תקשורת ומדיה

גם עליו הצליחו לעבוד: "חשבתי שהלכה לי הקריירה - שיש פצוע במשמרת שלי"

יוצר ובמאי 'אמבוש' בערוץ 10, יגאל שילון נמתח בעצמו בתכנית שלו, עם "דקירה" על הסט - מול עיניו. רגע לפני סיום העונה הראשונה והמוצלחת מבחינת רייטינג, מספר שילון על העבודה עם עופר שכטר ועל גבולות המתיחה
מול תכנית סוחטת דמעות של עובדה, שודר השבוע פרק של אמבוש שזכה לשיא רייטינג העונה - 18.3% . יגאל שילון, יוצר ובמאי התכנית, לא הופתע אבל בעצם גם קצת כן, ובכלל - הוא קיווה ליותר.
אבי סרטי המצלמה הנסתרת, אחראי לתכנית המתיחות שהפכה לעוגן של ערוץ 10, וגם של תכנית די מקבילה שחזרה למסך של קשת. יש קשר? השבוע הוא מסביר בראיון לאייס, למה מצחיק לראות מפורסמים מבוהלים, לאיזה טלפון הוא מחכה מ\'קשת\', איך לירון ויצמן הסכימה לשדר את המתיחה שעשה לה, ואיך הצוות שלו הצליח להפיל גם אותו בפח - בעזרתו האדיבה של קותי סבג.
-לתכנית האחרונה היה רייטינג מצוין מול \'עובדה\'. הופתעת?
רייטינג. מה זה רייטינג? הייתה לי פעם נוסחה שחיברתי על מה זה רייטינג. זאת נגזרת של כל כך הרבה דברים: א. טיב התכנית, ב. מה יש ממול שזה קריטי, ג. טיב הפרומו, כמות הפעמים שמשדרים אותו - לפעמים גם עודף פרומואים הוא בעייתי במיוחד אם הוא מסגיר יותר מידי, ד. כמות הקידומים בתכניות אחרות. היום הערוצים מקדמים תכניות ולפעמים מפקיעים ערוץ שלם לטובת תכנית. אבל אתמול (יום שני השבוע) התכנית לא קודמה בבוקר וגם לא אצל ערב טוב עם גיא פינס כי הם היו בשביתה, כך שמבחינת קידום, היינו בחוסר.
-התחרות מול \'קשת\' מדאיגה?
אם יש ממול תכנית חזקה, זה לא בהכרח חיסרון כי זה גורם לערב להיות רווי צפעיה ואז יש סך צפייה גבוה יותר, וזה המספר המשמעותי. גם אם יש מולך תכנית חזקה, הצופה מקליט ועד 2:00 בלילה הוא מצליח לראות את 2 התכניות. אתמול היו מולנו גם אילנה דיין עם פרק מצוין וגם כדורגל.
-צפית ב\'עובדה\'?
אשתי ראתה. מיד אחרי \'אמבוש\', היא אמרה \"שים לי מהר את אילנה דיין\".
-ואתה?
אחרי התכנית שלנו ברחתי לצפות בכדורגל כי אמרתי שאני לא אעמוד בזה. פתחתי פייסבוק בלילה ונתקלתי בהמון תגובות חמות על \'עובדה\', ולכן הציפיות היו נמוכות מהרייטינג, למרות שהתכנית שלנו הייתה אמורה להביא המון רייטינג בגלל משתתפים מסקרנים כמו קותי סבג ותמיר ורדי. אם לא הייתה ממול תחרות, לא רוצה להיות גרידי - אבל היינו יכולים להביא עוד יותר.
יגאל שילון וחבריו באמבוש (צילום: גיא כץ)
יגאל שילון וחבריו באמבוש (צילום: גיא כץ)

יגאל שילון וחבריו ב\'אמבוש\' (צילום: גיא כץ)
-אז אתה מאוכזב?
הצחקת אותי, ממש לא. היה לי דאבל השבוע - 2 תכניות שלי, אחת בערוץ 10 ואחת ב\'קשת\', גם \'אמבוש\' וגם נראה אותך. \'נראה אותך\' נמכרה להמון מדינות ולפני כמה זמן התבשרנו שעושים לה עונה שנייה בארה\"ב - Deal with it.
-העונה השנייה שלה עלתה עכשיו ב\'קשת\' בגלל ההצלחה של \'אמבוש\'?
זה מה שהעיתונאים כתבו. אני לא יכול להגיד דבר כזה. התכנית הייתה מוכנה מזמן, כמו תכניות אחרות ב\'קשת\', למשל אמא מחליפה ומה הייתם עושים.
-זה לא נשמע מקרי...
אבל הן לא אותו דבר. ב\'אמבוש\' עובדים על מפורסמים, ב\'נראה אותך\' - על אנונימיים, וזאת לא מתיחה בדיוק, אלא הפעלת השחקן שמקבל את האזנייה. הוא מהמתמודד, בן הזוג הוא הבבואה.
-ב\'קשת\' לא אמרו משהו על העיתוי של עליית העונה השנייה?
אני לא שמעתי את זה מהם ומכחיש כל קשר. אולי הוא קיים, אבל אני לא יודע על זה. אני מחכה שיגידו לי שם \"יאללה, בואו לעונה שלישית\".
-ומה עם \'אמבוש\'? \'קשת\' רמזה שתהיה מעוניינת בה אם ערוץ 10 באמת לא ישרוד?
עדיין לא שמענו שום דבר. אני מעריך שערוץ 10 ימשיך, אבל אם תהיה בעיה, אני מאמין שעשינו מוצר כל כך טוב שהוא ימשיך.
-איך בחרתם בשכטר?
אני מת עליו כבר המון שנים. פעם הלכתי לאכול באיזה מקום בדיזנגוף בלילה, פגשתי אותו וחיבקתיו כאחרון המעריצים. אמרתי לו שחלום חיי שנעבוד יחד פעם. כשחיפשו מנחה ל\'אמבוש\', אמרו שיגאל שילון זקן שעבר זמנו. היה לנו מנחה שפרש, תורג\'י, ואז חיפשו שוב ושמו של עופר עלה ולשמחתי הוא קפץ על העגלה.
"לקח סיכונים". עופר שכטר (צילום: תום  זואילי)
"לקח סיכונים". עופר שכטר (צילום: תום זואילי)

\"לקח סיכונים\". עופר שכטר (צילום: תום זואילי)
-הוא לא חשש? בכל זאת תכנית מתיחות והוא שחקן, וגם הולך לפאדח חברים
אמרתי קפץ על העגלה? בעצם היה מאד סקפטי כשהוא הצטרף לתכנית. האמת - היה לו מה להפסיד, הוא איש עם קריירה. רק אחרי שיצאנו בסוף יום הצילומים הראשון של האולפן, אחרי שצילמנו כבר מתיחות, הוא אמר לי - \"הערב הבנתי סוף סוף שאני בפנים\". הוא פחד כל הזמן.
-הוא חשש לעבוד על חברים?
הוא נהנה לעבוד על אנשים, אבל לא ידע איך כל העסק יעבוד. כולנו פחדנו. היו בתכנית המון ניסיונות. מתיחות זה מה שאנחנו יודעים לעשות הרבה שנים. הנעלם הגדול היה ההתרחשות האולפנית. למשל אין תפאורה - התפאורה היא קיר לבן שמקרינים עליו את הרקע. אלה לא לידים - אלא הקרנה מלפנים, ויש גם את הפטנט של הדלת הבלתי נראית, ועד הערב הראשון באולפן, לא ידענו אם זה יעבוד. אבל אני יכול להצהיר מנומך מושבי, שמעולם לא היה לי אולפן כל כך חי תוסס ומחזיק זמן אוויר כמו זה שעופר מנהל. הוא הכניס רוח קונדסית והנחיה דינאמית, צינית.
-לא היו כאלה שהתעצבנו וסרבו לחתום על ריליס? נגיד תום קשתי - הוא לא נראה מרוצה אצל רפי רשף
בשבוע הבא בתכנית סיום העונה, תשודר מתיחה שהייתה גנוזה למעלה מ-8 חודשים, עם הרבה כעסים - המתיחה שעשינו ללירון ויצמן. אבל הזמן עושה את שלו כנראה, לפני שבועיים היא ישבה בבית וראתה את המתיחה עם לירן כוהנר, והיא ראתה את לירן צורחת, ורבע שעה אחרי שנגמרה התכנית, אני מקבל ממנה סמס: \"זה עדיין אקטואלי? יש על מה לדבר\". היה לנו כבר ליין-אפ סגור לתכנית האחרונה.
-מה עשיתם לה?
זה היה כאשר אובמה היה בארץ. המערכת \"הדליפה\" לה שלמחרת בבוקר, יום שישי, אובמה אמור להיות ב\'יד ושם\', אבל בעצם הוא יגיע לרני ולהילה רהב לארוחת בוקר שמכין השף ירון שלו, עם שקשוקה ישראלית, וגם רתם סלע תהיה שם. ביקשו ממנה לעשות תחקיר וכתבה, היא מתחילה לעשות טלפונים ומכינה כתבה. ואז, לפני השידור החי היא מקבלת טלפון מרני רהב ששוטף אותה איך היא מעיזה לסכן ככה את חיי הנשיא אובמה. הכתבה \"נפסלת לשידור\" ואחרי התכנית, נכנסים למשרד \"חוקרים\" של משרד ראש הממשלה והשגרירות האמריקאית, ועורכים לה חקירה, כולל גלאי אמת ושלילת הוויזה לארה\"ב.
-אני הייתי ישר בוכה. שלילת ויזה?
ולראות את יון תומרקין יורה במישהו, לא יותר מפחיד?
-משלילת ויזה? לא בטוחה...
האמת, לירן כוהנר עלתה עלינו בצדק. יון תומרקין הוא ילד טוב, ופתאום הוא יורה... לא הגיוני. יש המון אנשים שקלטו אותנו אבל לא שידרנו.
כמעט "דפקה" את ביקור אובמה. לירון ויצמן (צילום: גיא כץ)
כמעט "דפקה" את ביקור אובמה. לירון ויצמן (צילום: גיא כץ)

כמעט \"דפקה\" את ביקור אובמה. לירון ויצמן (צילום: גיא כץ)
-מי?
מיכל אמדורסקי למשל גילתה פתאום את המצלמות.
-אז מה עושים? התכנית הולכת לפח?
לא. אנחנו מצלמים ביום אחד מתיחה אחת בווריאציות לכמה נמתחים, כמו זו שעשינו ללירן או לרוני סופרסטאר. אתה לא יכול לזרוק יום צילום מטורף כזה לפח עם כל העלויות שלו.
-מה עוד קורה בתכנית האחרונה?
עופר שכטר ועורך התכנית עבדו עלי וביימו דקירה: קותי כביכול מאבד שליטה ודוקר שחקן שמעצבן אותו, ודנה גרוצקי מתחילה לצרוח. למזלי ישבתי מאחורה ורואים אותי פחות.
-מילא רואים, אבל לא חשבת באותו רגע - \"שיט, מה אני עושה לאחרים\" ומיד אחרי זה - רגע... זאת בטח מתיחה?
חשבתי שאני הולך למות ושהלכה לי הקריירה, שיש פצוע אנוש במשמרת שלי.
-לא חשדת לרגע?
זה היה אמין לחלוטין. קותי שחקן אמין. הרגשתי כמו בסצנה המכוננת של חיי, מהסרט המשחק עם מייקל דגאלס כשהוא יורה באח שלו. כשראיתי אותה בפעם הראשונה, אמרתי \"אני לא עושה יותר מתיחות|, ואז ברגע שהוא נפל וכולם מחאו לו כפיים, חזרתי בי. זאת הייתה פרישה של דקה.
-איפה הגבול? מה מצחיק לראות גבר מבוהל מאירוע מבהיל כמו שוד או דקירה?
כשהיינו עושים מתיחות בכביש פעם, פחדתי שתהיה תאונת דרכים, שמשהו יקרה על אחריותנו כשאנחנו עושים משהו בשביל פאן. ופה, כשהם מתחו אותי, הם כאילו דקרו בנאדם. הם עברו את הגבול בהחלט, אבל הם טוענים שבשביל למתוח אותי - מותר הכל. אולי הם צודקים. תמיר, לעומת זאת, היה עד לאלימות אבל זה לא היה באחריותו. ברוב המקרים הפטנט הוא שהנמתחים הם עדים למשהו נורא ולא שמים לב לבדיחות הקטנות והלא הגיוניות שקורות להם מול העיניים.
-אבל מה מצחיק בזה?
בנאדם מחליק על בננה או חוטף עוגה בפנים זה ספלסטיק שתמיד עובד. מתיחה עובדת כשהצופה אומר \"מה אני הייתי עושה במקומו?\". ההזדהות עובדת. ככה זה גם אצל אילנה דיין, ולא נעים לומר, ואפילו לא יפה, אבל בנאדם שמת מפחד מאקדח פלסטיק - זה נורא מצחיק. הצופים יודעים משהו שהנמתחים לא יודעים, וכל אחד מרגיש חכם עליהם בבית.
ערוץ 10, קשת. יגאל שילון (צילום: בוצ'צ'ו)
ערוץ 10, קשת. יגאל שילון (צילום: בוצ'צ'ו)

ערוץ 10, קשת. יגאל שילון (צילום: בוצ\'צ\'ו)
-ומה עם מתיחה לעופר שכטר?
בתכנית האחרונה עשינו לו הפתעה.
-הבאתם לו את כל הבחורים שהוא נישק בקריירה שלו?
כמעט... את בכיוון... תצטרכי לראות.
-אנשים פונים אליך בבקשה להימתח או למתוח אחרים?
גם וגם. יש הרבה שאומרים \"לא תצליח בחיים למתוח אותי\", ויש כאלה שאומרים \"אל תיגע בי\", על אלה שווה לי להמר, כמו במקרה של דבל\'ה נבון. לקח זמן, אבל הוא הסכים בסוף לשדר את זה, והיה שווה לחכות. זה היה שואו ענק. אבל הבעיה היא לא האמנים, הבעיה היא יותר הסוכנים.
-למה , יש להם תביעות מיוחדות?
נעזוב את זה....
-מה השתנה במתיחות מאז הסרטים של שנות ה-80?
הקצנה, הקצנה, הקצנה. הכל משול לפרח הקטן מחנות קטנה ומטריפה שצמח לטורף מוצץ דם.
-אז מה מנחה אותך?
בעולם שלי, בסוף זה חייב להצחיק גם את הנמתח כשהוא רואה את זה, ואנחנו מקפידים להראות אותם באולפן אוהבים את זה. הסיסמה היא: הלקוח תמיד צוחק.
-אבל הצופים מתלוננים לרשות השנייה
היו תלונות על שימוש במלים גסות, אז עברנו לביפים. אבל גם בדרמה מקללים, אז מה ההבדל? מצד שני, אם לא תהיה אף תלונה, סימן שלא רואים אותך.
-התכנית של אחיך \'המעגל\', חזרה אף היא לאוויר ב\'רשת\'. צירוף מקרים?
כן. אני יכול להגיד רק מה שטוב - טוב. ודן שילון הוא טוב.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אלוף (ל"ת)
    קותי בהחלט שחקן מליד 12/2013/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 2.
    קותי סבג שחקן אמין ושחקן מלידה יגאל הרווחת (ל"ת)
    דוד 12/2013/14
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 1.
    שילון לא היוצר "אמבוש", זה הפורמט של "פאנק'ד" (ל"ת)
    אשטון קוצ'ר 12/2013/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור