תקשורת ומדיה

ערן סויסה תוקף: "מהדורות חדשות בלתי נגמרות, אין סיבה"

איש הבידור עולה להתקפה בראיון ל-ice: "כשעורך מהדורה צריך למלא ליינאפ של שעה וחצי, אין סיכוי בעולם שהוא לא יכניס לשם כתבות לא נחוצות, שלא לומר מיותרות ולא עונות להגדרה של ׳חדשות׳", וגם: מי העיתונאי החביב עליו ומה הוא רוצה לשנות?

כפיר אדר |  2
ערן סויסה (צילום אסף אמברם)
בצל המחאה שהחל לקיצור אורכן של מהדורות החדשות המרכזיות, ערן סויסה, כתב הבידור והתקשורת של ישראל היום בעשור האחרון, חושף בראיון ל-ice מה דעתו על חדשות 12 וחדשות 13, מי העיתונאי שהוא הכי מחבב, מה לדעתו יש לשנות והאם בסופו של דבר החדשות ברשתות החברתיות יהיו המיינסטרים בעתיד?
מתי  החלה לך המחשבה להתחיל במהלך נגד מהדורות החדשות?
״אני עובד בעיקר מהבית ובימים ללא מגיפות לא לפתוח את הטלוויזיה לפני שש בערב כי ברגע שהיא נדלקת, רוב תשומת הלב עוברת למסך. בתקופת הסגר הטלוויזיה דלקה כמעט כל היום ומצאתי את עצמי בלופים של שידורי אקטואליה ממוחזרים, מלחיצים ובעיקר בלתי נגמרים. בין לבין היו כמובן פרסומות וקידומים לפריים טיים שבלילה".
"השיא הגיע במהדורה המרכזית שמתחילה לפני שמונה בערב ומסתיימת קרוב לעשר בלילה עם כתבות על זבובים ופה כבר נשברתי. כתבתי על זה טור ופוסט שהפך לויראלי מאוד ובשלב הזה הבנתי שאני לא לבד ושיש פה משהו שחייב להשתנות. לא היום, אתמול".
מה גרם לך להניע את העוקבים שלך באינסטגרם להגיש תלונות לנציב תלונות הציבור ברשות השניה?
״הפוסט הראשון היה ויראלי מאוד אבל לא היתה בו שום הנעה לפעולה והחדשות רק הלכו והתארכו והחלטתי לנסות להפעיל את העוקבים שלי. יש לי אומנם עמוד חזק עם מעורבות גבוהה מאוד, אבל אני מודה שחששתי שלא תהיה היענות. העליתי את הפוסט ונכנסתי להתקלח כדי לא להצמד לטלפון וכשיצאתי היו כבר 400 תלונות ברשות ואני עדיין בהלם מזה".
מה הדבר שבעיניך הכי גרוע במהדורות חדשות שנמשכות למעלה משעה וחצי?
"כמה דברים, כשעורך מהדורה צריך למלא ליינאפ של שעה וחצי, אין סיכוי בעולם שהוא לא יכניס לשם כתבות לא נחוצות, שלא לומר מיותרות ולא עונות להגדרה של ׳חדשות׳. מי שצופה יכול לראות שברוב הערבים כל מה שקורה מרבע לתשע וצפונה לא נחוץ למהדורה. נקודה".
"במובן היותר עמוק, ואני נזהר בדבריי, כי אני לא פסיכולוג ולא חוקר תקשורת, אבל להערכתי מהדורות חדשות בלתי נגמרות, יש השפעה רחבה על מצב הרוח שלנו כחברה. דבר אחרון, כשמהדורה מסתיימת ב-21:40 ואז יוצאים לברייק פרסומות של עשר דקות, הפריים טיים מתחיל כמעט ב-22:00 בלילה ואין שום סיבה בעולם שזה יקרה". 
האם אתה נוהג לצפות במהדורות חדשות?
״אני בכל זאת חי פה וזו גם העבודה שלי במידה מסוימת, אבל אני מזפזפז הרבה, בורח לאינסטגרם ומזמין אוכל שיגיע בדיוק לפריים טיים שיתחיל איפשהו באמצע הלילה״.   
מלבד מגישי המהדורות המרכזיות, מי המגישים או הפרשנים המועדפים עליך?
״קרן מרציאנו, כשהיא לא מלחיצה אותי עם דיווחי קורונה, היא הכי מעולה שיש, צבי יחזקאלי מחדשות 13 שעושה לי סדר בתחום שיש לי בו אפס הבנה בו ולטעמי צריך להופיע יותר על המסך ובחדשות כאן הכתב מיכאל שמש שהוא מצוין ועוד נשמע עליו הרבה״
מה דעתך על אופי החדשות בישראל? קודרות מדי? בניחוח פוליטי? האם יש הטייה?
״חדשות 12 יותר פומפזיות ודרמטיות, בחדשות 13 יש יותר גיוון אבל מעט מאוד טאלנטים לעומת חדשות 12 שכמעט כל כתב/פרשן הוא טאלנט ברמה כזו או אחרת, וחדשות כאן ביקום משלהם והם באווירה רגועה עם מהדורה מאוד בסיסית גם ברמת הנראות. לגבי הטיה, תמיד יהיו כאלה שיטענו את זה ולכל צד, ולפעמים גם בצדק, אבל בגדול התחושה היא שהשאיפה של כולם היא להיות כמה שיותר מאוזנים".
האם מקומן של מהדורות החדשות ייזנח בעתיד לטובת הרשתות החברתיות שיהפכו למדיית החדשות המרכזיות, או שזה מופרך מדי?
״ב-2021 אלו שתי מדיות שמזינות אחת את השניה ומי שיתעלם מהן יישאר מאחור. העורכים צריכים להיות ערים למה שקורה ברשתות ולהביא את זה למסך, הכתבים חייבים להיות פעילים מעבר לטוויטר כי לעקוץ עיתונאים אחרים זה יכול להיות נחמד, אבל רוב הקהל לא נמצא שם והם צריכים להיות נוכחים בעוד רשתות״.
האם הרשתות החברתיות יכולות לפגוע ברייטינג של המהדורות בטלויזיה? 
״בשלב הזה אני בספק רב אם הרייטינג של המהדורות ייפגע בגלל הרשתות והן בטח לא יתפסו את מקומן כי לכתבות טלוויזיה יש ערך מוסף וכמובן כי ממוצע צופי המהדורות בישראל הוא כמעט 50 והם מעדיפים את המסך הקטן ופחות חדשות באינסטגרם״.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מ15:00-21:40 רק חדשות
    מאי 09/2021/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וגם עוד שעתיים בבוקר ועוד שעה בלייט לייט נחנקנו
    סגור
  • 1.
    רכילאי, לא משכיל, נראה זוועה (ל"ת)
    צינה 09/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור