נדל"ן ותשתיות

עיכובים מטורפים בתחבורה הציבורית: מי מפריע לרכבת הקלה והמטרו?

המהנדסים בורחים מישראל, במשרד התחבורה לא ממהרים עם פרויקט המטרו, והחרם הטורקי צפוי לתת את אותותיו. מדוע הפרויקטים התחבורתיים הגדולים בישראל מתעכבים, והאם יכול להיות שמדובר בסך הכל ב"תירוצים" של חברות הבנייה?
מערכת ice | 
מירי רגב (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל, מרים אלסטר)
במדינת ישראל מתנהלים כמה פרויקטים תחבורתיים גדולים במקביל, כאשר הראשי שבהם הוא העבודות על השלמת הרכבת הקלה בגוש דן. במשרד התחבורה עובדים במרץ על הפתרון התחבורתי הבא – המטרו, שצפוי להיות היקר ביותר בתולדות ישראל. עם זאת, המהנדסים בורחים (או מפחדים) מישראל, הטורקים הטילו חרם סחורות, והשרה מירי רגב לא ממהרת לטפל בענייני המטרו. מה הסיבות האמיתיות לעיכובים במה שאמורים להיות שניים מהפרויקטים החשובים בישראל?
ראשית, המלחמה גרמה למחסור חמור במהנדסים שיעבדו על עבודות הרכבת הקלה, וכן לכאלו שאמורים לתכנן את המטרו. מדובר על מהנדסים אירופאיים שחוששים להגיע לארץ, אך גם על כאלו ישראלים שגויסו למילואים ונאלצו להפסיק לעבוד. ע"פ הערכות של בכירים בחברות תשתית, מדובר בעיכוב של חודשים שיעלה מיליארדים.
 
כפי שנכתב ב"דה מרקר", בנת"ע טוענים כי קיים "חומר ממשי בכוח אדם מקצועי". כמו כן, הסבירו כי המלחמה השפיעה על גופים חיצוניים שעובדים עם החברה, כמו חברת החשמל, חברות תקשורת, תאגידי מים ועוד. במשרד התחבורה והאוצר מודים כי אמנם יש בעיה עם לוחות הזמנים, אך טוענים כי חברות משתמשות במלחמה כסוג של תירוץ בנוגע לעיכובים שנגרמו ללא קשר למלחמה, כדוגמת דרישת הממשלה שלא לעבוד בשבת כחלק מעבודות חשמול הרכבת, לדוגמה.
בעיה נוספת שצצה היא חוסר העיסוק של הממשלה בנושא המטרו, עד כדי כך שאפילו לא נבחר מנכ"ל לרשות המטרו, למרות שעשרות מועמדים הציעו עצמם לתפקיד. לאחר שרגב החלה את הקדנציה השנייה שלה במשרד התחבורה, רבים מהמועמדים הפוטנציאליים פרשו. גורמים במשרד התחבורה אומרים כי "אין עדיין סדרי עבודה בין נת"ע לבין משרד התחבורה, אין פגישות מסודרות, בין השאר בעקבות העיכובים שיש בבחירת מנכ"ל לרשות. בינתיים, כוח האדם האיכותי המועט שיש במשרד עוזב, וזה גורם לשיתוק מקצועי".
אז בסופו של דבר, מי באמת מעכב את העבודה על הפרויקטים החשובים בישראל – משרד התחבורה, המלחמה או בירוקרטיה פנימית? קשה להגיד, אבל כנראה שמדובר בשילוב של כולם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה