בארץ

חרבות ברזל, היום ה-17: שתי החטופות שוחררו, ירי בדרום

צה"ל סיכל חוליית מחבלים בשטח לבנון, ‏תושבים בעוטף עזה מספרים על תקיפה אווירית נרחבת: "כל הבית שלנו רועד". במקביל, סוכנות הידיעות הפלסטינית מתארת מתקפה סביב בתי החולים שיפא ואל-קודס בעזה. נתניהו נפגש עם ראש ממשלת יוון וראש ממשלת הולנד
מערכת ice |  1
מלחמת חרבות ברזל (צילום פלאש 90/ עבד רחים כתיב, אדי ישראל, מיכאל גלעדי)
​אחרי ההודעה שעמנואל מקרון יגיע ביממה הקרובה, היום (שני) החל יומה ה-17 של מלחמת חרבות ברזל, המערכה הכבדה שהביאה להירצחם ונפילתם של לפחות 1,400 חיילים ואזרחים ישראלים ונראה כי החמאס ממשיך בתעלולי הלוחמה הפסיכולוגית עם מוחם של אזרחי ישראל עם הודעות שמנסות לפלג.
על פי הניו יורק טיימס, שר ההגנה אוסטין המליץ לשר הביטחון גלנט שכדאי "לעכב את פלישה קרקעית לעזה, בתקווה לקנות שיאפשר משא ומתן על שחרור בני ערובה ולאפשר סיוע הומניטרי נוסף להגיע לפלסטינים".
 

דובר צה"ל עדכן הלילה כי כוחות של צה"ל תקפו במהלך הלילה חוליית מחבלים שזוהתה בשטח לבנון והשמיד את משגר הנ"ט ששימש אותה. על פי החשד תכננה החוליה לבצע ירי נ"ט למרחב שלומי. 
שר החוץ האיראני, חוסין אמיר עבדאללהיאן: שוחחתי עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי על "שליחת סיוע הומניטרי", וקיימתי שיחות עם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה ומזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נח'אלה
‏תושבים בעוטף עזה מספרים שהתקיפה הנרחבת של חיל האוויר בעזה לא מפסיקה: "כל הבית שלנו רועד מהבומים". במקביל, סוכנות הידיעות הפלסטינית: תקיפות אויריות של צה"ל סביב בתי החולים שיפא ואל-קודס בעזה. דיווח נוסף: בתי חולים בעזה קיבלו קריאה להתפנות
06:05 - צה"ל התיר לפרסום כי רב"ט תמיר ברק, בן 19 מניר אליהו, לוחם צמ"ה בחטיבה הדרומית בחיל ההנדסה הקרבית, נפל במהלך פעילות מבצעית באזור כיסופים. הודעה נמסרה למשפחתו.
07:00 - המתח הניכר בגזרה הצפונית נמשך. צה"ל תקף תשתיות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון. צה"ל תקף מטרות צבאיות ביניהן מתחם צבאי ועמדת תצפית ששימשו את הארגון. כמו כן, כלי טיס של צה"ל תקף חוליית מחבלים שפעלה במרחב הגבול והשמיד אמצעי לחימה שהיו ברשותה.
08:30 - למרות ההודעה של מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי לא נכנס אמש דלק לעזה - ראש רשות האנרגיה בעזה, אמר הבוקר לרדיו קול פלסטין: "6 מכלי דלק נכללו בין המשאיות שנכנסו אתמול לרצועת עזה".
עם שעות הצהריים, לשכת התקשורת הממשלתית בעזה פרסמה הבהרה: "אנחנו מכחישים את ההצהרות החדשות שנפוצו, ומאשרים כי לא נכנס דלק לרצועת עזה מאז תחילת המלחמה. המשאיות שהגיעו במהלך היומיים האחרונים לא כללו דלק, למרות הצורך הדחוף בו כדי להבטיח את המשך עבודתה של מערכת הבריאות והשירות ברצועה".
 

08:55 - דובר צה"ל: תקפנו יותר מ-320 מטרות בעזה ביממה. בנוסף,  222 משפחות חטופים עודכנו, ביניהם אזרחים זרים. בין היעדים שנתקפו בהכוונת שב"כ ואמ"ן, מנהרות בהן פעילים של ארגון הטרור חמאס, עשרות מפקדות מבצעיות שבחלקן הסתתרו מחבלי חמאס והג'יהאד האסלאמי, מתחמים צבאיים ששימשו את הארגון ועמדות תצפית. 
כמו כן, ביממה האחרונה צה"ל השמיד מטרות העלולות לסכן את הכוחות הנערכים בעוטף עזה לקראת תמרון קרקעי ברצועה ובתוך כך תקף עשרות משגרי פצמ"רים ועמדות נ"ט בשטח הרצועה. בעזה מדווחים על עשרות הרוגים בתקיפות אינטנסיביות של חיל האוויר הלילה בצפון ובדרום הרצועה. דובר צה"ל הוסיף לטעון מאוחר יותר כי יש בידיו שבויים של החמאס.
09:49 - דיווח ראשוני על בכיר בג'יהאד האסלאמי שחוסל. 
​09:55 - משרד הבריאות בעזה מאשר: 60 הרוגים בתקיפות צה"ל הלילה.

10:00 - סגן מפקד משמרות המהפכה האיראניים, תא"ל עלי פדאווי מאיים: "במידת הצורך נירה טילים ישירות לעבר חיפה". 
10:30 - דיווח בניו יורק טיימס לפיו שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין יעץ לשר הביטחון יואב גלנט לדחות את המבצע הקרקעי בעזה. בניו יורק טיימס מצטטים בכיר ישראלי: "חמאס ככל הנראה ישחרר 50 אסירים בעלי אזרחות כפולה". 
עוד דווח בניו יורק טיימס כי חמאס העבירו מסרים שבהם הם מזהירים את ישראל כי פלישה קרקעית לעזה תפחית את הסיכוי לשחרור החטופים. נוסף על כך, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, במהלך פגישתו עם נתניה סיפק לו דוגמאות רבות למה שקרה בכניסה הקרקעית של ארה"ב באפגניסטן ובעיראק.
 
11:00 - שיירה של משאיות המובילות ציוד הומניטרי נכנסות לרצועת עזה ממצרים דרך מעביר רפיח. המשאיות ממתינות לבידוק על מנת לוודא את תכולתן. 
11:30 - לאחר יותר מ-14 שעות ללא אזעקות, ולילה שקט למדי, חודש הירי לאשקלון ולעוטף עזה. התרעות צבע אדום נשמעו באשקלון, כפר סילבר, כרמיה, בת הדר, מבקיעים, יד מרדכי ויישובים סמוכים. ממד"א נמסר בהמשך לאזעקות בגזרת אשקלון ועוטף עזה כי לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים. ירי נוסף לאשקלון ולזיקים כמה דקות מאוחר יותר. 
12:18 - הירי לעוטף נמשך כל העת: מבטחים, עמיעוז, ישע. 
12:30 - רה"מ בנימין נתניהו נועד עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס, בלשכת רה"מ בירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ראש הממשלה, ידידי הטוב קיריאקוס, טוב מאוד לראותך פה. אני מעריך את הסולידריות שלך, של הממשלה שלך ושל העם היווני בשעה אפלה זו. זה מאבק נגד הציוויליזציה. זה הציוויליזציה נגד הברבריות. אנחנו בצידה של הציוויליזציה, ועלינו להתאחד כולנו נגד החמאס, שהוא למעשה דאעש". 
ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס: "אני מגיע לפה לא רק כבן ברית, אלא כידיד אמת. מהרגע הראשון, יוון הגנה ותמכה בזכותה של ישראל להגנה עצמית בהתאם לחוק הבין-לאומי, ואנו עושים הבחנה ברורה מאוד בין חמאס לעם הפלסטיני. נמשיך להיות מסוגלים לתמוך בכם ולקוות שמה שיקרה, יהיה ללא מחיר הומניטרי גדול מדי, אבל אתם יכולים לסמוך על התמיכה והעזרה שלנו". 

ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת יוון מיצוטאקיס (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
12:44 - דובר צה"ל מעדכן כי מיירט שוגר לפני זמן קצר לעבר מטרה חשודה שחצתה משטח דרום לבנון. הופעלה התרעה בשטח פתוח באיזור הצפון בעקבות היירוט.
13:00 - מטח ירי כבד לעבר באר שבע, יישובי הסביבה והפזורה הבדואית. התרעות צבע אדום נשמעו בבירת הנגב, בעומר, ביישוב לקיה, באום בטין ואל סייד. אזעקות גם בנחל עוז. זוהתה נפילה בשטח פתוח בנגב.
14:30: משטרת ישראל הודיעה כי בפעילות משותפת של משטרת ישראל, צה"ל, משרד הבריאות, המכון הפתולוגי לרפואה משפטית, וארגוני מתנדבים בתחנת ריכוז החללים במחנה שורה, נמשך מאמץ הזיהוי של קרבנות הרצח ההמוני מתחילת הלחימה. עד היום זוהו בתחנת ריכוז החללים במחנה שורה 780 חללים שהם כ-83% מהאזרחים (שאינם חיילים) אשר נרצחו במערכה וגופותיהם הובאו לזיהוי במחנה. עד כה הועברו לקבורה 680 חללים.
15:28: אזעקות נשמעו בכפר מסריק, עכו והקריות, נשמע יירוט לא ידוע על נפגעים
17:00: אעזקה נשמעו נשמעו באזור קריית שמונה ויישוביי הגליל העליון, צה"ל תוקף חוליית נ"ט בסמוך לגבול לבנון, נכון לשעה זו אין דיווחים על נפגעים.
17:15: ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה שאמר בפגישה: "טוב להיות כאן".
17:45: שני אזרחים נפצעו קל מברסיסי רקטה שנפלה בקריית שמונה. חבלני משטרת ישראל מבצעים סריקות אחר שרידים נוספים של שיגורים ברחבי העיר.
18:25: שר החוץ אלי כהן ונציגי המשפחות החטופות יגיע מחר לדיון במועצת הביטחון של האו"ם. בדיון ישתתפו שיר חוץ של מספר מדינות באירופה וכהן אף צפוי לנאום בדיון שיצא לפועל ביוזמה של ברזיל.
בהמשך לדיווח הראשוני על הפעלת התרעה, מחבלים ירו לפני זמן קצר לעבר מוצב צה"ל במרחב משגב עם, הירי הפעיל התרעה במרחב העיר קריית שמונה.
צה"ל מגיב באש לעבר מקורות הירי בשטח לבנון.
דוברות מד"א: בהמשך לאזעקות בקרית שמונה: חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח זיו, 2 פצועים במצב קל, בהם: גבר בן 39 וילדה בת 10 שנפצעו מהדף זכוכיות.
דובר צה"ל מעדכן כי צה"ל תקף שתי חוליות מחבלים שניסו לשגר טילי נ"ט לעבר ישראל כלי טיס מאויישים מרחוק תקפו לפני זמן קצר שתי חוליות מחבלים שזוהו במרחב הר דב ובמרחב מתת וניסו לשגר טילי נ"ט לעבר שטח ישראל. צה"ל תוקף בארטילריה בשטח לבנון בתגובה לזיהוי החוליות.
19:15: ניצול הטבח בקיבוץ לחברי הפרלמנט בבריטניה: "חמאס לא דובר את השפה הזו, הוא דובר מוות והרס. שר הביטחון גלנט סייר מול חופי עזה.
19:45: השר לוין חתם על תקנות שימנעו הגבלת חשבונות של חטופים, נעדרים, פצועים, מפונים ומגויסים.
20:00: חטופים בעלי אזרחות זרה ישוחררו בשעות הקרובות משבי חמאס.
20:45: דובר צה"ל דיווח במהלך הצהרתו כי ראש מערך הנ"ט של חמאס חוסל היום בצפון הרצועה.
21:15: חמאס מדווח כי שתי חטופות שוחררו. אזעקת צבע נשמעה בשדרות, איבים ובניר עם. נכון לשעה זו לא דווח על נפגעים.
21:35: על פי פרסומים, שוחררו החטופות הקשישות נורית קופר ויוכבד ליפשיץ. גורם ישראל מאשר את דיווחים על שחרור החטופים ,אך נכון לשעה זו הם עוד לא הגיעו לידיים ישראליות 
הוועד הבינלאומי של הצלב האדום סייע הערב בשחרור שני חטופים נוספים באמצעות הוצאתם אל מחוץ לעזה.
מטעם הצלב האדום נמסר: "תפקידנו כמתווך ניטרלי בין הצדדים לסכסוך הופך את עבודתנו לאפשרית. אנו ערוכים לבקר את החטופים שנותרו בשבי ולסייע בכל שחרור עתידי. אנו שמחים שבקרוב אלו ששוחררו יתאחדו עם משפחותיהם ואהוביהם".
22:50: ראש הממשלה שר הביטחון והרמטכ"ל התכנסו לצורך הערכת מצב בקרייה בתל אביב. נתניהו מסר: " אנחנו פועלים יחס כאגרוף". פורסמו תמונות ראשונות של שתי החטופות לאחר שחרורן.  
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פייק. (ל"ת)
    יהודה קפלן 10/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור