דעות

לא רק בהתפרעויות: האבל השקט של המגזר כבש את התקשורת

מותו של הרב שטיינמן כבש את התקשורת החילונית וכלל שידורים ישירים ממסע הלוויה והספדים באתרים ובשערי העיתונים. העיתונאי החרדי ישראל כהן על האחווה של אתמול
ישראל כהן |  3
הרב אהרן לייב שטיינמן (צילום עוזי ברק, כיכר השבת)
בצוואתו האחרונה שלו עצמו, ביקש מנהיג הציבור החרדי הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן בן ה-104 - שהלך אתמול לעולמו - מכולם שלא להספיד אותו ושלא לפרסם עליו כתבות ותמונות משום שאינו ראוי לכך וכי הדבר יזיק לו בעולם האמת. ידידו ושותפו להנהגה הרב חיים קנייבסקי פסק כי למרות זאת, יש להספידו כראוי משום ש"כולנו חייבים בכבודו של מנהיג הדור" ואכן כבוד רב עשו לו במותו.
ספק רב אם נער ישראלי טיפוסי שמע אי פעם על דמותו של הרב שטיינמן זכר צדיק לברכה, אולם הסיפורים המיוחדים אתמול לצד הצוואה המרגשת והתמונות של הבית הצנוע "כבשו" את הלבבות, גם החילוניים. בניגוד למנהיגים אחרים ביקש הרב שטיינמן שלא לבלוט ולהתפרסם אלא להנהיג את הציבור החרדי בשקט ובשלווה וכנראה דווקא בשל כך התפרצה ההערכה העצומה אליו אחרי מותו כמאמר הפתגם מחז"ל: "כל הבורח מהכבוד, הכבוד רודף אחריו".


ישראל כהן עם הרב שטיינמן ז"ל (צילום משפחתי)
אין ספק שבעידן של 2017, עם אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות, הסיקור שונה גם בקרב התקשורת החרדית, מקיף הרבה יותר ונשען לא פעם על סיפורים אישיים של כאלו ואחרים המעלים את הגיגיהם ורגשותיהם בפייסבוק או בטוויטר. העובדה שלכל אחד ואחת יש כיום את הזכות והיכולת להספיד באופן אישי את המנהיג הרוחני, משפיעה על הסיקור העיתונאי ומעניקה לו רובד נוסף מקורי יותר ומעמיק יותר.


עמוד הבית של כיכר השבת - אתמול


עמוד הבית של בחדרי חרדים, אתמול
מאידך, דרוש העיתונאי "לסנן" יותר ולבדוק היטב מה אכן סיפור אמין וכיצד לאזן בין כל המרכיבים בסיפור התקשורתי של פטירת הרב והמלאכה קשה ומורכבת עוד יותר מבעבר. ייאמר לשבחה של התקשורת הכללית החילונית, שאף היא יצאה מגדרה וסיקרה באורח חיובי ויוצא דופן את הסתלקותו של המנהיג הרוחני לצד תחושות האבל בציבור החרדי.
אם בימים כתיקונם דווקא התנהגות חרדית חריגה כגון התפרעויות, הפגנות, פשע, שוחד או מעשי אלימות של מנהיגים או יחידים מגיעים לראש הכותרות, הרי שהפעם דווקא דמותו הצנועה והסגפנית של הרב שטיינמן, הלווית הענק והצוואה המטלטלת הם אלו שהובילו את הסיקור ומגיעה מילה טובה לתקשורת על העניין הזה.


עמוד הבית של ynet, אתמול


עמוד הבית של וואלה, אתמול
כנראה שמישהו גילה שחוץ מחריגים הפועלים לעיתים באלימות היוצרת רעש והד תקשורתי, קיים ברקע "הרוב הדומם" החרדי שרק בעיתות אבל או שמחה מיוחדים יוצא לרחובות ואתמול זה קרה, ובגדול. רחובות בני ברק שמלאו בהמון שחור כבשו עד מהרה את כותרות העיתונים, אתרי האינטרנט ומשדרי הטלוויזיה והרדיו והביאו את עוצמתו השקטה של הרוב החרדי לקדמת הבאה התקשורתית.
ישראל כהן הוא כתב כיכר השבת ופרשן לענייני חרדים
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מדובר באדם מצומצם ומצמצם שחי ע"פ ספר בודד ופרשנויות אינטרסנטיות
    ההתרפסות בתקשורת 12/2017/14
    הגב לתגובה זו
    0 4
    אולי היה צריך לסקר מה הוא עשה בשביל צאן מרעיתו חוץ מללמד אותם להצטמצם לספר בודד וחיי עוני של רוחניות מצומצמת. גדול במה הוא היה מה הוא הביא למאמינים?
    סגור
  • אתה מדבר מבורות ושנאה
    דניאל 12/2017/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הרב שטיינמן לימד כל השנים מהי אהבה מהי סובלנות ושהעיקר זה ענווה פשטות ומידות טובות. כל חייו הוא עסק רק בחסד ובאהבת הזולת . ולידיעתך בגיל 97 הוא עוד עשה מסע לחול לעודד אתנו יהדות התפוצות ולאסוף כסף ליתומים ואלמנות . האדם הזה שבמילה אחת שלו אסף מליונים לצדקה התנזר מהנאות העולם הזה וישב על אותו כסא ללא משענת עד גיל 100 . אבל מה אתה מבין חוץ מלהסית ולגלות שנאה ובורות לכל מה ששונה ממך
    סגור
  • הוא השפיע על כל האוכלסיה הישראלית
    אמיר 12/2017/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גיוס חרדים לצהל לימודי השכלה גבוהה לחרדים זה חלק מהדברים שהוא עשה
    סגור