תקשורת ומדיה

יוצרי 'היהודים באים' מגיבים לראשונה: "לא פחות יהודים מהרב הראשי"

היוצרים, אסף בייזר ונטלי מרכוס, פרסמו פוסט בעקבות הפגנת המחאה נגד התוכנית הסאטירית. בתוך כך יו"ר המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך דחתה את הדרישה להסיר את המערכונים מתוכנית הלימודים
אילן שניג |  27
היהודים באים (צילום מתוך פייסבוק)
יוצרי 'היהודים באים' מגיבים לראשונה על טענות המתנגדים, על פיהן התוכנית פוגעת בערכי היהדות - "אנחנו מאמינים שיש הרבה יותר מדרך אחת להיות יהודי. אין דבר כזה "יותר יהודי" או "פחות יהודי". אנחנו יהודים חילוניים, מקיימים אורח חיים יהודי חילוני. אנחנו לא פחות יהודים וגם לא יותר יהודים מהרב הראשי. הספרדי או האשכנזי" הם כותבים בפייסבוק ובהמשך גם גם מסבירים כי אין בכוונתם לפגוע באיש: "אנחנו מאמינים לאלו שאומרים שהם נפגעים מהתכנית, ומצרים על כך. זו דרכה של סאטירה – לעיתים היא מערבלת את הבטן, דוקרת את העין ומרעידה את הלב. מטרתנו אינה לפגוע. מטרתנו היא להצחיק, לבדר, ומדי פעם גם לעורר מחשבה".
בייזר ומרכוס מסבירים בפוסט את נקודת המבט שלהם על ספר הספרים: "אנחנו מאמינים שהתנ"ך הוא של כולנו: דתיים, חילוניים, אשכנזים, ספרדים, אורתודוקסים, רפורמים, חכמים וטיפשים. לכולנו הזכות לקרוא בו, להגות בו, לאהוב אותו ולכעוס עליו. יותר מזה – התנ"ך הוא מתנת העם היהודי לאנושות כולה. הרשות לקרוא בו ולקיים איתו דיאלוג נתונה לכל אדם" ובהמשך הם טוענים כי ההומור הוא כלי פרשנות לגיטימי: "אנחנו מאמינים שמותר לצחוק על התנ"ך. הצחוק פורק מתחים, מאפשר התמודדות עם פחדים ויוצר מכנה משותף ותחושת שייכות. הצחוק עדיף על עלבון, על התנשאות, על תוכחה וכמובן – על אלימות".
בהמשך הם כותבים: "אנחנו מאמינים שביקורת חילונית על התנ"ך היא לא ביקורת 'חיצונית' על מורשתו של האחר, אלא חלק מדיאלוג פנימי. סיפורי המקרא שמענו מהורינו עוד לפני שידענו לדבר, את התנ"ך למדנו עשר שנים בבית הספר, את חגי ישראל חגגנו עוד לפני יום הולדתנו הראשון (וכל זאת מבלי להזכיר את 'דמי החבר' ששילמנו בגיל שמונה ימים). גיבורי המקרא הם חלק בסיסי בזהות שלנו, בעצם הגדרתנו, והדיאלוג שאנו מקיימים איתם כיום הוא דיאלוג שלנו עם אבותינו ועם זהותנו. הם לא פרות קדושות של מישהו אחר. הם בשר מבשרנו ואנחנו בשר מבשרם".
 

אנחנו יהודים מאמינים. אנחנו מאמינים שהתנ"ך הוא של כולנו: דתיים, חילוניים, אשכנזים, ספרדים, אורתודוקסים, רפורמים, חכמים...

פורסם על ידי ‏‎Asaf Beiser‎‏ ב- יום שלישי, 18 באוגוסט 2020
בייזר ומרכוס מוסיפים כי הם מאמינים שמותר לצחוק על התנ"ך. "הצחוק פורק מתחים, מאפשר התמודדות עם פחדים ויוצר מכנה משותף ותחושת שייכות. הצחוק עדיף על עלבון, על התנשאות, על תוכחה וכמובן – על אלימות. גם בתנ"ך עצמו ניתן למצוא הומור (אם כי לא מספיק, לטעמנו)".
בתוך כך שגיא בן נון מפרסם בוואלה כי בכירת משרד החינוך ויו"ר המזכירות הפדגוגית של המשרד, ד"ר מירי שליסל, דחתה את דרישת מנכ"ל האיחוד הלאומי יהודה ולד להסיר את סרטוני סדרת הסאטירה "היהודים באים" מהאתר "תנ"ך ממלכתי" של משרד החינוך, לאחר שהוא טען כי הסדרה "מבזה בבוטות ובאופן עקבי את היהדות, תורת ישראל ומסורת ישראל".
במכתבה היא מסבירה מה עומד מאחורי החלטתה: "סאטירה היא כלי חינוכי המעורר לחשיבה וביקורת ומתחבר לעולמם של התלמידים. עקרונות אלו באים לידי ביטוי באתר תנ"ך ממלכתי, בהתאם לנכתב במבוא לתכנית הלימודים בתנ"ך: 'השאיפה היא שהתלמיד יהיה מעוניין לבחון את ספר התנ"ך ולהעמיק בסיפוריו ובמסריו, ואף ימצא שחלק מלבטיו מקבילים ללבטי הגיבורים בתנ"ך, ולדילמות הקשורות לחיי הפרט והחברה בישראל כיום'. מתוך תפיסה זו נבחרו מספר סרטונים איכותיים, שמאפשרים לתלמיד בחינוך הממלכתי לגלות עניין בסיפורי התנ"ך ולהזדהות ו/או לבקר את גיבוריו".
בסוף המכתב שליסל מגיעה למסקנה חד משמעית: "לפיכך אין בכוונתנו להסיר את הסרטונים מן האתר. עמדה זו הוצגה בפני שר החינוך ומנכ"ל המשרד והתקבלה על ידיהם". 
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המכתב מטעמה של יו"ר המזכירות הפדגוגית מירי שליסל והתוכן שבו מייצגים את עמדתה בלבד ולא הובאו בפני השר והמנכ"ל, ולפיכך לא קיבלו את אישורם".
תגובות לכתבה(27):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    רעיון חזק
    דוד 09/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי צריך לפרסם בכל המדיות, קריאה לעשות ל'היהודים באים' דיסלייק ביוטיוב, שהוא כלי התקשורת העיקרי שבו צורכים את תכני 'כאן'. הרווחים הם: 1. יוטיוב לא תקדם את 'סרטוני היהודים באים' עקב כמות הדיסלייקים, שכן לפי כללי יוטיוב, סרטונים שסומנו כלא אהובים, זוכים לקידום נמוך, ונדחקים לחשיפה שולית. 2. תהיה בכך תמונת מראה ל'כאן', שהציבור ברובו המכריע מתנגד לתכנים נוראים כאלו. כמו כן, יש לדרג את אפליקציית 'כאן' ב'גוגל פליי' במקום נמוך מאד. גם דבר זה יפגע בתאגיד השידור, ואולי יבהיר להם, דרך הכיס, שיש גבול לסאטירה. פרסום רעיון זה הוא חוקי בהחלט. אנא, יישמו אותו והפיצו אותו בכל בכל המדיות.
    סגור
  • 22.
    אתם לא באמת מבינים בתורת ישראל
    שיר 09/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם הייתם באמת מבינים בתורת ישראל לא הייתם עושים סאטירה כזו
    סגור
  • 21.
    להוריד
    אזרחית 08/2020/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מצחיק. תצחקו על עצמכם בלבד. אין לכם רשות לדבר בכלל על גדולי האומה. בושו לכם
    סגור
  • 20.
    פתאום הם מקשרים את עצמם ליהדות
    דודו 08/2020/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תכנית עלובה, נראה אותם עושים פרקים על ישו או מוחמד... בושה.
    סגור
  • 19.
    סאטירה או סתירה
    שולה מעפולה 08/2020/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להדביק על הדבר הזה את החותמת העלובה "סאטירה" לא משנה את העובדה שאתם בוחרים להתפרנס מביזויי היסטוריה שלימה שנכתבה בדם , רדיפה ,שיעבוד שהדבר היחיד שבאמת החזיק ואיחד אותה לאורך כל הדרך וגם היום ממש הוא התורה הקדושה שאיחדה וחיברה את כל בני עמכם לאורך כל השנים, היא הטאבו שלכם לאדמה שאתם דורכים עליה, היא הצידוק והיסוד של קיומכם, קיום ההורים והילדים שלכם.(יהיה מצחיק אם כשיגדלו יעשו לכבודכם מחווה דומה?) אין מה להגיד היה שווה 2000 שנות גלות בשביל סוף סוף להגיע למקום היחיד שהוא שלנו בעולם כדי לבזות להשמיץ ולשקר על הדרך שבה הגענו .וואו . איזה צחוקים.
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    השמאל עובד בשלבים
    יעקב 08/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השמאלנים מכינים את ישראל למדינה כל אזרחיה, תעשו סטירה על הלהטב'ים כל האזרחים יצחקו כולל חבריכם הערבים, היה מי שאמר שונאים, מסיתים, והורסים
    סגור
  • 17.
    היהודים באים
    אין עוד מלבדו 08/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תתביישו לכם יוצרי הסדרה ומשרד החינוך!!! על התנ"ך לא צוחקים יש מספיק אפשרויות לצחוק אבל לא על התורה הקדושה ומנהיגיההקדושים. תפסיקו לגרום לשינאת חינם ולהסתה !! תפסיקו לפגוע באלה שכן מאמינים והולכים בדרך התורה הקדושה..תתביישו!!!
    סגור
  • 16.
    מילא היו צוחקים על התנך ועל מה שכתוב בו אבל
    דורון 08/2020/27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הם ממציאים דברים שלוא קשורים לתנך ולא כתובים בו כאילו זה באמת התנך (לדוגמא הם מציגים את אליהו הנביא בתור אלכוהוליסט פדופיל או את אהרן כאדם שלא מאמין באלוהים ורק מפריע למשה )ואנשים שלא באמת למדו תנך חושבים שזה ככה
    סגור
  • אתה טועה
    ש' שם בדוי 08/2020/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לפי דעתי זה יותר קומי כאשר מעוותים קצת את המציאות וכל הקטע בסדרה הזאת הוא להקדיש את התנ"ך בצורה קומית
    סגור
  • 15.
    תוכנית נפלאה, הכי טובה על המסך היום
    פיני 08/2020/23
    הגב לתגובה זו
    5 6
    תמשיכו לעשות טלויזיה מצויינת!
    סגור
  • 14.
    ביזוי הקוראן
    דוד 08/2020/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הייתי רוצה לראות שיעשו תוכנית נגד הקוראן ואז נראה את כולם בית המשפט משרד החינוך
    סגור
  • 13.
    לא!!! על התנ"ך לא צוחקים!!!
    יוסי 08/2020/22
    הגב לתגובה זו
    8 3
    אתם טועים שאפשר לצחוק על התנ"ך, כמו שאתם לא יכולים לצחוק על ההורים שלכם. על ההורים שלכם אתם צוחקים?! אבותנו/כם הם אברהם, יצחק ויעקב... פשוט מרחם עליכם, עוד יהיו מכם (שחקנים, יוצרים ומאשרים...) שיזכו לעשות תשובה ויתחרטו.
    סגור
  • 12.
    בושה
    ריקי 08/2020/22
    הגב לתגובה זו
    7 3
    הספיקו לי 10 דקות צפייה כדי להבין כמה התכנית רדודה . פוגעת במה שאנחנו מאמינים ומקיימים יום יום... פשוט בושה
    סגור
  • 11.
    עמדה זו הובאה לפני השר וכו' פשוט שקרנית..... (ל"ת)
    דודו 08/2020/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    כישלון של תוכנית
    אופיר 08/2020/20
    הגב לתגובה זו
    3 3
    אתם יהודים חח..אולי רשעים במסווה של יהודים תוכנית ירורדה שחקנים כושלים יוצרים רדודים .שום מושג לגבי היהדות .ביזוי המסורת ביזוי היהדות אין ספק שאתם תת רמה רק יוצרים ברמה נמוכה מגיעים לכזאת תוכנית כושלת ורדודה
    סגור
  • 9.
    שר החינוך והמנכ"ל
    רונן 08/2020/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא על דעתנו. שני אנשים נבובים ופחדנים.
    סגור
  • 8.
    תוכנית מעולה
    מומו 08/2020/20
    הגב לתגובה זו
    7 8
    אם לא היתה פרשנות למקרא איפה היו כל האנשים שמתלוננים על התוכנית הזו.התוכנית עומדת בקו אחד עם כל פרשנים שפרשו לדורותיהם את המקרא שחבל שלא המשיכו כי כבר מאתיים שנה בערך שאין יותר סנכרון והתאמה בין המקורות לבין חיים באורח יהודי של ימינו.
    סגור
  • 7.
    הומור נבוב שאינו מאפשר הכרת התנ"ך כפי שהוא דיאלוגים רדו
    ישראלה הדר 08/2020/20
    הגב לתגובה זו
    6 5
    סטירה ברמה נמוכה ביותר, לא מסוגלת להקנות ידע על התנ"ך.
    סגור
  • זו דעתך
    ירון 08/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זו דעתך, אבל אין לה קשר לזכות של התכנית להתקיים. ביקורת על איכותה כן, שלילתה, לא.
    סגור
  • 6.
    תתביישו לכם מזלזלים בקודש
    יהודיה 08/2020/19
    הגב לתגובה זו
    9 7
    התנהגות מגעילה, מבזה, חסרת בושה חסרת כבודדד. גועל נפש להקיא
    סגור
  • 5.
    מה רע? הציבור משלם 750 מיליון כשיושבים בבית בלי פרנסה. (ל"ת)
    חיים בכיף בתאגיד 08/2020/19
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 4.
    היה שווה
    ניר יעקב מס 08/2020/19
    הגב לתגובה זו
    1 2
    היה שווה הסטירה והמחאה רק בשביל התגובה הזו. נהניתי להווכח עד כמה מרגישים יהודים ומאוחדים יוצרי התוכנית ושנקודת המוצא שלהם היא שהם חלק ושזו הדרך שלהם להיות שותפים בדיאלוג הקולקטיבי. ממש ימות המשיח.
    סגור
  • 3.
    תוכנית גדולה מהחיים גאונית שנונה ומצחיקה בטירוף
    ענקקקקק 08/2020/19
    הגב לתגובה זו
    8 9
    אל תתיחסו לאנשים אפלים חשוכים ו פרימיטיבים תמשיכו בעבודת המאסטר פיס שלכם אנחנו מתים עליה במשפחה
    סגור
  • לחלוטין! (ל"ת)
    פיני 08/2020/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 2.
    פשוט לא ייאמן
    אנונימי 08/2020/19
    הגב לתגובה זו
    4 4
    למה מי היוצרים האלה חושבים שהם שהם יכולים לתת ביקורת על אברהם אבינו ועל משה רבינו?! ועוד להעביר את זה לילדים?! אתם לומדים קצת את התורה לעומק כדי להבין למה באמת היא מתכוונת בכל סיפור או מצווה? אתם מקיימים קצת מצוות, מניחים תפילין, שומרים שבת, שאתם אומרים שאתם חלק מה״דיאלוג הפנימי״ של התורה?! פשוט בושה ליהודים שעושים דברים כאלה.
    סגור
  • 1.
    תשובה חלולה, יש גבול לצחוק אכזרי, (ל"ת)
    יהודי 08/2020/19
    הגב לתגובה זו
    12 7
    סגור
  • שטחיות
    גם יהודי 08/2020/20
    הגב לתגובה זו
    5 6
    תשובה מצוינת קולעת ונכונה מי שאינו רוצה לצפות שיזפזף
    סגור