דעות

גם אותך הזמינו לדבר על המצב? מה צריך לדעת לפי שמופיעים על המסך

שורה ארוכה של מרואיינים מגיעים לאולפנים במהלך 'צוק איתן' בשיטת "הסרט הנע". יובל קנר ממליץ כיצד לנהוג מהרגע שתקבל טלפון מהתחקירנית
יובל קנר |  1
אולפן חדשות 2 ויובל קנר (צילום צילום גולשים)
כשהמצב הביטחוני מתחמם, מתחממים גם הכיסאות באולפני הטלוויזיה, הרדיו והאינטרנט. שורה ארוכה של מרואיינים באים והולכים בשיטת הסרט הנע. אלופים במיל\', פוליטיקאים, פסיכולוגים, פרשנים, ערבים, יהודים, מומחים ואנשי רוח.
כולם מוזמנים להביע דעה ולטול חלק במרתון הלהג האין סופי. מקצתם מרואיינים מנוסים ומשופשפים, לשאר זו לעיתים טבילת האש הראשונה אל מול פני האומה. כדי שהראיון לא יהיה \"הפדיחה של החיים\", אלא מזכרת \"לגזור ולשמור לנכדים\", הנה 13 טיפים שכדאי לכל מרואיין לדעת לפני שהטכנאי באולפן מחבר אותו למיקרופון.
וכן, הטור נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מתייחס כמובן לכלל המינים כאחד, ועם כלל המינים הסליחה.
1. העצה האולטימטיבית: אם אתה לא ממש חייב, אל תתראיין. אף אחד עוד לא הצטער על ריאיון שלא נתן.
2. גם אם את החולצה שאתה לובש עכשיו, שלפת מערמת הבגדים היבשים בסלון וסטייל זה לא הצד החזק שלך, אתה לא רוצה שמה שיזכרו מההופעה שלך זה את החולצה הכתומה המצחיקה או הסוודר הדיבילי. בקיצור, עשה מאמץ חד פעמי אך משתלם.
גבר: חולצה חלקה בהירה מגוהצת ומכופתרת. זיפים פחות מחמיאים לך ויותר רומזים על מוצאך מהאדם הקדמון? תתגלח ואם יש זמן אז קפוץ להסתפר. חליפה אגב לא תזיק.
אישה: המאפרת שתמתין לך באולפן בדרך כלל מקצוענית, אבל אם את קנאית לסגנון האישי שלך התאפרי בבית ובצעי תיקונים אחרונים באולפן. לבוש חושפני מידי עלול להסיט את תשומת הלב של הצופים מתוכן דבריך ולגרום להם לנדוד למחוזות אחרים.
3. יונית לוי, עודד בן עמי או תמר איש שלום תמיד יראו זוהרים ורעננים יותר מכל מרואיין המופיע מולם, במסך המפוצל לשניים. הסיבה: התאורה באולפן המשנה או בריאיון בשטח נחותה בדרך כלל מהתאורה באולפן הראשי. רוצה להראות במיטבך? דאג להתראיין סביב שולחן המראיין.
4. נדמה לך שהריאיון מתחיל רק כשהאור האדום נדלק באולפן? טעות נפוצה. מראיינים מיומנים יפתיעו אותך עם דברים שאמרת בחדר האיפור וגם לתחקירנית הנחמדה שהתקשרה כמה ימים קודם.
5. אם תכחיש (עוד טעות נפוצה), תגלה שהוקלטת החל משיחת הטלפון הראשונה שיצרו איתך. לפתע, באמצע הריאיון, ישמיע לך המראיין את עצמך בהקלטה מוקדמת אומר דברים הפוכים לאלה שאמרת זה עתה, ומתקשה להסתיר חיוך של \"אוי, כמה שאתה מטומטם\". מסקנה: היה מודע. אתה מוקלט משיחת הטלפון הראשונה.
6. המראיין שיושב מולך בדרך כלל יודע עליך פחות מכולם. את השאלות הוא קיבל זמן קצר לפני פגישתכם מהעורך או מהתחקירנית. לפעמים השאלות נאמרות לו באוזנייה ממש כשנדמה לך שהוא מקשיב לך. לכן דאג לצייד את העורך והתחקירנית במידע החשוב לך מבעוד מועד.
יובל קנר (יח"צ)
יובל קנר (יח"צ)
7. אם את התחקירנית מהסעיף הקודם אתה עוד מכיר (היא הרי התקשרה להזמין אותך להתראיין), כדאי שתתאמץ ותכיר גם את העורך. הוא הבוס. אין זה משנה כמה מפורסם המראיין שלך, העורך מחליט מתי הריאיון יתחיל, כיצד הוא יתנהל ומתי הוא יסתיים. זה נכון גם ברדיו וגם בעיתונות הכתובה והאינטרנטית. כדאי להכיר אותו ולתאם איתו ציפיות לפני הריאיון.
8. השתדל לנהל סמול-טוק חביב עם המראיין ועם המוזמנים הנוספים לראיון, קצת לפני הריאיון. זה לא ימנע מהם להציג לך את השאלות הקשות שהם אולי תכננו, אבל זה יכהה מהם את העוקץ. בכל זאת, לא נעים להיות רע לבן אדם נחמד כמוך.
9. לעולם אל תתקוף מראיין. הוא ינסה לעיתים להוציא אותך מאיזון על ידי שאלות קנטרניות אבל הוא רק מנסה להפוך את הריאיון למעניין יותר. זה לא אישי נגדך. זה תפקידו. שמור על קור רוח וענה לשאלות בהגיון.
10. ריאיון אינו בוחן פתע ולא תקבל שום ציון בסיומו. כאן אין תשובות נכונות או לא נכונות. הסכמת להגיע כדי להעביר מסר, מידע או דעה החשובים לך. הוצגה לך שאלה שאינך מעוניין להשיב עליה? אפשר לנסות לצפות זאת מראש, ולהכין תשובה מתאימה אבל תמיד תוכל להתחמק בנימוס ולומר: \"\'אכן שאלה חשובה\' או \'מיד אענה לך גם על זה אבל האם ידעת ש... \' וכאן תמשיך כרצונך. הזמן המוגבל של התכנית יגרום למראיין לוותר.
11. אם הוזמנת לריאיון ואתה עייף, טרוד או חולה, שקול לדחות או לוותר. ראיון דורש כשירות מנטאלית מסוימת. חוסר ריכוז ובלבול הם מתכון לאסון. אתה לא תרצה שיזכרו אותך ככה.
12. נהוג שבריאיון אתה נשאל ואמור להשיב ולא להיפך, אבל אין כל סיבה שאתה לא תציג למזמינים כמה שאלות רלוונטיות לפני הריאיון. מי עוד מתראיין בנושא? לאיזה קטעים שישודרו במהלך הריאיון תצטרך להתייחס? מה נושא המסגרת של המשדר?
13. על אף האמור לעיל, אתה עדיין מוצא טעם בראיונות ורוצה הזמנות נוספות? תהיה מרואיין אסרטיבי ונחרץ. התנסח במשפטים קצרים ואל תשכח לשים נקודה בסופם. אם תגרום למראיין לפהק בפגישתכם המצולמת הראשונה, תראה אותו מכאן ולהבא רק בטלוויזיה אצלך בבית.
יובל קנר הבעלים של קנר הפקות New & Old Media ראיין אלפי אנשים בשנותיו כעיתונאי בתקשורת הכתובה והאלקטרונית, חלקם לא התאוששו מזה עד היום. עבור מקצתם היה זה הריאיון הלפני אחרון או האחרון בהחלט (אפרים קציר, רפול, בנימין גיבלי, אריק שרון, יפה ירקוני הם רק רשימה חלקית)
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יופי של טור (ל"ת)
    שירלי 07/2014/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור