משפט

הקצבה מביטוח לאומי הובילה לפיטורי העובדת: זה הפיצוי שתקבל

מנהלת בחנות זיכיון של "דלתא" שמעה על מוגבלותה הנפשית של עובדת חדשה והפסיקה לשבץ אותה בסידור העבודה בשלל תירוצים, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תבעה בשמה של העובדת בעילת הפרת סעיף 8 לחוק השוויון ופיטורין שלא כדין והעובדת תקבל פיצוי כספי בסך כ-48,000 שקל
מערכת ice |  1
מענקים (צילום pexels, shutterstock)
בחורה צעירה בשנות העשרים לחייה, עם מוגבלות נפשית, אשר עברה הליך שיקום מוצלח - החלה לעבוד בחנות בגדים עם זיכיון של "דלתא גליל תעשיות בע"מ", ועבדה במשך 3 שבועות כמוכרת בחנות. הצדדים מסכימים כי בתקופה בה עבדה, היו מרוצים מעבודתה.
הדברים השתנו, כאשר בשלב מסוים, העובדת סיפרה לעובדת אחרת כי היא מקבלת קצבה מביטוח לאומי, בשל מוגבלות. אותה עובדת העבירה את המידע למנהלת החנות וכתוצאה מכך, החל כדור שלג להתגלגל, כאשר המנהלת חקרה את העובדת באיזו מוגבלות מדובר וכשנודע לה שמדובר במוגבלות נפשית, הפסיקה  לשבץ את העובדת עם המוגבלות במשמרות בחנות בטענות שונות ומשונות.
 
העובדת פנתה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אשר פנתה לנתבעת ול"דלתא", בטענה כי עולה חשש שהנתבעת הפלתה את התובעת בהתנהלותה. כתגובה, השיבה "דלתא" כי מדובר בחנות בזכיינות ו"דלתא" אינה צד בעניין. הנתבעת גם השיבה לפניית הנציבות בטענה שהעובדת לא שובצה, כי לא עשתה מבחן הסמכה, לא הגישה טפסים מתאימים וכי יש פחות עבודה בתקופת הקיץ.
בעקבות כך, החליטה העובדת לתבוע את החנות בה עבדה, באמצעות עו"ד סיגלית פורת גורנשטיין, העובדת במחלקה משפטית של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. בתיק נשמעו עדים רבים מטעם שני הצדדים בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ובפסק הדין התקבלו טענות התובעת, לפיה כל הטענות להפסקת המשמרות לא היו נכונות והיוו תירוץ, שנועד להסתיר את הסיבה האמתית מאחורי הדברים - המוגבלות. בפסק הדין נקבע כי על הנתבעת לשלם לעובדת סך של כ-48,000  אלף שקל וכן את הוצאות המשפט.
עו"ד סיגלית פורת גורנשטיין: "פסק דין זה חשוב מאד ובעל משמעות גדולה במאבק בנושא העסקת אנשים עם מוגבלות, ומתייחס לשלב הקריטי בסולם ההשתלבות בחברה – שלב הקבלה לעבודה והשלב הראשוני של תקופת העבודה, אותו עובדים רבים עם מוגבלות לא מצליחים לצלוח, ומפוטרים מסיבות שקשורות לאפליה ולא קשורות לכישוריהם האמתיים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תודה שתבעתם (ל"ת)
    שיוויון 01/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור