בארץ

סגן ראש עיריית אור יהודה: ״אחרי ה7.10 למדנו כמה משמעות יש לשלטון המקומי על חיינו״

אלירן אליה, אשר מתמודד לקדנציה שניה כסגן ראש עיריית אור יהודה, בראיון בלעדי ל-ice: כיצד הפך מנער בסיכון לאחד היוצרים המוערכים בקולנוע הישראלי ("מוטלים בספק", "העיר הטובה"). השבוע, סרטו "קשת בענן" המבוסס על המבצע הצבאי שערך צה"ל באזור רפיח וציר פילדלפי ב-2004 עולה ב'הוט. "לא מאמין שעברו 20 שנה ואנחנו באותו מצב, הסרט רלוונטי מתמיד"

ליעד ורבר |  1
אלירן אליה (צילום רן יחזקאל)
אלו ימים עמוסים עבור אלירן אליה, הוא מתמודד לתפקיד סגן ראש עיריית אור יהודה בבחירות המקומיות וביום חמישי האחרון, סרטו ״קשת בענן״ שעוסק באסון הנגמש ברפיח עלה ב'הוט'. אלירן מספר בפתיחות על הילדות בשכונה מתפתחת באור יהודה, התבגרותו כנער בסיכון וההחלטה לצאת מהארון והפוליטיקה המקומית.  
"אנחנו לקראת בחירות מוניציפליות, אבל בימים קשים אלו מאוד קשה לייצר קשב לתושבים, הקמפיין השנה נעשה בווליום נמוך", אומר אליה. "אבל חשוב לצאת לקלפי, זה ברור שאחוז ההצבעה יהיה נמוך יותר בזמן מלחמה אבל התושבים צריכים להבין שהצבעתם תקבע את מצב העיר בחמש שנים הבאות". 
עוד מסביר אליה כיצד המלחמה השפיעה על העיריות: ״ה7.10 הראה איך אנחנו כעיר יכולים להיות משמעותיים בחיי היום יום של התושבים. הקמנו מיד אחרי אותה שבת שחורה חמ״ל שסיפק ציוד לחיילים ולאזרחים הוותיקים. אני בתור האחראי על תחום הקהילה לקחתי על עצמי לחבק את המילואימניקים בעיר, והנגיעה הזו באנשים עצמם זה מה שהופך שלטון מקומי מחשוב לטוב". 

אליה נולד, גדל והתחנך בעירו אור יהודה - הוא הוגדר כנער בסיכון וכאשר כמעט כל הצוות החינוכי וויתרו עליו, רכזת השכבה שלחה אותו ללמוד קולנוע - רק בשביל לסיים את התיכון. "לפני זה מעולם לא הייתי אפילו באולם קולנוע", הוא צוחק. "לא רק שסיימתי בזכות הקולנוע 12 שנות לימוד, סיימתי עם תעודת בגרות מלאה". 
על תקופת הצבא ששינתה את חייו הוא מספר: "ב-2003 התגייסתי לגדוד צבר של גבעתי, יצאתי למכים, והייתי לרב סמל הפלוגה בקבע, מפקדי רותם אדם ז"ל נהרג ביחד עם חבר למחלקה, אלכסיי חייט ז"ל במשימת שמירה על חיילים שאספו את שארי גופות הלוחמים מאסון הנגמש בציר פילדלפי. על כך עשיתי את הסרט שלי "קשת בענן". 
את אור יהודה הוא עזב רק לחמש שנים לטובת תל אביב שם למד קולנוע. אך אליה מספר שהיצירה הקולנועית משתלבת עם היצירה הפוליטית כדבריו. "אלו קריירות מקבילות, היצירות שלי מתעסקות בפריפריה ועוולות חברתיות וכך גם ההתעסקות שלי בעירייה - מטרת העל שלי היא לצמצם פערים חברתיים". 
הסדרה שכתב, 'העיר הטובה' מבוססת על סיפור חייו (מחנך כיתת אתגר של תיכון בעיר פריפריאלית, שמפתח קשר תלותי עם תלמיד ובמקביל מתקשה להתמודד עם הזהות המינית שלו ופונה לטיפולי המרה, כשהוא מפוטר מתפקידו, מחליט לרוץ לראשות העיר). 
"זה הסיפור שלי אחד לאחד, לימדתי קולנוע וחינכתי את התלמידים לאהוב את עצמם, אבל הרגשתי מקולקל, כי לא הייתי כנה עם עצמי - פניתי לטיפולי המרה והבנתי כמה זה רע ומזיק, למען האמת, הטיפולים הם אלו שעזרו לי בסופו של דבר לצאת מהארון כי הבנתי כמה זה לא תקין", מספר. 
היציאה מהארון הובילה את אליה לפעול למען עוד אוכלוסיות בעיר, ולצד מרכזים קהילתיים שהקים, ביניהם אחד לאוכלוסיה החרדית - הוא הקים גם מרכז איגי. כשארגן אליה לראשונה הפנינג משפחות גאה בעיר, פשקווילים (כרזות מחאה) נתלו ברחובות בהם נכתב: 'שומו שמיים, בעירנו ממסדים את האחים הלהט"בים'.
"יש סיבה שאני עושה את מה שאני עושה. אני אוהב ליצור ואני אוהב את אור יהודה ואני רוצה ליצור שיוויון. פה גדלתי, הזהות שלי בנויה על העיר הזאת, ואני רוצה שכל הילדים בעיר יוכלו לממש את עצמם כמו שאני הצלחתי. זאת הסיבה שאני בעשיה חברתית ציבורית, זאת הסיבה שאני משקיע כל כך הרבה כסגן ראש עיר", מסכם אליה. 
על הקשר ההדוק בין המצב היום לבין סרטו "קשת בענן" שעלה השבוע ב'הוט', הוא מסביר: "אי-אפשר לא לדבר על הסרט. זה הזוי לחשוב שלפני 20 שנה בדיוק אני הייתי במקום שכולם מדברים עליו עכשיו – ברפיח – מאבטח חיילים שמחפשים חלקי גופות של חיילים ישראלים כדי להחזיר אותם לקבורה ראויה. שני עשורים עברו, אבל דבר אחד לא השתנה - לצד הלחימה, המטרה העליונה של הלוחמים במדינה היא לבחור בחיים ולהחזיר את בניה ובנותיה הביתה". 
 
עוד מוסיף אליה: "אני יודע מה זה לחזור לאזרחות ממלחמה, ומעבר לכל מה שדיברנו עליו, אני אפעל בקדנציה הקרובה למעטפת אמיתית שתיתן מענה לצרכים של מילואימניקים. יש לי המון תכניות והכל במצע, אבל חשוב לי שידעו שאני לא רק רואה אותם ודואג להם, אני מבין אותם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הגאווה של העיר!
    תושב 02/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלירן הוא הגאווה שלנו בחור מוצלח ועם לב ענק!
    סגור