דעות
כשהקולגות בקאן - נמרוד ניר שוחט את תחרויות הפרסום
הילד הרע מ'דה בריף' מעכיר את האווירה: "חגיגת קאן נחשבת לשיא של משרדי הפרסום וזו האינדיקציה הטובה ביותר לריקבון הפושה בענף"
בימים האחרונים הגיע לשיאו פסטיבל הפרסום בקאן, במסגרתו ערב רב של משרדי פרסום מרחבי העולם מתחרים על זכייה בפסלונים המוענקים למהלכים הקריאייטיביים הבולטים של השנה. כך למשל זכו השנה משרדי הפרסום באומן בר ושלמור אבנון באריות זהב וברונזה על עבודתם.
חגיגת קאן נחשבת לשיא בשנתון של משרדי הפרסום - וזו אולי האינדיקציה הטובה ביותר לריקבון ולאבסורד הפושה בענף הזה כיום.
דג מלוח
לפני כחודשיים שפטתי בתחרות דג הזהב - הנציג הרשמי של פסטיבל קאן בישראל. הייתי משוכנע שהדירוג שלנו יתחשב במסר שהקריאייטיב נועד להעביר ובאפקטיביות שלו בהשגת המטרה הפרסומית. בפועל, הדירוג התבצע לפי שני פרמטרים - יצירתיות וחדשנות. כלומר אותן מודעות \"משוגעות\", \"מגניבות\", \"עם טוויסט\", גם כשהקשר בינן לבין המוצר או התובנה בדיוני בלבד.
ניסיתי להסביר לשאר השופטים שמה שאנחנו עושים יכול לעבוד בתחרות עיצוב של שנקר, או בתעשיות הקשורות לתוכן ועיצוב גרידא - אך אנחנו כאן כדי למכור! שחייבים לתת ראש לשירות שהקריאיטיב עושה למותג ולא רק ל\"מגניבות\" ולנראות שלו.
דבריי לא הותירו רושם רב והרגשתי שוב כמו אותו פלנר שנאבק בצוות קריאייטיב שלם על מודעה מגניבה ומצועצעת שלא מקדמת את המותג ולא מעבירה את המסר הנכון. זה הזכיר לי מקרה שבו כתבנו בריף מנצח למותג מסוים, אך הקריאייטיב לקחו אותו למקום מאוד צעיר ומתחכם. הסרט היה מהמם ביופיו ומצחיק לאללה, אבל הוא לא התאים לקהל היעד והקמפיין לא עבד. לקחנו את אותו הבריף והשתמשנו בג.יפית כפרזנטורית - מהלך שזכה לקיתונות של בוז ולעג מצד אנשי הקריאייטיב של המשרד. אך הפלא ופלא - הקריאיטיב החדש היה אפקטיבי ביותר וזיכה אותנו באפי על אותו מהלך.
נדמה שכבר מזמן שכחו משרדי הפרסום והעוסקים במלאכה אמת בסיסית ופשוטה - אנחנו כאן כדי למכור. זה לא משנה אם מדובר בתקציבאית מתחילה או בארט דירקטור עב כרס ושבע פרסים - כולנו אנשי מכירות ותו לא. המטרה היא לא לייצר את הפרסומת הכי נועזת, יפה, מצחיקה, מתוחכמת, שנונה - המטרה היא למכור כמה שיותר מילקי, ביטוח וטמפונים. לכן קריאייטיב מוכר הוא קריאייטיב טוב - ולא ההפך. אך האמת הזו נשכחה מזמן מצגיהם של הפרסומאים. הם מתאהבים ברעיון, בביצוע וזונחים לחלוטין את המכירה - הרי ממילא הם מרוויחים מעמלות המדיה ולא מגידול בהכנסות הלקוח.
כך נאלצים פלנרים טובים להתמודד עם התסכול שבריברס אנג\'נירינג הפושה בענף: \"חשבתי על אחלה רעיון לסרט - תמציא לי בריף שיצדיק אותו\" (משפט אמיתי ששמעתי מאחד מהמנכ\"לים של משרדי הפרסום הגדולים בארץ והובילו להתפטרותי). כך גם התשתית המותגית והשיווקית ננטשת לא אחת לטובת קריאייטיב דאחקות של קופירייטר שמכר את מרכולתו לבוס.
אומנות בשירות הקפיטליזם או האגו?
אחד משיאי החוצפה של ההתנהלות הזו היא נטייתם של משרדים להחזיק עובדים במשרה מלאה שכל תפקידם מתמצה בעבודה על התחרויות. גיבוש הקריאייטיב, הפוליטיקה שבהגשה וכו\'. זאת בזמן שלקוחות רבים לא מקבלים שירות מספק בשל העדר כוח אדם באותם המשרדים. כך נוצר מצב שמאחרים בעליית קמפיין קריטי, בזמן ששלושה עובדים לפחות יכלו לתת יד במקום להתעסק בקריאייטיב תחרויות.
לא אחת המודעות המוגשות לתחרויות הקריאייטיב מעולם לא התפרסמו או שלחילופין פורסמו באופן חד פעמי במגזין נישתי רק כדי להצדיק את השתתפותן במהלך. צעד זה כשלעצמו מעיד שגם משרדי הפרסום מודעים לעובדה שלא באמת מדובר בקריאייטיב פרסומי - אלא קריאייטיב מנצח פרסים. בתמימותי, חשבתי שהעסק שלנו הוא מכירות. שהקריאייטיב הוא אומנות בשירות הקפיטליזם - ולא בשירות האמן או החוויה האסתטית. הסיפוק שלנו כפרסומאים אמור לבוא מתוצאות מסחריות ולא מאפקט ה\"וואו\" בקרב הקולגות.
כך, מתנהלת תעשייה שלמה של תחרויות, פרסים וטקסים, שבינם לבין פרסום ומכירות אין שום קשר ישיר. אוננות תעשייתית מלאה פאייטים, סשימי וקאווה עם ליצ\'י, שמתבשמת מעצמה על חשבון העבודה האמיתית. זה נכון שמתוך מהלכים שיווקיים מובילים, עתירי תקציב ולעיתים חדשניים טכנולוגית - יש גם מהלכים אפקטיביים מאין כמותם, מעוררי השראה וכו\'. אך המהות של הדבר אינה קשורה לאומנות בשירות המכר, אלא לאומנות בשירות האגו של היוצר.
אל תסתכל בקאנקאן
נדמה שבקאן הפנימו את הנושא הזה וכך פתחו לאחרונה קטגוריה חדשה - פרס הניתן לקריאייטיב שהביא לאפקטיביות שיווקית (קטגוריה זו הייתה היחידה שרשמה צניחה דרסטית של 35% בהגשות לעומת 2011), אך דווקא הפלסטר הזה מציג את קאן באור האמיתי שלו: תחרות שבינה לבין שיווק ומכר אין דבר וחצי דבר. במקום לייצר פרמטרים שיתייחסו לכל קריאייטיב ככזה שנועד להשיג אפקטיביות - יצרו תת קטגוריה אחת והפכו את השיווק האפקטיבי לנישה.
כך, תחרויות הפרסום לא רק שלא מקדמות את הענף אלא גורמות לו לנזק - מעבר למשאבים ולאנרגיה שמבוזבזים עליהן, הרי המנגנון עצמו ממשיך ללחוש על אוזננו שחשוב יותר לעשות מודעה יפה וחדשנית מאשר כזו שמוכרת. כי אנחנו לא באמת אנשים מכירות, אנחנו אמנים שבאים לעשות דברים יפים, מגניבים וחדשניים - ואם בטעות זה גם ימכור, מה טוב. אך כשהפרסום המסורתי מאבד את האפקטיביות שלו (ובארץ ההחזר על ההשקעה במדיות המסורתיות נמוך ביותר), מי שלא יתעורר בזמן - יטבע בנהר השינוי, ומשקל פסלי הזהב שצבר רק יחישו את טביעתו.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(30):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
25.מחד ומאידךהילה 06/2012/25הגב לתגובה זו0 0ראשית גילוי נאות: אני מכירה ומוכירה את נמרוד וארשה לעצמי אפילו לקרוא לו חבר. מכירה את שני צידי המתרס. כיוצאת מאחד ממשרדי הפרסום הגדולים בארץ וכיום כמנהלת שיווק של קבוצה גדולה. הדברים שכתב נמרוד נכונים ברמה של אחד לאחד. יחד עם זאת, אני מכירה ומעריכה רבים מהזוכים. שמחה מאד בשמחתם, כי הם קיבלו הוכרה על פועלם, אבל כלקוחה של משרד פרסום נתקלת בהמון בריפים שהפיצוח הקריאטיבי שלהם כלל אינו מעביר את המסר לצרכן הסופי, אלא "פשוט נראה יפה". והכי נחמד זה לראות תגובות קריאטיב של "אנחנו מאד מאמינים בתוצר". כדאי שמשרדי הפרסום יתחילו להאמין בלקוחות שלהם, יתחילו להאמין במוצר שהם צריכים למכור ולא רק ב"לעשות יפה". אותנו, הלקוחות של משרדי הפרסום, הפרסים שלכם לא מרגשים. הם לא מחרמנים אותנו כמו שהם גורמים לכם לזיקפה אלוהית. אז כן, מחד, מאד מפרגנת לחברים שלי בתעשייה שזכו. שמחה מאד בשבילכם ומאידך, תתחילו לעבוד בשביל הלקוח ולא בשביל הפרסים. אל תשכו שאת הפרס הזה, אנחנו, הלקוחות, מממנים לכם. מחד - חרא של תעשייה. מאידך - לא הייתי רוצה לעסוק במשהו אחר.סגור
-
לקוח לא משלם ולא מממן חביבתי, הצרכן משלםחבר של נמרוד 06/2012/29הגב לתגובה זו0 0ומותר לו לקבל פרסום מרתק ולא איזה הודעה מתישה ומשעממת שבחנה אותה מול הצעות מתחרות איזה פקידת MBA עם רכב ליסינג וילד לאסוף בארבע מהגן. לכי תעשי משהו אחר כי את לא מבינה באמת במה את עוסקת. ולא זאת לא בעיה שלך אישית. זאת העובדה שתקציבאיות מתוסכלות כמותך יושבות על צוואר הבקבוק של ההחלטות על פרסום ברב החברות וגורמות למותגים להיראות חיוורים וחסרי בידול. הדרך היחידה שתפקחי את עינייך היא אם תפסיקי לפעול מתוך התסכולים שצברת כשהשפילו אותך כתקציבאית במשרד פרסום.סגור
-
24.צודקגלית 06/2012/25הגב לתגובה זו0 0בגלל זה דה בריף הוא משרד מצויין, בעל לקוחות מהגדולים במשק ועשה במשך שנים עבודת פרסום ומיתוג מעולה, ובאומן, המשרד שזכה במלא אריות הוא משרד מצ'וקמק שאף אחד לא שמע עליו ומעולם לא עשה עבודת פרסום ראויה. אה - הפוך? אופס. לא סתם יורדים על בנאדם באופן אישי, יורדים על אפס שלא עשה דבר וחצי דבר חשוב אף פעם, שפתח משרד לא בזכות כישוריו אלא בזכות הכסף של אמא שלו, שמנסה ללמד את ענף הפרסום איך לעבוד. אם היה מביא אלטרנטיבה אז לא היו יורדים עליוסגור
-
23.שכחתם לכתוב שהכותב אינו איש פרסום אמיתידני 06/2012/24הגב לתגובה זו0 0ותודה לאמא. אתה מסכן.סגור
-
22.אפשר להירגע?!* 06/2012/24הגב לתגובה זו0 0למה הברוטאליות? למה השנאה? למה הביקורתיות? למה כל פעם שמישהו מביע דעה באייס כל אנשי התעשייה המשועממים קופצים עליו? אח"כ כולכם קופצים כי כתבים הולכים על קליפות ביצים ולא רוצים להביע דעה ממשית. מה הוא כבר אמר? שיש בריפים שחוטאים בקריאייטיב? הוא צודק! וגם אם לא, סו פאקינג וואט? כל הכבוד על האומץ לכתוב ולהתמודד עם טוקבקים מרושעים של אנשים קטנים וקנאים שהיו מעדיפים לקבל את הבמה. אתם עלובים וזאת התנהגות מביכה. מותר פלורליזם, מותר לומר דברים שלא תסכימו איתם - מותר! אבל חובה להגיב בצורה ראויה ולא מעליבה או משפילה. אתם מבריחים כותבים עתידיים עם התגובות הלא הגיוניות שלכם וכל ה"לייקים" ו"הדיסלייקים" המביכים שלכם... אז בבקשה, אפשר להירגע?!סגור
- טען עוד
-
21.אתה מדהיםדני 06/2012/24הגב לתגובה זו0 0אבל אתה פאקינג לוזר אם אתה חושב שאי אפשר לעשות קריאייטיב שגם מוכר. כן כן יא לוזר, כזה שנראה טוב, ויצירתי ומושקע וכו' שיכול למכור גם לוזרים כמוך שמשחקים לי במילים כאילו זה צעצוע ("אל תסתכל קאנקאן") בקיצור, אני מכיר סדנא למתחילים, יש שם עוד 3 מקומות פנויים דושבאגסגור
-
20.כמו היהודים ואלוהיםחורש 06/2012/22הגב לתגובה זו0 0גם אלוהים סופק כפיים כשהוא רואה איך מנהלי הדת החרדים ( עובדי אלילים בפועל ) ממתגים ומהדרים את עצמם ושוכחים את הרעיון המקורי של ייחוד ועליונות האל. ניראה שלדעתם הם ירשו את מקומו. חומר למחשבה.סגור
-
19.נמרוד ניר תשיג חדרנעלבתי 06/2012/22הגב לתגובה זו0 0באים אנשים מלאי רצון טוב שקיבלו את הבמה בזכות כישוריהם, עובדים מרצונם הטוב שעות רבות כדי לתרום לקהילה ועל הדרך להשאיר חותם יצירתי וכל מה שיש לך זה ביקורת? ועוד בשביל מה, כדי לקדם את עצמך כאיש מכירות... אני ממליץ לך בחום וגם יודע שתצליח ליהנות מזה הרבה יותר, לעשות משהו לטובת החברה. סך הכל קיבלת בבית חינוך טוב מאנשים מאוד ערכיים וזה רק תקופת מעבר מה שאתה כרגע עובר ורחוק מאוד מלייצג את ערכךסגור
-
18.צודק !!!יעל 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0סוף סוף מישהו תוקע סיכה בבלון שנקרא תחרויות בחו׳ל! כל משפט בסלע, בלוף שבינו לפרסום אין כלום, כל הכבוד על הכתבה החדה.סגור
-
17.הקמפיין המיכרתי שחל למעריב הציל את העיתוןאורי 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0ממממ... לא. לך תעבוד קצת במשרדי פרסום אמיתיים, תעשה משהו אמיתי בחיים שלך, תוביל, תיזום, תנצח... ואז תדבר. ותעבוד על הבטחון העצמי שלך, תבקש מאמא כסף לקואצ'ר. זאת לא הדרך...סגור
-
16.על אמריקן אקספרס שזכה בקאן שמעת יא מתלהב?ג׳ון סנואו 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0קמפיין של קריספין פורטר בוגוסקי לעסקים קטנים שהפך ליום לאומי בארה״ב לקח בקאן עכשיו כמה גראנד פרי אתה מקשקש שטויות כמו מישהי שאני מכיר בטוויטר חבל שההבנה שלך שלעולם עבודה שלך לא תגיע לקאן מעבירה אותך על דעתךסגור
-
מה הקשר?4 06/2012/24הגב לתגובה זו0 0לא הצלחתי להבין וראיתי את הקמפיין. את ראית את הקמפיין? לא נראה לי...סגור
-
15.לפעמים לכתוב: "מוצר בחצי שקל" עדיף על תפאורהנמרוד 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0הוא צודק. יצירתי זה לא "מצחיק" או "שנון", אלא זה "דרך שונה להעביר את המסר". הבעיה היא שהפרסומאים שכחו את המסר וזוכרים רק את הפרסים.סגור
-
14.תגובות רדודות 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0מביך... הכותב צודק בהרבה נקודות. תעשיית ה"פרסים" היא מטופשת, וללא שום קשר לפרסום השותף.סגור
-
13.אף תגובה לא מתייחסת לתוכן אלא רק לכותבאייסברג 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0וזה חבל. כי גם אם הכותב היה אנונימי, או פלנר במשרד פרסום, או תקציבאית זוטרה - עדיין התוכן לגיטימי מספיק כדי שיתייחסו אליו ולא למי שכתב אותו. זה מראה שאין איאקציה עניינית לדברים שנכתבו ושכנראה פגע בול באגו.סגור
-
כנסו כנסו!!!!פיני 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0לא יודע מי אתה אייסברג אבל אתה צודק! וניר צודק. הוא אולי לא עושה זאת בדרך הנכונה אבל הוא צודק. עולם הפרסום הוא עולם רקוב ומסריח. המשרדים הגדולים השקיעו מאות אלפי ש"ח והגישו עבודות בהמון קטגוריות מתוך האמונה שאיפשהו זה יקלע... בזבוז. הקריאטיב חוגג כאילו למען זה הוא קיים. ניר, ליבי איתך. וכל המגיבים פה, שימותו.סגור
-
12.תראו י מדברסתו 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0מר ניר היקר מכל האנשים שמדברים על קריאיטיב לא מוכר מפתיע אותי שאתה זה שכותב. בכמה גדלה התפוצה של מעריב או המחזור מכירות של העיתון בעקבות אותו קמפיין הזוי שעשית לעיתון. ואיך בכלל הליוויתן והגורילה קשורות למותג מעריב ועשו לו שירות. קל מאוד בתור משרד קטן ולא רלוונטי לבוא ולצעוק וכולם יודעים שהסיבה שבכלל יש לך במה זה ההקשר המשפחתי שלך. אם אנ הייתי אתה אז לא הייתי פותח את הפה על הענף שבו אני עובד אלה פשוט מנסה לעשות עבודה טובה יותר (לא זכור לי קמפיין מוכר או קריאיטיבי שלך) אז פשוט שב בשקט ותן לאמא גו'די ואבא סילבן להמשיך לנסות להביא לך לקוחות ובינתיים אל תבלבל את המוחסגור
-
11.לא אמרת בכתבה של גלובס שאתה "לא משרד פרסום" ?צחי 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0אז מה אתה מקשקש על תחרויות פרסום ??סגור
-
10.מוטב היה לו עסוק היה בלהוכיח את כשרונו,שרון 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0במקום לטנף על אחרים. לא נתקלתי ולו בפעילות קריאטיב אחת (אה, סליחה, אמא שלו נתנה לו לטפל בתקציב מעריב למשך יומיים).סגור
-
אמא שלו זה ידיעות!!!!לך לעשות שיעורי בית 06/2012/26הגב לתגובה זו0 0אולי לפני שאתה רושם שטות כמו אמא שלו נתנה לו את מעריב תבדוק שהיא בעלים של ידיעות?!סגור
-
9.ענף מרושעאחד שבז לכם 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0חבל שלא היתה כאן תגובה אחת לגופו של עניין אלא רק לגופו של אדם ואמא שלו.הדברים עליהם דיבר ניר נכונים. המסר שלו חשוב. האם אנחנו כאן כדי למכור או כדי ליצור אומנות? אולי אפשר לשלב בין השניים?סגור
-
8.המלך הוא עירוםגדעון יניב 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0נמרוד כל הכבוד ! צודק בכל מילה . ועדיין יש מקום לליקוק העצמי של האגו העצום שיש בענף הפרסום. החוכמה היא לדעת מתי זה ליקוק עצמי ומתי צריך לעשות באמת עבודה ומי שייקבע את זה אלו הלקוחות ולא המשרדים .סגור
-
7.יאללה עוד אחדאחד שמבין 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0איזה כיף שיש לאמא כסף שאתה יכול לקנות כתבה אפילו באייס מה אתה מבין בכלל על ענף הפירסום מאיזה נקודה בדיוק אתה מגיע?(תקציבאי)? עדיין לא ראו ולא שמעו על חצי עבודה שה"משרד" שלך הוציא או עזר להוציא רעש וצילצולים זה טוב בכנסת, תלמד מאבא (החורג) אלפי אנשי קראיטיב בעולם לא יודעים מה הם עושים העיקר הילד שמנת המקולקלת יודע מה הוא אומר....יאללה לך לאמא שתקנה לך משהו אחר כי הצעצוע של משרד פרסום לא הכי מתאים לך ואל תעניק לעצמך את התואר פירסומאי כי את התואר מקבלים בעבודה קשה ולא בכסף של אמאסגור
-
6.מת עליך (ל"ת)צודק 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.לא ראיתי ולו פרסומת אחת שלך מעולםמסכים עם כולם 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0אולי רק של איזו חברת רהיטים שאתה גם שותף בה. אז קודם תעשה משהו ואחר כך תעביר ביקורת פישר. שתפסיק לחיות על חשבון אמא אתייחס אליך ברצינותסגור
-
4.איכסאיכס 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0נמרוד ניר אני מרחם עליך.סגור
-
3.יונייוני 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0מר ניר, אינך מבין דבר בשיווק. עבודות שאינן מוכיחות תוצאות תוצאותצלאצמקבלות דבר בקאן. הבעיה העקרית איתך והסוכנות שלךצהיא חוסר היכולת הבסיסית שלכם לעשות או לייצר קריאטיב. אתה פשוא לא מסוגל ויודע לעשות את זהסגור
-
2.צודק 100% !!No Bulshit 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0נמרוד, כל מילה בסלע! משרדי הפרסום שכחו מזמן שמטרתם לעשות קריאטיב שמוכר את מוצרי/שירותי הלקוחות שלהם. לא ברור איך המפרסמים לא קולטים את זה. וממשיכים לפרסם עם אותם משרדים שנה אחר שנה. זורקים כסף על פרסום שלא עובד ולא מוכר. מה? אין להם עיניים? זה הגיוני?? י לי רעיון בשבילך, אולי תפתח משרד פרסום של עצמך ותוציא לפועל את הגאונות שלך? בטוח תוכל למשוך אליך עשרות לקוחות שסוף סוף יראו את האור. יש לי גם הצעה לשם של המשרד שלך: דה-בריף. חשבתי על זה בעצמי לבד לבד. סוף סוף יהיה משרד שיעזור ללקוחות הרבים שלו למכור ובא לציון גואל. לך על זה. סמוך עליי. לא תזדקק אפילו לעזרה של אמא ואבא. אני גם בטוח שאנשים יאהבו לעבוד אצלך. מציע לך לתת לכולם תואר סמנכ"ל. גם בטוח לא יתחלפו כולם בקצב של החלפת גרביים.. אה...רגע...בעצם ..לא פתחת משהו כזה לפני שנה וחצי? אז איך זה שלא רואים במדיה את עשרות הקמפיינים הגאוניים שלך? לא מבין. כנראה כולם מטומטמים ורק אתה הגאון. לא נורא..תמשיך לברבר....ולחיות על חשבון אמא.סגור
-
רשעות לשמהערן 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0כל כך הרבה רוע בתגובה אחת. אני מניח שניר פיטר אותך. תתבייש כך להשמיץ.סגור
-
1.אינטרסיםדעתן סקסי 14 06/2012/21הגב לתגובה זו0 0חלק מהדברים שאמרת נכונים, חלק פחות.. מה שאותי מעניין זה האינטרסים. מה אתה- נמרוד ניר, מרוויח מהכתבה הזו? אז בוא אני אספר לך! הסיבה היחידה שכתבת את הכתבה הזו היא כדי לצייר את עצמך כמשרד פרסום ש"טוב ללקוח" ואילו הלקוחות שקוראים אייס בשקיקה, באים אליך בריצה. חבוב לא עשו אותנו בשקל, לך תעשה מודעת מכר.סגור


