תקשורת ומדיה

מגישת כאן 11 מותקפת: "מטעה את הציבור על חשבוננו"

האם העלאת שכר המינימום באמת תסייע לעובדים? פרופ' עומר מואב מבקר את הסרטון של כאן 11, "חגיגת הטעיות על חשבון משלם המסים"
מערכת ice |  7
צליל אברהם, עומר מואב (צילום פייסבוק/ צליל אברהם, ויקיפדיה)
מליאת הכנסת אישרה אתמול בערב (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק שכר מינימום. בתוך כך אושרה ההצעה להעלות את שכר המינימום כך שיעמוד על 7,440 שקלים חדשים לחודש ו-40 שקלים חדשים לשעה. מי שנראה שתומכת ברעיון היא מגישת כאן דיגיטל צליל אברהם, שפרסמה אתמול סרטון מפורט מדוע ההצעה טובה.
אברהם טוענת כי העלייה לא תגרום לאבטלה, ומשוחחת עם ד"ר אורן דניאלי מביה"ס לכלכלה של אוני' תל אביב, שמסביר מדוע העלאת שכר המינימום יכולה דווקא לייעל את המשק, למרות הסיכון בסגירת עסקים קטנים.
 
מי שמבקר כבר זמן מה את אברהם ועכשיו גם את ד"ר דניאלי, הוא פרופ' עומר מואב, שכתב בפירוט הפרכות לטענות בסרטון ופירט את הנזקים שיכולים להיגרם מהעלאה מוגזמת של שכר המינימום. "מצליל אברהם אין לי צפיות. לא להבנה ולא ליושרה." כתב פרופ' מואב, "דניאלי כבר כן מפתיע אותי. משום שהוא כלכלן שיודע את העובדות, וכבר תיקנתי אותו בעבר כשהוא כתב טור בהארץ על שכר המינימום. דניאלי לא טען שמשהו בביקורת שלי שגוי, ובכל זאת הוא עכשיו חוזר על אותן ההטעיות בשירות האג'נדה של צליל אברהם. וכמובן שכל חגיגת ההטעיות על חשבון משלם המיסים."
 
בעניין שכר המינימום טוען מואב, "על בסיס התיאוריה הכלכלית, סביר שברמות נמוכות של שכר מינימום העלאה מתונה של שכר המינימום לא תעלה את האבטלה. אבל מעל סף מסוים – כאשר שכר המינימום גבוה מערך התפוקה שמייצר עובד בעל פריון עבודה נמוך – העלאת שכר המינימום תגדיל את האבטלה."
בסופו של דבר מסקנתו של מואב היא "שאפשר בזמנים של תעסוקה מלאה וצמיחה כלכלית להעלות את שכר המינימום בזהירות ובהדרגה, כל עוד לא מגיעים לפגיעה בתעסוקה (קל לכתוב את זה, קשה יותר למדוד). יש לזכור שהעלאת שכר המינימום מתגלגלת להעלאת מחירי המוצרים והשירותים, כמובן ששיעור עליית המחירים נמוך משיעור עליית שכר המינימום, כך שבכל זאת מצבם של עובדי שכר המינימום משתפר, אבל מצבם של המובטלים והעניים שאינם עובדים מורע."
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    ~~~. למה לא מפתיע שהצליל סופסוף נעלמה לה מחיינו! ~~~
    שמפו 07/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי סופסוף הליצנית טסה לה יחד עם הנוימרק המובחנת ל"הארוורד" חץלפגוש עוד קצת פרוגרסיביים מתנשאים אטומים!
    סגור
  • 5.
    בתקופת נתניהו הועלה שכר המינימום
    לילי 07/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    והסתיימה החרפה.רק טוב יצא לכלכלה מזה.שום פרופסור לכלכלה לא יכול לחזות תוצאה של מהלך כלכלי.אך מנהיג אחד יכול להפסיק את החרפה של שכר רעב אדון מואב.כמה קל לקשקש כשאתה יושב על משכורת ופנסיה בשמים.
    סגור
  • 4.
    בתקופת נתניהו הועלה שכר המינימום
    לילי 07/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והסתיימה החרפה.רק טוב יצא לכלכלה מזה.שום פרופסור לכלכלה לא יכול לחזות תוצאה של מהלך כלכלי.אך מנהיג אחד יכול להפסיק את החרפה של שכר רעב אדון מואב.כמה קל לקשקש כשאתה יושב על משכורת ופנסיה בשמים.
    סגור
  • 3.
    וואחד מכוערת… (ל"ת)
    רובי 07/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • יפה יותר ממי שהמליטה אותך (ל"ת)
    יבור 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    לא ברור לי מדוע הפרופסור יותר על צליל ועל דניאל. הם
    א.א.חיפה 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם הביאו עובדות מהשטח. למה הם לא מבינים. אבל פרופסור למה שמעלים את השכר הנמוך מאוד כבר מעל 4 שנים אותו שכר כאשר היו עליות בכל רק עלו ביוקר המחיה ובשכר דירה ואדם שעובד מעל 40 שנה משכורתו עולה כל כמה שנים בקושי 100 שקל בסה"כ אחרי סיכון על העלויות . אנשים אלה אולי כדאי להם לחתום דמי אבטלה ולא לעבוד כי עובדים כסאות שנים למרות שהם בעלי מקצועות למדו והשכילו ומה מקבלים בתמורה ממש כלום אחרי 39 שנים ממש כלום . למה יש דחיקה המשכורות לעומת זאת העשירים הרווחים שלהם רק תוםחים והםער רק גודל. הפרופסור כנראה רוצה לעשות. שלא יהיו משכורת ביניים. אלה עניים והעדירחם לזה הוא רוצה כי מה רצה שימשיכו לחיות משכורת מינימום ואולי עדיף לשבת בבית . כי אישה יוצאת מהבית יש מחיר .יש מטפלת לילדים יש לדאוג למסגרות לימוד אחרי הלימודים שיהיו מבוגרים .ויש מחיר לכל . במקום לעודד את האנשים לצאת לעבוד פרופסור עדיף לדכא כי לא משתלם ץ
    סגור
  • 1.
    חרפה
    דוד 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יושב במגדל השן, מדושן ושבע ויודע מה טוב לרעבים.
    סגור