שמיר ז"ל תקף "אמרת בתחילת העדות שלקחתם אחריות, ובפועל הדבר האחרון שעשיתם זה לקחת אחריות. מההתחלה באתם ואמרתם שאין לכם שום אחריות על הבטיחות במכינות. שיבחת את המנכ"ל שמואל אבואב, שהוועדה גם היום וגם בדו"ח מעבירה עליו ביקורת חריפה, וציינת שאתה נגד ועדות חקירה".
 
גם השופטת שולמית וסרקרוג העבירה ביקורת על בנט: "כשיש לך חוק שאומר לך שיש לך אחריות אתה צריך לציית ולעשות את המירב. הנקודה החשובה מאוד שהתרשמנו ממנה, והיא לאו דווקא לגבי המכינות, שאתה חושב שאם יש לך כללי בטיחות שאתה חייב בהם - אתה מצמצם את האוטונומיה של אותו גוף לקבוע כללי התנהגות. זו נקודת מוצא שגויה ביותר."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה