דעות

רק ועדה ממלכתית תוכל לחקור את אסון מירון

המלצות ועדה זו שאיננה מחפשת אשמים, אלא תיקון הקלקולים, תאפשרנה גיבוש תוכנית הוליסטית, לניהול משברים לאומיים מתוך גישה מקצועית שתפעל על פי חוק ותנטרל השפעות ולחצים חיצוניים
מתן וילנאי | 
מתן וילנאי (צילום תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל)
"אסון מירון" מצטרף לרשימה ארוכה של אירועים ולקחים בהם מלחמת לבנון השנייה, אסון השרפה בכרמל, ניהול משבר הקורונה, אשר המשותף לכולם הוא הפער העמוק הן בין הנדרש והן לבין המצב הקיים - מבחינת מתן מענה ותפקוד המערכות ברמה הלאומית, בכלל זה הכנת העורף " החזית האזרחית" למצבי חרום.
מאחר ולמרבית משרדי הממשלה, השלטון המקומי, מערכות הביטחון, החילוץ וההצלה, הייתה נגיעה לאירוע, כדי למצות כל מאמץ לוודא שיפור בתפקודם ובתיאום ביניהם לעת אסון. דרושה הפקת לקחים מערכתית.
מגוון האיומים הביטחוניים לאורך גבולותינו והרחק מהם, מגפת הקורונה ממנה טרם נחלצנו, התראות בדבר רעידת אדמה אפשרית, המחשת הפוטנציאל לאסון אקולוגי לאורך חופינו -  כל אלה מחדדים את חיוניות ההערכות המיטבית בתחום "החזית האזרחית". אסון מרון הוא רק המבחן האחרון עד כה לתפקוד או כשלי המערכות הללו, ומכאן חיונית תחקורו והפקת לקחיו.
רק וועדת חקירה מקצועית, בלתי תלויה, ובעלת סמכויות של וועדת חקירה ממלכתית תוכל לעמוד במשימת תחקור האירוע בחינת תפקוד המערכות השונות והצבעה על כשלים אם יתגלו.
רק ממצאי חקירה המתבצעת על ידי ועדה עצמאית, עתירת סמכויות כמעוגן בחוק, וחסינה מלחצים שאינם ממין העניין, תהנה מאמון הציבור.
המלצות ועדה זו שאיננה מחפשת אשמים, אלא תיקון הקלקולים, תאפשרנה גיבוש תוכנית הוליסטית, לניהול משברים לאומיים מתוך גישה מקצועית שתפעל על פי חוק ותנטרל השפעות ולחצים חיצוניים.
לאור כל אלה, תנועת "מפקדים למען בטחון ישראל", שאני עומד בראשה, קוראת להקמת ועדת חקירה ממלכתית. אך אנו לא רק קוראים להקים את הועדה, אלא גם מציעים עזרה פרקטית מניסיוננו. אנו מציעים צוות ייעודי של התנועה, בו חברים מהמנוסים בתחום זה, בקרב יוצאי מערכות הביטחון בדרגים הבכירים ביותר, עומד לרשות ועדת החקירה אשר תוסמך לתחקר את האירוע, להסיק מסקנות, ולחדד או אף לגבש נהלים לעתיד.
אין לנו את הפריבילגיה לחכות ולהמתין, כי אם לא נפעל עכשיו, האסון הבא כבר מעבר לפינה, חייבים לתת את המענה כאן ועכשיו ולוודא  כי נעשה הכול על מנת ש"אסון מירון" ודומיו לא יתרחש שוב.
הכותב: מתן וילנאי, יו״ר תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה