דעות

צרכן לא צריך מותג כחבר: תפסיקו לנסות להיות אנושיים ופשוט תתחילו לעזור

מותגים לא צריכים לנסות להיות מצחיקים יותר או ידידותיים יותר, בשביל זה מספיק פיד החברים בפייסבוק. מה כן? לפתח כלים ושירותים שיעזרו לאנשים
ליאור ארן |  27
ליאור ארן (צילום יח"צ)
איזה מותג לא ניסה להיות אנושי יותר - ידידותי, חייכני, פשוט או נחמד? אבל בינינו, עם יד על הלב, האם צרכנים באמת מצפים שהמותגים שסביבם יהפכו לחברים שלהם? כנראה שלא.
הדוגמא הטובה ביותר לכך היא הפייסבוק שלנו. האם מישהו מכם זקוק לפוסט משעשע או לתמונה אומנותית של מותג מסוים כדי להכניס עניין לפיד? כשאני פותח את הפייסבוק שלי אני זוכה בכל רגע נתון להומור, ריגוש ועניין שמגיעים מהחברים שלי. והם עושים את זה הרבה יותר טוב מכל מותג שאני מכיר.
אנחנו חיים בעידן שבו צרכנים יכולים לחשוף את \"התרמית\" של מותגים בקלות ובמהירות עצומה. אנשי שיווק ממציאים אסטרטגיה חדשה, עולים עם קמפיין גדול ויקר ומרגישים סיפוק גדול. אבל האמת היא שהצרכן צופה בקמפיין ואם הוא ריק מתוכן הוא מרגיש מיד את הזיוף שבו. המותג אולי \"החליט\" להיות פתאום צעיר, פשוט, ידידותי או שקוף...אבל הצרכן רואה עוד ניסיון למכור לו סיפור ללא כיסוי.
אז מה זה אומר על מותגים? האם אנחנו כאנשי שיווק צריכים לזנוח את הניסיונות לקרב בין מותגים לצרכנים? התשובה היא כמובן לא. אבל במקום לנסות להיות מצחיקים יותר או ידידותיים יותר, בואו נדבר על תכונה אנושית חשובה לא פחות - עזרה. חבר אמיתי הוא אחד שעוזר לך כשאתה צריך. בלי לשאול שאלות, בלי להתנות תנאים. הוא פשוט שם בשבילך. זו תכונה אנושית, אבל גם כזאת בעלת ערך פרקטי ואמיתי. הבעיה היא שעם כל הרצון הטוב, היכולת לעזור תלויה לפעמים בידע, בכלים או במשאבים. אם חבר טוב יבקש את עזרתי בנושא שאני לא מבין בו, גם הרצון הכנה שלי לעזור, לא יוכל להיות מתורגם למעשים.
כאן נכנס היתרון של מותגים. למותג יש כוח ויידע שאין לאדם הממוצע. מותג יכול להעמיד משאבים של כסף ושל כוח אדם והוא יכול לפתח כלים ושירותים שיעזרו לאנשים. מדובר בעזרה אמיתית ששום חבר לא יכול להעניק. לא בגלל שהוא לא רוצה, אלא פשוט בגלל שהוא לא יכול.
מותגים יכולים להעניק לי ידע שמבוסס על תוכן או לפתח עבורי כלים דיגיטליים וטכנולוגיים שיפשטו לי את החיים, יקלו עלי ויעזרו לי יום יום. את זה אף חבר לא יכול להעניק לי. ובמקרה הזה אי אפשר לרמות. כשמותג באמת מנסה לעזור לאנשים התוצאה הרבה יותר אותנטית והאפקט השיווקי גדול יותר. יכול להיות שהצרכן יחפש את המניע מאחורי העזרה, אבל הוא לא יתכחש לעצם העזרה ולרוב הוא ישמח ואף יפיץ את הבשורה. לזה אני קורא שיווק שימושי או Brand Utility Marketing.
היכולת של מותגים לעזור לאנשים בעזרת כלים, אפליקציות, תוכן, אנשי מקצוע ועוד, היא היכולת האנושית האמיתית והיא זו שיכולה לקרב בין מותגים לצרכנים ולייצר מערכות יחסים אמיתיות.
כשחברת הביטוח Esurance הציעה אפליקציה שחוזה את מחירי הדלק שצפויים מחר ובהתאם למחיר ממליצה האם כדאי לתדלק היום או מחר היא מציעה לצרכן עזרה אמיתית - כזאת שהוא יכול להשתמש בה יומיום, שהוא לא נדרש לשלם עבורה ושבמקרה הזה גם חוסכת לו הרבה כסף.
כשמותג ציוד הסקי Helly Hansen החליט שהוא רוצה לעזור לקהל היעד שלו הוא יצר אפליקציה של שעון מעורר שמתחברת למזג האוויר באתר הסקי של הגולש. אם ירד שלג בלילה האפליקציה מעירה את הגולש מוקדם בבוקר די שיוכל ליהנות מהשלג הטרי. אם לא ירד שלג, האפליקציה נותנת לגולש עוד כמה שעות להתפנק במיטה. גם זו עזרה אמיתית – היא פשוטה, היא מתחברת לצורך אמיתי ומשפרת את איכות החיים, או במקרה הזה איכות החופשה של הצרכנים.
אז בפעם הבאה שאתם רוצים להיות יותר \"אנושיים\" תשאלו את עצמכם \"איך אני יכול לעזור לצרכן שלי בצורה שאף חבר לא יכול\". אם תצליחו לפתח את הכלי או השירות שיהווה עזרה אמיתית ויומיומית, כנראה שתצליחו להתקרב לצרכן, לייצר מערכת יחסים בינו לבין המותג, להגביר את האמון שלו במותג ולהיות באמת אנושיים. בסופו של דבר זה ישתלם לכם.
הכותב הוא מנכ\"ל חברת ELAAASTIC המתמחה ב-Brand Utility Marketing
תגיות ליאור ארן
תגובות לכתבה(27):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    קוראים לזה VALUE ובלי זה אין מותג
    רוני 06/2014/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מושג העומד בבסיסו של כל מה שמוצע ללקוח. התמחור המנומס (מונח חביב לכשעצמו) קשור לכאן דרך הנוסחה הידועה VFM. לפני עשרים שנה, בעוד עשרים שנה. יש דברים בסיסיים שלעולם לא משתנים.
    סגור
  • 21.
    מותג חבר?? סתירה בהגדרה (ל"ת)
    דנה 05/2014/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    הכל בגלל משרדי הפרסום/מיתוג - צריכים פרנסה
    צחי 05/2014/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מ
    סגור
  • 19.
    שלא ימכרו לנו קישקושים - שיתרכזו במוצר!!!
    דורון 05/2014/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברים??? שטויות, ערך אמיתי ללצרכנים בבקשה ולא בלבולי מוח
    סגור
  • 18.
    בדיוק!!! שיפסיקו להיתמם, חברים עלק (ל"ת)
    אנונימי 05/2014/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    כמה נכון (ל"ת)
    ענת 05/2014/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    יש מותגים שהם כן חברים, אלסטיק למשל ;)
    ההוא מהאלה 05/2014/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תובנה מעולה ליאור המון בהצלחה
    סגור
  • 15.
    מאמר חשוב ונכון
    דניאל 05/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן שמישהו יפקח את העיניים לכל התעשייה הזאת. קשה לקום בוקר אחד ולגלות שמה שלימדו אותך כשהיית צעיר כבר לא רלוונטי. אבל זו המציאות. המהפכה מתחוללת מול העיניים שלנו אבל יש כאלו שמעדיפים לטמון את הראש בחול.
    סגור
  • 14.
    תודה להילה, אייל, עומר, דנית ודנה...
    אלסטיק מפלסטיק 05/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה להילה, אייל, עומר, דנית ודנה - שיושבים כולם מאחורי אותה מקלדת... ראבאק, קצת מקוריות.
    סגור
  • 13.
    לצערי, ממש לא מסכים עם האמירה שלך
    ת״אביבי 05/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שאתה מציע הינו תועלת מוצרית מן המותג, הכל טוב ויפה וכולנו רוצים שהמוצרים שנרכוש יתנו לנו פתרונות פונקציונאליים, אך מה ימנע ממני מלחפש אלטרנטיבות מותגיות אחרות, והתשובה היא חיבור רגשי אל המותג. כבר הוכח באינספור מחקרים ומאמרים שהצרכן יעדיף מותג שמתקשר עימו ברמה הרגשית וזה ההבדל בין מותג גדול מהחיים למותג רגיל, למשל קוקה קולה או אפל, הרי שאין הבדל ביו פפסי קולה לקוקה קולה, או ביו אייפון לגאלקסי, שניהם מספקים את אותו המוצר, אז מה ההבדל? המיתוג הרגשי והחושי, כפי שהגדירו אקר או לינדסטרום. אנו רוצים לקבל עולם תכנים וערכים מן המותג שלנו, להיות משוייכים לקהילה שחשה את רגשותינו ולשתף אותם עם אחרים. זה נכון שאנו מחפשים פתרונות שהמוצר יספק, אולם זה לא ישייך אותנו למותג אלא יספק פתרון פונקציונאלי. בנוסף, ישנם מודלים המספקים פתרונות לעמדות, רגשות ומעורבות כמו BCG, ELM, Ansof וכו׳, מודלים ראציונליים ורגשיים אשר בוחנים את מידת מעורבות הצרכן ואת החיבור הרגשי שלו, כמו כן, מיתוג חמשת החושים שגורם למותג להיות צרוב במוחנו ככ חזק שנרגיש קירבה חברית אמיתית כלפיו, אותה קירבה שתגרום לנו לשלם את מחיר הפרמיה היותר גבוה, אחזור לקוקה קולה או לאפל, או אלך להבדל בין מרצדס לסובארו, למה שתקנה מרצדס כאשר סובארו עולה שליש ומספקת את אותה הפונקציואנליות, להגיע מנקודה א׳ לנקודה ב׳, אז כנראה שזה מה שאתה מרגיש כלפי אותו המותג ועולם הערכים והתכנים אותו הוא מספק. לכן, אני לא מסכים עם הכתבה שלך, אני לא חושב שהבאת דוגמאות מספקות, האמירה שלך לא מבוססת על מחקר ולא ניתנת להכלה.
    סגור
  • כמה זיוני שכל בתגובה אחת
    פסיכולוג חברתי 05/2014/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שברת שיאי גינס
    סגור
  • אתה מדקלם ססמאות מלפני עשרים שנה
    שני 05/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני דווקא מאוד מסכימה עם מה שכתוב במאמר. מה שהיה נכון לפני עשרים שנה או אפילו עשר שנים לא בהכרח נכון היום עם כל הכבוד לאקר או לינדסטרום. הדוגמאות במאמר דווקא מייצרות חיבור רגשי הרבה יותר מעוד קמפיין עם חיוך או מוסיקה מרגשת. אתה זורק ערימה של מודלים אבל כנראה מנותק מהמציאות. אתה מדבר על קרבה חברית? איפה אתה חי??? מי מכר לך את הסיפור הזה ולמה אתה מאמין לו? אני לא מרגישה קרבה חברית לג'ינס שלי או לבנק שלי. וזה לא בהכרח רע. אולי לא הבנת מה כתוב במאמר או שלא קראת אותו. מה שאני הבנתי זה שמותג צריך לעזור וששיווק יכול לעזור ולא רק להציע ערימה של מילים. עם מה בדיוק אתה לא מסכים? אגב, הרבה מהמהלכים של קוקה קולה בשנים האחרונות הם מהלכים דומים למה שהוצג פה ולגבי אפל וגלקסי מה אתה מנסה להגיד? גרף המכירות בשנתיים האחרונות נוטה לכיוון סמסונג. וההשוואה בין סובארו למרצדס מגוחכת וקצת פתטית.
    סגור
  • 12.
    מעניין מאוד ...מה עם הקשר בין זה לתמחור
    גל רסולי 05/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבעל עסק ,הרבה שנים, וכמובן כצרכן,בזמן שאתה מדבר על מערכת יחסים אמיתת עם הלקוחות שלנו ,לטעמי זה יכול להתקיים רק תוך כדי נימוס בתמחור . צריך להיות קשר ישיר בין ערך המוצר שאתה מקבל לבין המחיר שלו מה שלצערי לא קורה.
    סגור
  • אהבתי
    ליאור ארן 05/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אהבתי את המונח "נימוס בתמחור". אחד המונחים הכי מנומסים ששמעתי לאחרונה... תמחור תמיד היה ותמיד יהיה חלק מהותי מהאסטרטגיה השיווקית. אני מאמין שעם כל הכבוד לשיווק או לפרסום קודם כל צריך להיות מוצר טוב (נשמע בנאלי אבל הרבה לא מבינים את זה), אחרי זה הוא צריך להיות מתומחר בצורה הוגנת והגיונית ואז צריך לדעת לספר לצרכנים את הסיפור שלו בצורה הכי מעניינת, ייחודית ורלוונטית. בשלב הזה נכנס השיווק השימושי - brand utility. הוא כמובן לא יחליף את איכות המוצר או התמחור שלו אבל מהלך Utility טוב בהחלט יתרום לתפיסת הערך של המוצר/מותג. תודה
    סגור
  • 11.
    מסכימה לגמרי
    עטרה בילר 05/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אני מאמינה כמוך שאנחנו בעידן שבו מותג צריך להציע תועלת פרקטית!! היא צריכה כמובן להיות קשורה לרעיון הליבה ולא סתם מתנחמדתת.
    סגור
  • הערה נכונה מאוד
    ליאור ארן 05/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמובן כמובן שהתועלת הפרקטית צריכה להיות קשורה לערכי המותג ולתרום לו מבחינה תדמיתית/מכירתית. אחרת חטאנו לתפקיד שלנו כאנשי שיווק.
    סגור
  • 10.
    משרדי הפרסום בישראל פשטו את הרגל
    שי 05/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדהים שגם ב-2014 משרדי הפרסום בישראל עדיין חושבים טלוויזיה טלויזיה טלויזיה. ושלא יספרו לכם סיפורים. זו האמת. הגיע הזמן שלקוחות יפקחו את העיניים ויבינו שזה לא עובד. הגיעו הזמן לאלטרנטיבה.
    סגור
  • 9.
    כותב שקפים
    פלנר 05/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכל הכבוד אין פה שום בשורה ושום חדשה ולמרות מה שנאמר המותגים חוץ מבעלות על תקציב כספי לא בעלי ידע אמיתי ומהותי בטח שלא ביכולת לבנות מוצרים דיגיטליים אלה שכן מצליחים הם יחידי סגולה וגם זה עולה להם בדם ולא בהכרח מוכיח את עצמו
    סגור
  • אני לא מסכים איתך
    ליאור ארן 05/2014/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במובן מסוים אתה צודק. מותגים עשו מהלכי יוטיליטי כבר לפני הרבה מאוד שנים. אבל העידן הנוכחי מאפשר למותגים לעשות יותר מהלכים כאלו, בקלות רבה יותר ובעלות נמוכה יותר. וגם הצורך בהם עולה. אולי מבחינתך אין פה שום בשורה אבל בפועל רוב המותגים עדיין לא מיישמים את הנושא. אני לא מסכים איתך לגבי הידע של מותגים. למותגים יש ידע עצום, יש להם אינספור ממשקים עם צרכנים והם מעורבים מאוד בחיים של כולנו. אני ממש לא מסכים איתך שרק יחידי סגולה הצליחו. אני אשמח לשבת איתך ולתת לך עשרות דוגמאות של מותגי ענק לצד מותגים קטנטנים שעשו מהלכים מוצלחים. אתה מוזמן להיכנס לפייסבוק שלנו או לאתר ולראות בעצמך. אגב, המהלכים לא חייבים מהלכים להיות אפליקציות יקרות. יש מהלכי יוטליטי פשוטים להפליא ומוצלחים ביותר. תודה
    סגור
  • 8.
    ליאור אין על הכתיבה שלך! חכם וכל כך נכון (ל"ת)
    דנה 05/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    אלסטיק???
    ניסים 05/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אתם עושים חוץ מלהביא דוגמאות מהעולם???
    סגור
  • 6.
    עוד דוגמה יפה לעזרה
    גליה 05/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנה בהמשך לכך, יש אפליקציה שעוזרת אחד לשני בגידול חיות המחמד (כלבים/חתולים) והם בכלל לא לוקחים עמלות... www.petsinsite.com
    סגור
  • 5.
    עוד דוגמה יפה לעזרה הדדית של אפליקציה:
    אלי 05/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפליקציית פטס אין סייט: www.petsinsite.com הנה אפליקציה שעוזרת אחד לשני בגידול חיות המחמד...
    סגור
  • 4.
    כמה פשוט ככה קולע
    דנית 05/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלי קשקושים של ״אנחנו המשפחה שלך״. איזה מאוס.
    סגור
  • 3.
    מילים כדורבנות!
    עומר 05/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הייתי שמח אם יום אחד מר ליאור ארן ינהל גם את הקמפיין שלי..
    סגור
  • 2.
    הדוגמא של הציוד סקי מעולה!
    אייל 05/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל כך פשוט...
    סגור
  • 1.
    מדויק
    הילה 05/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שרוב המותגים מתעסקים בשטויות שלא מעניינות אף אחד ולא נותנים משהו בעל ערך.
    סגור