בארץ

"חוק המצלמות" בגני הילדים הגיע לכנסת: "כל גננת היא בגדר חשודה"

ועדת החינוך קיימה דיון בתיקון והרחבה של החוק, לפיה יחול גם על גנים בוגרים יותר ויאפשר להורים לצפות בילדיהם בשידור חי ובאופן מקוון. ח"כ רון כץ: "רמת האמון תעלה פלאים". אב לבת שעברה התעללות: "ראינו איך דורכים לילדה שלי על הראש". נציגת המשטרה: "קיים קושי בפגיעה בפרטיות"
מערכת ice | 
חוק חינוך חובה-אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ הדס פרוש)
ועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה היום (שלישי) דיון בתיקון והרחבה של "חוק המצלמות" בגני ילדים. על שולחנה של הוועדה עלו מספר הצעות חוק: הצעת חוק ממשלתית המבקשת להרחיב את מספר המפקחים הקיימים כיום וכן הצעות חוק פרטיות של חברי הכנסת רון כץ, אופיר כץ ויוסף עטאונה המבקשות לתקן את החוק כך שתתאפשר להורים לילדים בגילאי 0-3 צפייה במתרחש בגן בשידור חי ובאופן מקוון. מתנגדי ההצעות טענו לפגיעה בפרטיות של צוות המטפלות - וגם של הפעוטות. 
בשנת 2018 נחקק 'חוק המצלמות' שנועד לצמצם את תופעת ההתעללות בפעוטות. בחוק זה הוחלט כי הסמכות לצפייה ולשימוש בצילומים תהיה למשטרת ישראל או למפקח הממונה על ידי המשרד המטפל. 
 
ח"כ רון כץ הגיש הצעת חוק לפיה חוק המצלמות יחול גם על גני ילדים בגילאי 3-6, תוך מתן אפשרות להורי הפעוטות לצפות בילדיהם בשידור חי ובאופן מקוון, בכפוף להסכמה של 70% מההורים או יותר. היועצת המשפטית לוועדה עו"ד נירה נירה לאמעי ביקשה לחדד בפתח הדיון כי ועדת שרים לחקיקה החליטה שגני הילדים לא ייכללו בהצעת החוק וכך למעשה התיקון הנידון בהצעת החוק הפרטית נוגע כעת לפעוטות בגילי 0-3 בלבד.
יוזם הצעת החוק ח"כ אופיר כץ: "רציתי שהצעת החוק תחול על ילדי גן בגילאי 3-6, אבל בשלב זה - זה הסיכום. אם לא הייתי מסכים לזה שהתיקון יחול על גילאי 0-3 בלבד, גם זה לא היה. שר החינוך והמשפטים תומכים בהצעה הנוכחית". 

הדיון בוועדת החינוך של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
עוד אמרה היועמ"ש לוועדה כי הצעת החוק הממשלתית, מבקשת להסמיך מפקחים נוספים שיוכלו לבצע את אכיפת החוק וכן תאפשר מתן סמכויות לאותם מפקחים לצפות בצילומים מהפעוטון לא רק בעקבות חשד לפגיעה בשלומם של הפעוטות, אלא באופן שוטף.
שרית שפיגלשטיין מהייעוץ המשפטי של משרד החינוך: "בימים אלה המשרד בוחן את ההצעות הפרטיות. טרם התגבשה עמדה". 
באיגוד גני הילדים הפרטיים התנגדו לתוספת מפקח מטעם הרשות המקומית, כפי שמוצע בהצעת החוק הממשלתית: "רשות מקומית המפעילה גנים מטעמה אינה יכולה לשמש גם כמפקח, בשל ניגוד העניינים והחשש לפגיעה בחופש העיסוק. גם להצעת החוק הפרטית שתאפשר צפייה אונליין התנגדו בארגוני גני הילדים בשל הגנת הפרטיות". 
נציגת האגף לגננות בהסתדרות המורים ענת דדון: "בכל יום גננות משאירות מפתח ומתפטרות. בשישי האחרון היו בת"א 40 גנים סגורים בגלל מחסור בצוותים. אני פונה למשרד החינוך למצוא פתרון למחסור העצום בגננות שעומד להתרחש עלינו ב-1.9.אל תתנו יד לפגיעה שכל גננת היא בגדר חשודה וחוששת האם תוגש נגדה תלונה במשטרה." 
 
מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ רון כץ: "אני לא מסכים שהצעת החוק תביא לפחות מטפלות לתחום. מה שיעזור זה הדרכות לצוותים והגדלת השכר. אני מבין את הרעיון של האח הגדול אבל אני רואה את זה הפוך, כי זה יוריד את תלונות השווא, אנחנו נראה צוות שהרבה יותר בטוח בעצמו להיכנס למעון. היחסים של הצוות עם ההורים ישתפרו דרמטית. רמת האמון תעלה פלאים וגם גיוס הצוותים יהיה קל יותר". 
שירן, אימא של נווה שעבר התעללות בגן: "למעלה ממאה סרטוני זוועה שרואים בהם חניקות וילדים שנזרקים על הקיר כמו כדורי טניס. הילד שלנו פרפר בין חיים למוות במשך 8 דקות אחרי שהיכו אותו קשות ובמקום לטפל בו, שלחו אותו הביתה. לדברי הרופאים, אם הייתי מגיעה 10 דקות אח"כ הייתי מדברת עליו בלשון עבר. וכל זה בגן שהיו לו רשימות המתנה, ומהקלטות מהגן התברר כגן סיוטים". 
נמרוד, אביה של מיה דיבר מדם ליבו: "בגן הזוועות בחדרה, היינו חברים הכי טובים עם צוות הגננות. כשהתחילו לדבר על מעשים בגן – לא האמנו ותמכתי בצוות הגננות ואמרתי להורים האחרים שהם משקרים. לא האמנתי לסרטונים שיצאו. יום בהיר אחד פתחנו טלוויזיה וראינו איך דורכים לילדה שלי על הראש, מטיחים אותה ואחרים. הילדים אכלו מהרצפה. האכילו 35 ילדים בכפית אחת. אתמול היה יום השואה וסבתי בת ה-95 אמרה שאז נתנו להם מזלג, אבל הבת שלי אוכלת עם הידיים מהצלחות של אחרים, כדי שהצלחת שלה תישמר לה, וכך זה עד היום - כבר שנה אחרי המקרה". 
מנהלת מטה המאבק למען הילדים אלונה דניאל: "עוד כמה דורות נקריב? יש פה הרבה נציגים שמתנגדים ושומרים על צוות המטפלות שלא ייפגע, אבל לילדים אין לובי, זה רק אנחנו ההורים שנגזר עליהם להיכנס לסטטיסטיקה, שחלקם הלכו למעון וחזרו עם תו נכה. ב-70% מהמקרים, כשמפקחת הגיעה למעונות הפרטיים ופתחה מצלמות, היא ראתה אלימות, דיווחה והוגשה תלונה. בעקבות חוק המצלמות סגירת התיקים ירדה ל-34%". 

הדיון בוועדת החינוך של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מנהלת האגף לגיל הרך בוויצו שרון זיגדון: "דרושה הכשרה ייעודית למי שצפוי לצפות בצילומים גם בהיבטים פדגוגיים וגם בהיבטים פליליים, כדי להבין ולנתח נכון את הסיטואציות אליהן הם נחשפים. יש להסדיר גם את נושא האודיו, כך שיאפשר להבין טוב יותר את המקרים במעונות ולחבר בין הצילום לבין הנאמר בו. בנוסף, חשוב שכחלק מתהליך ביקור של פיקוח משרד החינוך תתקיים בדיקה אקראית של המצלמות במעון". 
סיוון שחר, ראש חוליית חסרי ישע וקטינים בחטיבת החקירות במשטרה: "ההיגיון שבחוק מובן אך יש בו מספר קשיים – הפגיעה בפרטיות של הילדים, החשש מאיך יפקחו כשהורים מתחלפים מידי שנה וההרשאות לצפייה נותרות. עלינו לוודא שלא ליצור פגיעות קשות וחמורות אף יותר. כרגע אנחנו מסמיכים הורים להיות מפקחים. חייבים לחזק את מערך הפיקוח של משרד החינוך". 
רינת ברנדל מהרשות להגנת הפרטיות: "באונליין יש גם בעיה ברמת אבטחת מידע. לא ניתן להבטיח שכל הגנים יעמדו ברמת האבטחה הזאת, לרבות פדופיליה". 
 

נציגת משרד הרווחה דינה בר לביא אמרה שהמצלמות הן כלי עבודה טוב לצוות ולהורים, אבל לא אונליין: "יש לנו 180 מעונות יום שיקומיים לגילאי חצי שנה עד שלוש ובכל אחד מהם מותקנות מצלמות בכל אזורי הטיפול, להוציא חדרי החתלה, שם יש חלון שקוף לצפייה מהכיתה עצמה. בכל מעון יש צוות של כוח אדם מתוגבר ואין כמעט תלונות של הורים בענין הזה". 
נציגת בית איזי שפירא לילדים עם מוגבלות: "עלינו חל חוק מעונות יום שיקומיים ויש אצלנו פיקוח הדוק וביקורות של משרדי הרווחה והבריאות, וחל עלינו חוק המצלמות כמו בכלל המעונות. האיזון הנכון הוא מה שנמצא כעת. הכנסת מצלמות באונליין, או אפילו צפייה מדגמית עם הורים – תפגע, ולכן אנחנו מבקשים להחריג אותנו". 
עופר ארזי, מתכנן ומתקין מצלמות אבטחה: "אין היום מקום שלא מצולם במדינה. אפשר לייצר ססמא אחת לכל הורה. זה סוג של טרחה ויצטרכו להחליף כשמתחלף הורה. אפשר גם להחליט בחוק שכל 3 חודשים מחליפם ססמא. ענין הפרטיות שהוצג פה ממילא לא קיים בגן, כי רואים מטפלות והורים שמצלמים בגן ומפיצים הלאה את התמונות". 
מור דקל יו״ר העמותה למען הילד בגיל הרך אמרה בוועדה: ״אני הראשונה שאתמוך בכל דבר למען שיפור החינוך, אני מברכת על החוק למען הילדים אבל שנותנים רק פלסטר אתם מביאים רגולזציה בלי תקציבים, בלי תוכניות דווקא במשבר הכי גדול במדינת ישראל  בתקופה הזו אני מזכירה לכם שיש עשרות אלפי ילדים מפונים במלונות שם שמו להם אוהל למסגרות והם לא מדברים על מצלמות.
"אם נשים את כל הביצים שלנו והאנרגיה רק על זה , זה לא יתן שום דבר ההורים באמת יקבלו 24/7 כי בראשון לספטמבר רוב ההורים ישארו בבית כי לא יהיו מסגרות. אני מסתכלת על טובת הילדים אני רוצה מסגרת איכותית עם אמון שאמא משלמת 4700 שקל ועדין היא לא סומכת על המקום שבו היא שמה את הילד. לאן הגענו!  הדיון הזה בזמן פגרה היה צריך להיות רחב ולא רק מצלמות אונליין. יש כל כך הרבה מה לעשות לגיל הרך גם לחטופים וגם למפונים, אתם שמים על השולחן כותרות פופוליסטיות לכנסת ולתקשורת״.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה