בארץ

דני יתום בריאיון: "המלך חוסיין היה חשדן כלפי נתניהו"

בריאיון  ל-ice מספר ראש המוסד לשעבר, האלוף במיל' דני יתום, על הקשר המדיני בין ירדן לישראל: "חוסיין היה חשדן כלפי נתניהו ולא העריך אותו כפי שהעריך את רבין" וכי רק בעקבות אוסלו ירדן הסכימה להגיע להסכם שלום | 30 שנה לאוסלו - פרויקט מיוחד
דוד זולדן |  2
דני יתום (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני, shutterstock)
30 שנה עברו מאז קיץ 1993 בו נחתם הסכם אוסלו. בסדרת כתבות וראיונות ננתח את ההסכם על רקע משמעותו לימינו, הכלכליות והפוליטיות, והאם ואיך שינה את פני המציאות הישראלית.
בריאיון מיוחד ל-ice חושף ראש המוסד לשעבר, האלוף במיל' דני יתום, את היחסים בין המלך חוסיין לרה"מ נתניהו, מסביר איפה טעינו, משתף בתחושות ההחמצה ועל התקווה שנגוזה. יתום חוזר לפרשת חיסול משעל וגילה כי: "לאחר הניסיון לפגוע במשעל איים המלך שאם משעל ימות הוא יהיה חייב לתלות את שני אנשי המוסד שהוחזקו על ידי שירות הביטחון הירדני, המלך חשש שאם משעל ימות, הפלסטינים שמהווים רוב בממלכה יזמו הפרות סדר גדולות שעלולות לסכן את משטרו ומעמדו".
הסכם אוסלו היה טוב לישראל?
"הסכמי אוסלו נחתמו במסגרת המו"מ בין ישראל לפלסטינים כשבמקביל התקיימו דיונים עם הסורים, הירדנים והלבנונים. גישתו של רבין ז"ל הייתה שחייבים לנסות הידברות במטרה להפסיק את שפיכות הדמים בין ישראל ושכנותיה. הסכמי אוסלו היו צעד בכיוון הנכון. ירדן הסכימה להגיע אתנו להסכם שלום רק בגלל הסכמי אוסלו מכיוון שירדן לא רצתה להיות הראשונה שחותמת על הסכם איתנו".
איפה טעינו?
"בדיעבד, צריך היה להקפיד הקפדה יתרה על כך שערפאת יעמוד בהתחייבויות הפלסטיניות בהסכמי אוסלו. לא רק שערפאת לא נלחם בטרור החמאסי אלא במספר לא קטן של מקרים נתן לתנזים להבין שפיגוע נגד ישראלים משרת את האינטרס הפלסטיני במטרה לרכך את עמדת ישראל. הסיבה העיקרית לכישלון אוסלו ולכישלון המגעים עם שכנינו היא רצח רבין, תהליך השלום ספג מכה אנושה כתוצאה מהרצח הנפשע מאז לא התאושש".
האם זה נכון שרבין רצה לפרוש מהסכמי אוסלו ופרס לחץ עליו להישאר?
"רבין היה מאוד סקפטי ביחס למו"מ באוסלו ולא העריך שנגיע להסכמים עם הפלסטינים. פרס עדכן את רבין על מהלך השיחות באוסלו ורבין אפשר לפרס להמשיך במו"מ. בשלב מסוים החלו הצדדים (הישראלי והפלסטיני) לגבש הסכמות להסכם ביניים, ורק אז השתכנע רבין שבהסכם כזה יש פוטנציאל חיובי. רבין לא רצה לפרוש משיחות אוסלו ופרס לא לחץ עליו להישאר. זאת הייתה הערכתו של רבין שהסכם עם הפלסטיניים בעת ההיא משרת את האינטרס הישראלי".
 
מי היה דומיננטי יותר בחורבן ההסכם: הימין שנלחם באוסלו או החמאס והפיגועים שהוציא מדי יום?
"האיום העיקרי על הסכמי אוסלו נבע מביצוע פיגועים רבים על ידי החמאס בהם נרצחו ונפצעו לא מעט ישראלים, אבל גם הימין שהתנגד בתוקף להסכם תרם את חלקו. אולם בשורה התחתונה כישלון הסכם אוסלו היה פועל יוצא מעמדת ערפאת, מפיגועי החמאס מהתנגדות הימין ובעיקר מרצח רבין".
חשפת בספרך: "שותף סוד" שנתניהו פגע ביחסים עם ירדן כשהפנה לחוסיין את סוליית הנעל, האם היו עוד מקרים שפערי המנטליות פגעו ביחסים בין שתי המדינות?
"המלך חוסיין לא גילה חיבה יתרה לנתניהו וזה בלשון המעטה. הוא היה חשדן כלפיו ולא העריך אותו כפי שהעריך את רבין. התנהגות נתניהו בפגישותיו עם המלך הייתה אדנותית כלומר נתניהו הקרין עליונות על פי המלך, דוגמה נוספת להתנהגותו המעליבה הייתה כשפגש את המלך וטפח מספר פעמים על כתפו כאילו שניהם "סחבקים" מאותה כיתה, התנהגות שפגעה מאוד במלך. אני לא חושב שהדבר נבע מחוסר הכרותינו עם המנטליות הירדנית שאותה אנחנו מכירים היטב עובדה היא שבפגישות עם ישראלים אחרים המלך חש נינוח ולא נפגע מהתנהגות אורחיו הישראלים".
בדיעבד, האם זאת הייתה טעות להציל את חיו של חאלד משעל ועד כמה ירדן הייתה נחושה לבטל את ההסכם אלמלא ניצלו חייו?
"לאחר הניסיון לפגוע במשעל איים המלך שאם משעל ימות הוא יהיה חייב לתלות את שני אנשי המוסד שהוחזקו על ידי שירות הביטחון הירדני, המלך חשש שאם משעל ימות, הפלסטינים שמהווים רוב בממלכה יזמו הפרות סדר גדולות שעלולות לסכן את משטרו ומעמדו. מבחינתי, המשימה החשובה ביותר, לאחר כישלון ההתנקשות, הייתה להחזיר את אנשינו בשלום הביתה וכך עשיתי".
נוכח המצב הלאומי השברירי, האם בעת הזאת היית חפץ לשבת על המדוכה בתפקיד משפיע בכדי למנוע מלחמת אחים?
"מדינת ישראל נמצאת כיום באחת משעותיה הקשות ביותר. העם מפולג, מקוטב, וקרוע. חצי עם שונא את החצי האחר. אנחנו חייבים למנוע מלחמת אחים בכל מחיר. ההתפתחות השלילית הזאת נובעת כתוצאה מההפיכה המשטרית שמובילה לדיקטטורה במקום הדמוקרטיה ומהדרך הדורסנית של הקואליציה להעביר את החקיקה הרעה שמשרתת את נתניהו, סמוטריץ', בן גביר, רוטמן, לוין והמפלגות החרדיות אבל פוגעת באופן אנוש בעם ישראל. אני מוכן לתרום מניסיוני ויכולותיי כדי למנוע הדרדרות ביחסים בין השבטים שמרכיבים את החברה הישראלית".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    איש כושל
    מולי 05/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע לתת במה לאיש כושל ומכשיל?רק לשם דוגמה:כיצד הוא מעז לתלות את כשלון ההסכם בהתנגדות הימין בנשימה אחת עם פיגועי הדמים של עראפאת והחמאס????כמו עוד בוגר של היחיד (אדון אהוד ברק),הקנאה בביבי מוציאה אותם מדעתם!תתביישו לכם "בוגרים"
    סגור
  • 1.
    יתום
    איקס 05/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה שקרן,ההיפך הוא הנכון!!אנחנו זוכרים,,אתם תהפכו את העולם מהקנאה והשנאה שלכם לביבי
    סגור