תקשורת ומדיה

לעוף על המיליון: מיכאל בר זהר וניסים משעל תובעים לשון הרע את רונן ברגמן

טוענים בתביעה כי ברגמן פנה להוצאות ספרים בחו"ל במטרה להכשיל את הפצת ספרם 'המוסד'. ברגמן בתגובה: "מדובר ב-2 פלגייטורים בני-בליעל"
ד"ר רונן ברגמן (צילום: דור מלכה, יח"צ) (צילום דור מלכה, יח"צ)
פרופ\' מיכאל בר זהר והעיתונאי ניסים משעל הגישו היום (יום א\') לבית המשפט השלום בתל אביב, תביעת לשון הרע בסך מיליון שקלים, נגד עיתונאי \'ידיעות אחרונות\' ד\"ר רונן ברגמן.
על פי כתב התביעה שהוגש באמצעות עו\"ד גיל בר זהר, ברגמן הכפיש את שמם בקרב מו\"לים והוצאות ספרים בחו\"ל, במטרה להכשיל את הוצאת המהדורה הבינ\"ל של ספרם המוסד - המבצעים הגדולים, לטענתם מתוך בצע כסף, קנאת סופרים וחשש לכישלון הספר המתחרה אותו עמד להוציא לאור.
בספטמבר 2010 פרסמו בר זהר ומשעל את ספרם שעסק במבצעים הגדולים של הארגון מהקמת המדינה ועד ימינו. בכתב התביעה צוין כי ברגמן טען לכאורה כי בר זהר ומשעל עשו שימוש בחומרים פרי עטו והשמיטו את שמו מרשימת המקורות של הספר.
2 הצדדים ניהלו משא ומתן, במסגרתו לקחו בר זהר ומשעל אחריות מלאה ופעלו מיידית לתיקון הטעות הטכנית של השמטת הביבליוגרפיה, והגיעו להסכם פשרה בו שילמו השניים לברגמן סכום כסף גדול ובהתאם הוציאו מהדורה מתוקנת הכוללת ביבליוגרפיה מסודרת ובה גם את רשימת המקורות שנלקחו ממנו.
עוד נטען כי ברגמן ביקש בנוסף מן התובעים לעכב את הוצאת המהדורה הבינ\"ל של ספרם במשך חודשים ארוכים, מכיוון שרצה להוציא ספר משלו על המוסד בשפה האנגלית. לאור זאת, הסכימו בר זהר ומשעל להימנע מפרסום המהדורה הבינ\"ל במשך כשנתיים, כך שברגמן יוכל להשלים את ספרו.
מסיבות שאינן ידועות, טוען עו\"ד בר זוהר, ספרו של ברגמן לא ראה אור ובשל החשש מהצלחת המהדורה הבינ\"ל של בר זהר ומשעל, \"הוא החליט להתנכל אליהם, לפגוע בהצלחת ספרם ולהתעשר על חשבונם\".
כשבועיים לפני מועד פרסום המהדורה הבינ\"ל של ספרם, מציין עו\"ד בר זוהר כי ברגמן שלח באמצעות עורך דינו סדרת מכתבים רצופים בשקרים ואמירות מכפישות להוצאות הספרים הזרות ובהם טען כי בר זהר ומשעל העתיקו חומרים מספריו וממאמריו ודרש מהוצאות הספרים להימנע מפרסום הספר. בנוסף, שלח ברגמן מכתב הכפשה לחברה הצרפתית שרכשה אופציה לסרט או לסדרת טלוויזיה על פי הספר, ובעקבות כך הקפיאה החברה את הפרויקט עד לתום הסכסוך.
בכתב התביעה טוען עו\"ד בר זהר \"ככל הנראה פירש הנתבע את רצונם הטוב של התובעים שהוביל להסכם הפשרה, כסימן לחולשה ואות לכך כי יוכל להוסיף ולהתעשר על חשבונם... משהתחוור לנתבע כי לא יעלה בידו להוציא ספר מתחרה באנגלית, הוא יצא במסע נקמה חסר מעצורים, תוך שהוא מוציא את דיבתם של הנתבעים, מכפיש את שמם ברחבי העולם, ומהלך אימים על מוציאים לאור בינלאומיים לבל יוציאו את ספרם של התובעים לאור\".
בכתב התביעה נטען כי מכתביו של ברגמן גרמו נזקים אדירים ופגעו בשמם הטוב של בר זהר ומשעל, ומעמדם כסופרים אמינים נפגע קשות בארה\"ב, אנגליה, אוסטרליה, צרפת, גרמניה ובמדינות נוספות. \"קנאת הסופרים של הנתבע העבירה אותו על דעתו\", נכתב, \"הוא פתח במסע הרס משולח כל רסן, תוך התעלמות מוחלטת מתוצאות מעשיו. הוא סבר כי לו הזכות הבלעדית על כל הקשור בפרסומים על המוסד הישראלי, וכל הנכנס לטריטוריה זו, הוא בבחינת פולש שיש לגרשו בכל האמצעים\".
לדברי פרופ\' בר זהר, \"רונן ברגמן מנסה לסחוט מאיתנו כספים שלא כדין. הוא גרם לנו נזקים עצומים ופגע בשמנו הטוב ברחבי העולם\". עו\"ד גיל בר זהר, ציין בהודעה שהוציא היום, כי \"נאלצנו לנהל קרב בלימה בשלוש יבשות בנסיון להקטין את הנזקים האדירים שגרם ברגמן\".
ברגמן: \"חלקים רבים הועתקו. לא ליד, לא בערך, פשוט Copy&Paste\"
על תביעתם של בר זהר ומשעל, הגיב ד\"ר רונן ברגמן קשות וכינה את השניים \"2 פלגייטורים בני-בליעל, ש\'כתבו\' ספר אודות המוסד כשחלקים נרחבים ממנו, עשרות רבות של עמודים, אם לא למעלה מכך, הם העתקה ישירה מכתבות וספרים פרי-עטי\".
בתגובתו טוען כי ברגמן כי \"חלקים רבים אחרים הועתקו מכותבים אחרים המתמחים בנושאי צבא וביטחון. לא ליד, לא בערך אלא עשרות אלפי מילים בהליך פשוט של Copy&Paste, בלי כל קרדיט, בלי לבקש אישור או רשות. חוצפה ועזות מצח שאין כדוגמתם. הטענה השקרית וההזויה כאילו \'נפלה טעות\' ו\'נשמטה\' הביבליוגרפיה, הופיעה בשלב מאוחר יותר בניסיון נוסף לתרץ את מה שבאמת קרה - מעשה פלגייט חמור ובוטה\".
\"העוול היה כה חמור (\'עשו לך פיגוע\' בלשונו של אחד מהקשורים בהוצאת הספר) עד שבית ההוצאה הציע לי להתחלק עם 2 \'הסופרים\' בהכנסות כך שכל אחד יקבל שליש\", המשיך ברגמן. \"בסופו של דבר סוכמה פשרה, במסגרתה, בין שאר התנאים, שולמו לי פיצויים. כשהתברר לי ש-2 \'המחברים\' לא עמדו בתנאי ההסכם, שלחתי התרעה להוצאות בחו\"ל שעמדו להוציא את הספר, כי יש בהוצאתו משום הפרה של הסכם הפשרה\".
\"לאחר שאיימתי כי אתבע אותם, יזם עו\"ד בר-זהר (בנו של מיכאל) הליך של פישור\", מתאר ברגמן. \"בטרם הסתיים ההליך הזה נודע לי היום מאמצעי התקשורת מה הייתה למעשה מטרתו - למשוך זמן כדי לאפשר ל-2 הגזלנים להקדים ולהגיש נגדי תביעה מופרכת זו לפני שאני אגיש את שלי. במקביל - לשכור יחצנים כדי להפיץ למהר ולהפיץ אותה לכל כלי התקשורת לפני שאקבל אותה ואוכל להגיב. את שאר הדיון נקיים בשמחה בבית המשפט\".
על תגובתו של ברגמן ביקר עו\"ד גיל בר זהר להגיב. \"אכן יזמתי את הגישור במטרה להידבר ברוח טובה, אלא שדווקא בגישור התגלו מימדי הסחטנות של ברגמן\", מסר בר זהר. \"הגישור הסתיים, ואני אישית שוחחתי עם המגשר בשבוע שעבר ומסרתי לו שלקוחותיי מאוד כועסים ובכוונתם להגיש תביעה\".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    תפסיקו לכתוב 2 אנשים במקום שני אנשים (ל"ת)
    עברית, עברית 09/2013/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    הכותרת לא קשורה (ל"ת)
    רונה 09/2013/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    נשמע לי שברגמן צודק- אבל אולי קצת נסחף בתגובה
    רונה 09/2013/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלומר אולי היה עדיף לא לקחת את הדברים כל כך קשה למרות שהם העתיקו בלי בושה ולנסות להגיע להסכם בלי לפגוע ביחסים בניהם ? אולי
    סגור
  • 3.
    שלושה פרזיטים שעושים מליונים מדם הלוחמים (ל"ת)
    בני לוחם 08/2013/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    ביכר, לא ביקר
    יובל 08/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בפסקה האחרונה
    סגור
  • 1.
    מתאים לו
    דנה 08/2013/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כזה טיפוס נלוז
    סגור