דעות
מיקוד או מפלה עסקית: לקחים מקבלת ההחלטות של אילון מאסק
אילון מאסק ידע לזהות בעיה קריטית בטסלה ולפתור אותה בדרכו הבלתי שגרתית – אך כשאיבד מיקוד והאגו גבר על העקרונות הניהוליים, החברה שייסד שילמה את המחיר. מה אפשר ללמוד מקבלת ההחלטות של הטייקון האמריקאי ואיך עיקרון פארטו ממשיך להוכיח את עצמו בעולם העסקי? ד"ר אלכס קומן עם התשובות
עיקרון פארטו (המוכר גם ככלל 80/20) אשר נוסח בידי הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו, מדבר על סיווג מטלות לשלוש קטגוריות: A, B, ו-C. בעיות מסוג A הן המעטות והחשובות ביותר, ובהן עלינו לטפל באופן מיידי ובייסודיות. בעיות מסוג B באות אחר כך וסיווג C בהמשך – ורק אם פתרנו לפני כן את הבעיות הקריטיות יותר.
המחשה של העיקרון ברמה הפרקטית, ניתן לראות מהניהול של אילון מאסק בטסלה. בימיה הראשונים, החברה כשלה בעקביות ובקיצוניות בעמידה ביעדי הייצור שקבעה לעצמה. על הרקע הזה נקלעה החברה לקשיים, וכאשר מאסק הכריז על פיטורי כ-7% מכוח העבודה – המניה קרסה מ-350 דולרים לרמה של 315 דולרים. ניתוח של הבעיה העלה שבמפעל ייצור אחד בפרימונט קליפורניה, פס ייצור אחד היה אחראי לעיכובים ולזמני המתנה ממושכים במיוחד עבור הלקוחות. כתוצאה מכך היה תזרים המזומנים שלילי במשך 5 שנים.
אם נחזור לעיקרון פארטו, הרי שזו במובהק בעיה מסוג A. על מנת להתמודד באופן אפקטיבי עם הבעיה, התקין אילון מאסק מיטה במשרדו ולא נטש את המפעל עד שהבעיה נפתרה: התפוקה של טסלה צמחה בתלילות ותזרים המזומנים הפך לחיובי.
לקח זה נלמד ואומץ על ידי ליי ג'ון, מייסד ומנכ"ל שיאומי, שבעצמו הציב מזרון על רצפת הייצור על מנת להאיץ את ה-Ramp-Up – העלאת התפוקה ל-100 אלף רכבים. בעקבות זה הצליחה שיאומי לעמוד ביעד שהציב ג'ון, שלא הסתיר את שביעות רצונו: "מההשקה ועד היום, לקח לנו רק 230 ימים להגיע לאבן דרך זו. עבור חברה חדשה בתעשיית הרכב החשמלי זו מהירות שאנו גאים בה".

אילון מאסק (צילום Shutterstock)
בעקבות ההצלחה הגדולה והעושר הרב שבא בעקבותיה, נתקף אילון מאסק שאננות. לאחר שדונלד טראמפ נבחר לנשיא ארה"ב בפעם השנייה, מונה מאסק על ידו לאחראי על ה-DOGE: המחלקה לייעול הממשל. מחד, התהליך אפשר לו לנצל את כוח הפוליטי כדי לטרפד חקירות של גופים בממשל נגד טסלה ונגד ניוראלינק – חברת השתלת השבבים של מאסק (מהלכים בעייתיים מבחינה אתית), להרוויח ממטבע הקריפטו דוג'קוין ולהצטלם עם מסור חשמלי. מנגד, כשלוקחים בחשבון שמספר עובדי הממשל הוא כ-3 מיליון, אין ספק שמאסק איבד את המיקוד באופן הכי קיצוני שאפשר.
כיוון שהשוק אינו מטומטם, קרסה מניית טסלה מרמה של 479 דולרים לרמה של 235 דולרים, בתוך פרק זמן של חודשיים! רווחי טסלה ברבעון הראשון של 2025 נפלו בכ-70% ביחס לאותו הרבעון בדיוק בשנה שקדמה לה – ובמספרים: מרמה של 1,390 מיליון דולרים, לרמה של 409 מיליון דולרים בלבד.
זה אמנם לקח קצת זמן, אבל האסימון נפל סוף סוף לטייקון האמריקאי. מאסק הכריז כי העיסוק ב-DOGE יצטמצם משמעותית לטובת מיקוד בטסלה, והשוק הגיב בעליית ערך של 67 מיליארד דולרים. המסקנה, אם כך, ברורה וחד משמעית: KEEP YOUR EYES ON THE BALL – ובשלוש מילים פשוטות בעברית: לא לאבד מיקוד.
עוד ב-
*הכותב, ד"ר אלכס קומן הוא פרשן כלכלי בכיר ומרצה ב-HIT – מכון טכנולוגי חולון.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



