משפט

הסוף לתביעות הייצוגיות 'המשוכפלות'? בית המשפט בהחלטה דרמטית

בשנים האחרונות, הוגשו תביעות רבות מאוד בנוגע לפרסום הסדרי הנגישות באתרי האינטרנט. השופט עיין בשורה של טענות להפרת הוראות תקנות שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות שם פורט כי בגלישה באינטרנט נמצאו אתרים שלא עומדים במסגרת החוק ולכן התובע קבע שיש לפנות לבית המשפט, פסק דין תקדימי מביא סוף לתופעה
מערכת ice |  1
משפט (צילום vecteezy, shutterstock)
הסוף לתובענות הייצוגיות בנושא ההנגשה? השופט עודד מאור פסק אמש (שני) תקדימית כי מעתה יש לפנות באופן כתוב לאתר או עסק המפר את נושא הנגישות, ביודעין או שלא, זאת טרם הגשת התובענה הייצוגית ובכך יוכל לתקן את ההפרה.
בשנים האחרונות, הוגשו תביעות רבות מאוד בנוגע לפרסום הסדרי הנגישות באתרי האינטרנט. השופט עיין בשורה של טענות להפרת הוראות תקנות שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות שם פורט כי בגלישה באינטרנט נמצאו אתרים שלא עומדים במסגרת החוק ולכן התובע קבע שיש לפנות לבית המשפט.
 
השופט קבע: "ההליכים ננקטו רק בשל כך שלא פורסמו באתר האינטרנט אותם הסדרי נגישות פיזיים שבבית העסק, לא פורסמה הצהרת נגישות האתר (שבעיקרה כוללת הוראות טכניות), ולא פורסמו פרטיו של רכז הנגישות (ככל שיש חובה למנות בעל משרה זו), ובמילים אחרות - אין המדובר בהיעדר הנגשה בפועל אלא המדובר בהיעדר פרסומה של עצם ההנגשה".
לגבי טענות המעסיקים פסק: "לעסקים הקטנים נגרמים נזקים והוצאות בסך עשרות אלפי שקלים, בתשלום הוצאות לעורך הדין שלהם, לעורך הדין של התובע ועבור גמול לתובע, ומכאן שהם בוחרים בדרך המהירה והיעילה מבחינתם וקונים את דרכם החוצה בתשלום נמוך יותר. ההתרשמות היא שההפרות נבעו לא מכוונה רעה, אלא מחוסר ידע של בעל העסק, ובעיקר בהיסח הדעת. בדרך כלל מדובר בעסק או בחנות קטנה שאין להם יועץ משפטי אשר ידריך אותם בנבכי התקנים, וכמי שסמכו על איש מקצוע שיבנה את האתר עבורם"
 
עוד המשיך: "אודה ולא אבוש, כי מספרן יוצא הדופן של הבקשות לאישור, שאינן אלא 'תביעות משוכפלות', כשלעיתים נמצא שחסרות בהן עובדות רלוונטיות, מעמיד באור חיוור את האמירה שממנה ניתן ללמוד כי הכוונה היא להרים את נס השוויון לזכויות אנשים עם מוגבלויות. השימוש בכלי התובענה הייצוגית צריך להיות מידתי ביחס להפרה הנטענת, ובמצב דברים זה, אינני משוכנע כי נעשה כן".
לסיום הכריע: "פנייה מוקדמת היא הפתרון הראוי, ההוגן והמועיל ביותר לטענותיו של המבקש. המציאות מלמדת שהליכים רבים מסתיימים ממש לאחר שהעסקים הקטנים מקבלים את הבקשה לאישור, ופועלים מיד לתיקון ההפרות, ממש כפי שהתרחש בענייננו... פנייה מוקדמת לבית העסק הייתה חוסכת את הגשת הבקשה, את עוגמת הנפש שנגרמה לאדם שמנהל עסק קטן בדמות תובענה ייצוגית בסכום של מיליוני שקלים, ולציבור כולו, עת המשאב המצומצם של בתי המשפט היה מופנה לתיקים אחרים, וראוי שהמחוקק ייתן דעתו לעניין זה על מנת לצמצם מחלוקות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תודה לשופט, ובוז לעורכי הדין שמנצלים את המצב. (ל"ת)
    חנה 01/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור