תקשורת ומדיה

האירוויזיון זה לא רק מוזיקה: "כותבים עלינו בעולם, ולא מזכירים סכסוך ופצצות"

יצחק זוננשיין, אינציקלופדיה מהלכת בנושאי אירוויזיון ומי שהיה בוועדה שבחרה במיי פיינגולד כנציגת ישראל, מסביר לאייס למה ההשתתפות בתחרות חשובה, רייטינג-מוזיקה-שואו, ולמה הוא בעצם מאוכזב מביטול הקדם
נעמה תורן |  22
עוזב. יצחק זוננשיין (יח"צ) (צילום יח"צ)
מיי פיינגולד תייצג אותנו בתחרות האירוויזיון לשנת 2014, שתיערך בקופנהגן, בבירת דנמרק. פיינגולד גברה על הצמד TYP ועל מאיה בוסקילה, אחרי שהשנה הוחלט לא לקיים מופע קדם אירוויזיון, ואת מקומו החליפה ועדת מיוחדת של רשות השידור.
למרות שרשות השידור הבטיחה בשנה שעברה להתחיל במסורת של קדם אירוויזיון על פני מספר שידורים - ביוזמת היו\"ר אמיר גילת, הרי שתכניות לחוד ומציאות לחוד. השנה הוחלט לחזור לשיטה הישנה של הוועדה המסדרת, כלומר הבוחרת.
יצחק זוננשיין, חבר הוועדה, מפיק וראש המשלחת הישראלית, לא מסתיר את אכזבתו מההחלטה על ביטול מופע הקדם, ומסביר למה האירוויזיון רלבנטי וחשוב לישראל ולמה הוא מאד מאמין בפיינגולד.
זוננשיין מסביר את הליך בחירת השיר: \"בשבועיים האחרונים התחלנו לקבל שירים, ויש עוד שבוע שבו ניתן לשלוח, בין השאר דרך אתר רשות השידור. הוועדה שבחרה את הזמרת, תתכנס ותבחר מתוך השירים - שיר אחד או שניים. גם מיי פיינגולד רשאית להביא שירים משלה לוועדה. 3 השירים שייבחרו לבסוף יופקו כקליפים, ועוד כחודש הם ישודרו בכל ערוצי רשות השידור, ערוץ 1, רשת ג\' ו-88 FM, ואנשים יצביעו, וזה הקליפ שיראו בכל המדינות לפני התחרות\".
-אבל למה בעצם בוטל המופע?
זאת החלטה של מליאת רשות השידור. אין מופע, אלא תהליך שאנחנו בעיצומו. אני שייך לדרג הביצועי. אנחנו הגשנו הצעה לאירוע יפה השנה, אבל מי שמקבל את ההחלטות, אלה מוסדות הרשות, אני לא יודע מה הסיבות.
-יש לזה אולי קשר לתוצאות השנה שעברה - שלא עלינו לגמר?
אין קשר וזה הוכח - בין התהליך והתוצאות. היו שירים של ועדות שזכו, כמו דנה אינטרנשיונל. ברמה האישית, מהניסיון שלי, מופע קדם אירווזיון הוא טלוויזיוני - וכל נושא הקדם צריך להיות שואו כזה. בכל המדינות מתבצעים שידורים טלוויזיונים שמחברים את אירופה - זה הרעיון. החשיבות היא לא בתוצאה - אלא במופע עצמו.
-אז אתה מאוכזב מההחלטה?
אני איש של מופעים... אני לא מאוכזב, אבל זאת המהות שלנו.
-וזה לא קשור לעובדה שלא עלינו לגמר בשנה שעבר?
לא. מיי פיינגולד היא בחירה מעולה, וזה לא קשור.
-יש חשיבות לכך אם הגמר הוא הפקה חיצונית או של רשות השידור?
הקדם חשוב בגלל הקשר עם המסך. המופעים הופכים למשהו תרבותי. הגמר עם אקי אבני היה הפקה חיצונית, וזוכרים אותו בגלל כל מיני פשלות. בקדם, כמו בתכניות אחרות, אין שום יתרון להצלחה להפקות חיצוניות על פני פנימיות. הפקות קדם של עובדי רשות השידור כמו בשנים 2005 ו-2006 זכורות לטובה.
-אז זאת הייתה טעות להוציא את זה להפקה חיצונית?
אין ויכוח שההפקה היתה צריכה להיות מושלמת, תכנית וטכנית, וברמת הלוק. העמדה האישית שלי היא שזאת לא שאלה של צריכים או לא צריכים - השאלה היא האם אנחנו יכולים, והתשובה היא כן. עובדי רשות השידור הם אנשים מצויינים, וחלקם הם הטובים ביותר בשוק. כשלוקחים מהם את הפוטנציאל לעשות הפקות ואז אומרים שהם לא עושים מה שהם צריכים - זה לא הגון. הם יכולים. אם רוצים רפורמות ולשנות - זה בסדר. אבל היכולת שלנו מוכחת. בעשור האחרון, כל התכניות הגדולות - ימי עצמאות, \'שישי בגאון\', \'בטברנה\', שירה בשידור ו\'רעש מקומי\' - כולן הפקות פנימית שיש בהן שילוב מושלם בין תוכן ומראה והצד הטכני. ויש תכנים שהם המנדט של שידור ציבורי, לא בידור לשם הבידור. כשנותנים לנו - אנחנו עושים מצוין.
-אבל אין ויכוח שצריך ליעל את המנגנון הזה
אני בעד התייעלות. חשוב להדגיש שכאשר אנשי הטלוויזיה הישראלית קיבלו פרויקט לידיים, הם עשו אותו על הצד הטוב ביותר, טוב מאיך שזה נראה גם בערוצים אחרים, ומאותה סחורה שהופקה מבחוץ, וזה מבלי לפסול את המפיקים בחוץ. היום אין כמעט הפקות פנימיות. הכיוון של הרפורמה שלא היתה, זה שהכל צריך להיות אאוט-סורסינג, וזה מה שרואים, אבל נתוני הצפיה לא משתפרים.
-כי הפקה היא רק חלק מהתהליך של להגיע לצופים, ותכנית כמו \'בואו לאכול איתי\' - צריך להיות בלש כדי לדעת מתי היא משודרת
מדובר על מכלול שכולל פרוגרמינג, לוחות שידורי בנויים היטב והשידורים עצמם, וגם על באזז שמייצרים. אף אחד מהמרכיבים לא יכול לעבוד לבד. השבוע למשל היה סרט נהדר על אלוף דורון רובין. לא יודע כמה אנשים ידעו שיש סרט כזה וראו אותו. מאידך לא תראי סרט כזה בשום מקום אחר. זה אמור להיות ברור. בכל המדינות בעולם שבהן יש שידור ציבורי, זה ככה - צריך להעביר גם ערכים ורעיונו. בתכניות שיהיו מעולות ויראו מעולה, ולא להיסחף לפרסום ושיווק ורייטינג. אבל צריך לתת לזה לקרות.
-למה ההשתתפות בארוויזיון חשובה בכלל? הרי הוא כבר מזמן לא אירוע מוזיקלי חשוב
האירוויזיון הוא תופעה יחודית שלא נשארה כמוה בעולם. זה התהליך העולמי היחיד כמעט שמניחים בו בצד הבדלים פוליטיים ומאחדים ידיים ליצירת פרויקט תרבותי משותף של הרבה מדינות. אף מדינה לא מחרימה את המדינה השניה. אלפי כלי תקשורת מסקרים את זה וכל מדינה מסוקרת בהיבט התרבותי שלה. למדינה כמו ישראל זה דבר שאין שני לו. אנחנו זוכים שם לכתבות ברחבי העולם שלא מזכירות סכסוך ופצצות. הנה כבר מגיעים אלינו מהטלוויזיה הדנית לעשות כתבות על הזמרת ועל תל אביב - וזה סיקור תרבותי וחיובי. ב-2009 עם אחינועם ניני ומירי עוואד, הכתבה המרכזית של CNN היתה עליהן.
-כי זה היה ליהוק מושלם. חוץ מזה שבעולם היו לא מעטים שטעו לחשוב שמירה עוואד היא היהודיה ואחינעם ניני היא הערביה. אז החשיבות של האירוויזיון היא קודם כל יחסי ציבור טובים לישראל?
כן. לאיורויזיון יש חשיבות לאומית.
-אבל בראש ובראשונה זאת תחרות שירים. מה הסיכויים שלנו בכלל להגיע לגמר, כשכל כך הרבה מדינות מתחרות?
בשנים האחרונות באמת הצטרפו הרבה מדינות. בשנה שעברה היו 40, השנה \"רק\" 37. המון מדינות אחיות, כמו יוגוסלביה לשעבר, סקנדינביה, המדינות הרוסיות או הבלטיות - מצביעות אחת לשנייה, לעצמן בעצם - כי הן מכירות את הכוכבים שנשלחים. זה לא מבטיח להן ניצחון, ברוב המקרים זוכה השיר הכי טוב באמת, אבל זה מבטיח שהן יעלו לגמר. ולנו אין ביטחון כזה. אפילו האנגלים לא יכולים להבטיח כזה דבר, לפני כמה שנים הם שלחו את אנדרו לויד וובר וגם זה לא עזר להם.
-האירוויזיון רלבנטי פחות ופחות למוזיקה, אז מה בעצם נשאר ממנו?
כל כך הרבה מדינות מאמינות באירוע הזה, סימן שיש בו משהו. נכון שהוא פחות קשור למוזיקה, אבל את זה אפשר להגיד על כל התכניות המוזיקליות. גם בX פקטור או הכוכב הבא, מה שחשוב הוא הסיפור ולא השיר. השירים שאנחנו זוכרים לזמזם משנות ה-60 וה-70 - כאלה לא תמצאי יותר. מבחינה מוזיקלית, הדגש עבר לשואו, לסיפורים האישיים, אבל זה לא קרה רק לארווויזיון, אלא לכל תכניות המוזיקה. בתחילת השידור המסחרי בארץ, יכולת לראות תכנית עם יוני רכטר על פסנתר - והיום לא רואים דבר כזה, היום זה המון וי ג\'יי וסיפורים אישיים. הקטע של המוזיקה שולי.
-אז בשביל מה אנחנו משקיעים הרבה כדי להיות שם?
כל העלות שלנו שווה בערך לפרק וחצי של \'הכוכב הבא\' או \'X פקטור\'. אנחנו מוציאים את המשלחת בהרבה פחות מהמקובל בשוק. אם אתה לא חושב שזה שווה, אז שקל אחד זה כבר יותר מידי. ואני חושב שזה שווה.
-ומה אנחנו מקבלים מזה?
בעשור האחרון הנהגנו הרבה דברים חדשים. המשלחת עושה שליחות לקהילה היהודית בשיתוף עם שגרירות ישראל. גם השנה, חצי הגמר הראשון יוצא ביום הזיכרון וכל האירוויזיון יודע שישראל לא משתתפת, אלא עושה אירוע גדול בקהילה במקום. תמיד משתלבים דברים שליחותיים שאינם חלק מהוראות אירווויזון.
ב-10 השנים האחרונות אנחנו גם עורכים את המסיבה ישראלית האחרונה שכבר הפכה למסיבה הכי אטקרטיבית. כל המשתתפים מכל המדינות באים לשיר את השיר במסיבה, וגם שוברים את השיניים באיזה שיר בעברית. הביקוש למסיבה גבוה. אני כבר מקבל אימיילים בנוגע לזה. זאת חשיפה חיובית לישראל. השידור הציבורי צריך לייצג את המדינה, לא רק בשואו אספקיסטי. זה חלק מהמטרות שלו.
-כלומר, ההשתתפות בתחרות היא למטרות לאומיות הסברתיות חוץ מסכיות?
כן, אבל לא רק. גם התחרות עצמה חשובה. ב-2005, כששירי מימון הופיעה, הרייטינג היה גבוה והשידור היה בעשיריה הראשונה של התכניות הנצפות בישראל באותו ערב.
-אבל זה היה לפני 9 שנים. יש לנו בכלל סיכוי השנה?
השיר עדיין לא נבחר.
-אני מתכוונת פוליטית ומנגנונית
השנה החמירו את ההנחיות לשופטים, אחרי שהיו חשדות על קומבינות. אני מאמין שיבחרו לגופו של עניין, ואז אני מקווה שמיי תעלה לגמר. זה תלוי בשיר, כלומר בציבור. כזמרת יש לה כוח וכריזמה וקול, אני מאמין בה מאד. עכשיו צריך שיר טוב, ואז הופעה טובה, ואז שיצביעו לנו.
-יש בו הרבה דברים ומעט מוזיקה
דבר אחד ברור: לא יכול להופיע שם זמר לא טוב. השירה חייבת להיות בלייב וגם הליווי. אז מי ששר, חייב לתת בראש מבחינה קולית, אחרת אין לו סיכוי. היום כולם משתמשים בפלייבק במופעי ענק, תראי מה קרה בהופעה של ריהאנה, אבל באירוויזיון הזמר לא יכול לסמוך על שום דבר חוץ מעל הקול שלו.
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    זה אחוז ממה שזונן היה עושה אםהיו מאפשרים לו.
    רשות אוכלת יושביה 01/2014/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה זה אורוויזיון???? זה כלום. הוא יכול להרים את הערוץ הזה אם יתנו פה לעבוד.
    סגור
  • 20.
    זוננשיין אלוף! (ל"ת)
    רינת 01/2014/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 19.
    אמיר גילת ויוני משביתים את עבודת הרשות כדי
    קונספרציה 01/2014/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לתת אותה לחברים הטייקונים שלהם. הכל מתוכנן לפרטים.
    סגור
  • 18.
    עובדי רשה"ש לא מסוגלים לכלום.מכיר אותם היטב.
    עובד רשות השידור 01/2014/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זוננשיין מוכר סיפורי אגדות. אם יתנו להם הפקה יצא רק מסך שחור.
    סגור
  • 17.
    המון גאווה בדברים של זונן.אמיתי לגמרי.תודה!!! (ל"ת)
    מפיקה בערוץ 01/2014/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • טען עוד
  • 16.
    האיש אחראי לביזיונות הגדולים שלנו בתחרות
    רני 01/2014/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביים את מירה ואחינועם ואת איזבו בהופעות מבישות ואחראי לבחירות ההזויות של ליאור נרקיס למשל של דויד דאור ועוד כשלונות לאין ספור כשלונות בשנים האחרונות מאז מונה למנהל הבידור אז למי אתם נותנים במה בכלל ? מיהו בכלל ?
    סגור
  • 15.
    לא היתי קונה ממנו מכונית משומשת...
    אבי 01/2014/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדובר במאכער לא קטן ותככן שמאז שמונה למנהל הבידור הרס את תהליך בחירת הנציג שלנו והפך את זה למסחרה ולמנהל לא תקין וכל מה שהוא מחפש זה אינטרסים ונסיעות לחו"ל וביזנס פרטי והטבות אישיות ... בקיצור לא ראוי לנהל בגוף ציבורי ולא נאמן לציבור.
    סגור
  • 14.
    ברור שלא מפיקים קדם.זה יכול ב"כ עוד להצליח. (ל"ת)
    פדיחה לפנים 01/2014/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    מה? הערוץ הזה עוד קיים? אז לסגור אותו מיד. (ל"ת)
    לחסל את האגרה 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    נמאס מחבורת זוננשיין יואב גינאי ועוזריהם .די
    מכירה וסולדת 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סוף לכל תעלול
    סגור
  • 11.
    יצחק זוננשיין-לך תמכור חמוצים! (ל"ת)
    שונא שקרנים 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    הוא צודק ההופעה היא הדבר החשוב
    אלעד 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולצערי ישראל היא המדינה שהכי פחות משקיעה מכל המדינות בהופעה (אפילו סן מרינו הקטנה משקיעה יותר מישראל)
    סגור
  • 9.
    גילת הורס כל חלקה טובה . ביטול הקדם-מחדל גדול (ל"ת)
    הנתב 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    זוננשטיין הפיק באילת את וואו וזה המופע המדהים
    שלומי 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שידע לייצר כזה מופע הוא ענק ותותח. מתים עליך זונן.
    סגור
  • 7.
    אני בעד השתתפות באירוויזיון,אבל לא בלי קדם! (ל"ת)
    דפנה 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    זונן,אתה תותח וסומכים עליך.תהיה חזק**********
    דבי+ניר+דנה 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל פעם יש מי ששומר על הEUROVISION בארץ ,וזה זונן. כבר יש לנו שורה 2.
    סגור
  • 5.
    ישראל אוהבת לשנוא,אבל הEUROVISION חזק מהם *** (ל"ת)
    דבי+ניר+דנה 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    מאחרוני המוהיקנים שיודע לחבר תוכן והפקה . (ל"ת)
    איפה ישנם עוד 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    מה לא מובן ? לא נותנים לכם לעבוד כדי שתיעלמו.
    מפיקה מפרגנת 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך ישתלטו על הטלויזיה הטייקונים אם לא ישתקו אתכם קודם. כל נחש מתחיל יודע שקודם משתקים את הקורבן ,ואח"כ הורגים!
    סגור
  • 2.
    לא ידענו שיש הגיון בערוץ ראשון. גילוי מרעיש ! (ל"ת)
    הצופה 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    שיעבירו כבר את הארוויזיון עם זונן לערוץ 2 .
    אילוש 01/2014/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שם יתנו לו לעשות מזה הפקה כמו שהוא יודע.
    סגור
  • ממתי אדם דתי,ירא שמיים,מתעניין בזוטות כאלו?
    זנונית 01/2014/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאוד שמחה לדעת שסוף סוף גם נציגי הכיפות הסרוגות מודים שמשכב זכר הוא לא אסון כזה גדול. נשיקות!!
    סגור