משפט

דרמה בקפריסין: בני שטיינמץ נעצר בנמל התעופה לרנקה

בעקבות צו הסגרה בינלאומי לבקשת רומניה, המיליארדר בני שטיינמץ נעצר בקפריסין ביום חמישי האחרון. עומד נגדו עונש מאסר של 5 שנים ברומניה בנוסף לשנה וחצי מאסר בשווייץ. שטיינמץ: "הצדק ינצח"
מערכת ice |  1
בני שטיינמץ (צילום פלאש 90)
איש העסקים הישראלי בני שטיינמץ (67), שהונו נאמד בעבר בכ-1.1 מיליארד דולר, נעצר ביום חמישי האחרון בשדה התעופה לרנקה בקפריסין, בעקבות צו מעצר בינלאומי שהוצא ברומניה. נכון לעכשיו נמצא המיליארדר הישראלי במעצר וטרם ברור אם יוסגר.
שטיינמץ נדון בדצמבר 2020 למאסר של 5 שנים ברומניה עקב פרשת מתן שוחד בעסקת קרקעות, יחד עם יועץ התקשורת טל זילברשטיין. הוא ערער על גזר הדין לבית הדין לזכויות אדם של האיחוד האירופי. בנוסף, בינואר 2021 הוא הורשע בשווייץ במתן שוחד לנשיא גינאה לשעבר ונגזר עליו עונש של 5 שנות מאסר, שהופחת לשלוש שנות מאסר, מתוכן שנה וחצי בפועל. גם על גזר דין זה ערער במדינה.
 
ב-2016 נעצר שטיינמץ בישראל בחשד למתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לעובדי ציבור בכירים בגינאה, בתמורה לקידום עסקיו שם. בפברואר 2019 הגיעו חברת BSGR ונשיא גינאה אלפה קונדה להסכמה ששני הצדדים ייסוגו מטענותיהם ושתבוטל הבוררות ביניהם בסוגיית מרבץ סימנדו, אחד ממרבצי המינרלים העשירים בעולם. 
מטעמו של שטיינמץ נמסר לאחר המעצר: "ביום חמישי מר שטיינמץ עוכב זמנית על ידי השלטונות הקפריסאיים, במהלך הגעתו לשדה התעופה בלרנקה, עקב צו מעצר אירופי (EAW) שהוצא על ידי השלטונות הרומניים, צו שכבר בוטל במדינות שונות באירופה, לרבות ביוון ובאיטליה. באופן ספציפי, ועדת הערעורים של אתונה ביוון, דחתה במרץ 2022 את בקשת השלטונות הרומניים להסגרתו של בני שטיינמץ, לנוכח הפגיעה בזכותו להליך הוגן ברומניה, כמו גם הסיכון האמיתי של היותו נתון ליחס מפלה, בלתי אנושי ומשפיל אם יוסגר.  בכך בוטל ה- EAW בבירור על ידי השופט היווני.
"בנוסף, גם באיטליה החליטו הרשויות האיטלקיות כי אין להוציא לפועל את ה- EAW באיטליה, מאותן סיבות. יצוין גם כי האינטרפול ביטל את ההודעה האדומה שלו, ובכך ביטל את צו המעצר הבינלאומי שהוציאו הרומנים כנגד מר שטיינמץ, לאחר שזיהה שורה של הפרות זכויות אדם, כמו גם הפרה של זכותו הבסיסית להליך הוגן ברומניה. בדו"ח הרלוונטי, שהוציא האינטרפול, מצוין בבירור כי התביעה של מר שטיינמץ הייתה ממניעים פוליטיים.
"מר שטיינמץ מברך על ההזדמנות לזכות במדינה אירופאית נוספת, בהליך כנגד רומניה, מדינה הידועה לשמצה בחוסר הכבוד שלה לזכויות אדם. שטיינמץ  בטוח שהצדק ינצח גם בקפריסין, ויאשר שהיסודות החזקים של המערכת המוסרית והמשפטית של האיחוד האירופי ינצחו נגד פרקטיקות לא דמוקרטיות כמו אלו של השלטונות הרומניים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הלוואי ובאמת הצדק ינצח ותינמק בכלא!!!! (ל"ת)
    גילי 09/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור