בארץ

כלכלנים בכירים באזהרה חמורה: "סמוטריץ' מסכן את הכלכלה"

ד"ר לב דרוקר, אחד מהכלכלנים המנוסים בישראל, מעריך שהפגיעה מהלחימה תהיה מתונה באזור ה2-3% במידה וישראל תנצח בלחימה, אך מזהיר כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' גורם לדבר הפוך כאשר הוא מעביר את כספי העודפים לחרדים ומתנחלים
מערכת ice |  1
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי, יונתן זינדל, יוסי זמיר)
ד"ר לב דרוקר, אחד מהכלכלנים המנוסים בישראל, מעריך שהפגיעה מהלחימה תהיה מתונה באזור ה-2-3% במידה וישראל תנצח. אך לדבריו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעמיד בסכנה מצב זה וגם את הניצחון בלחימה, כאשר הוא מעביר את כספי העודפים לחרדים ומתנחלים, כך מדווח דה מרקר.
לפי ההערכה, בשלב זה כאשר איש אינו יכול לדעת כיצד המלחמה תסתיים, מדובר בהערכה גולמית והוא נאחז בתקדימים היסטוריים ממלחמת יום כיפור ומבצע צוק איתן.
דרוקר מאמין כי צה"ל יידע להתגבר על הלחימה ולנצח תוך חודשים ספורים. על סמך תוצאות צוק איתן ומלחמת יום כיפור, דרוקר מאמין ומעריך שהנזק הכלכלי יהיה ביניהם 2-3% שיורגש בעיקר ב-2024. הצמיחה בשנה הנוכחית תרד מ-2.7% ל-2.5% פגיעה קטנה מכיוון שהמלחמה פרצה לקראת סוף השנה. לעומת זאת בשנה הבאה הצמיחה תפחת מ-3.1% ל-0.5-1.5% והיא עשויה להימשך גם לתוך 2025. בנוסף לכך מעריך דרוקר כי חברות האשראי יורידו משמעותית את דירוג האשראי של ישראל בעקבות הלחימה.

לעומתו פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרן לכלכלה באוניברסיטת רייכמן, מדבר בטון חריף יותר ואומר כי יש לבטל את ההסטה של 14 מיליארד שקל להסכמים קואליציוניים. למרות זאת הוא מסרב להעריך בשלב זה תוצאות המלחמה. החשש העיקרי מנזק כלכלי חמור הוא מאיבוד האמון בציבור ולא ברור אם ניתן יהיה לשקם את התושבים והיישובים שנפגעו. בימים אלו שר האוצר סמוטריץ' דווקא מאיץ את קצב הסטת הכספים, כנראה מחשש כי ממשלת חירום עלולה לעכב את העברת הכספים המגזריים לחרדים ולמתנחלים. בכך סמוטריץ' מקבע את העברת הכסף, ומייצר מצב כי את ההוצאות האדירות של המלחמה לא תהיה ברירה להוציא אלא מקיצוץ של תקציבים מעודדי צמיחה, ותקציבים שוויוניים המיועדים לאוכלוסייה כולה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עצה לבורסה
    טוליפ 10/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כבר 3 שבועות באמת לא התפרסם מכתב כלכלנים שמזהיר שהכלכלה עומדת להחרב בשל החלטות הממשלה , אך זה מרענן שהכלכלן הוא איננו יעקב פרנקל שככל הנראה חש מותש מלהעניק תחזיות שלאחר מכן התבדו והתבררו כקליפת השום כך שנביאי שקר אחרים תפסו כעת את מקומו , ומעניין שהם לא הרהרו שאולי הצמיחה תהיה גבוהה יותר משחזו כי אם בעזרת השם ננקה את האזור מישות טרוריסטית שמררה את חיינו הרי האזור יהפוך ל בטוח יותר להשקעות מבחינה ביטחונית אך אצל הכלכלנים כמו אצל הכלכלנים מציאות לחוד ואמינות לחוד כי הכל כשר בממלכת רק לא ביבי
    סגור